מנורה מבטחים

הכנת חברה פרטית מא' עד ת' להנפקה ציבורית

ליאור פייס 

לא כל חברה יכולה לצאת להנפקה ציבורית. אך אלו שכן, ייהנו מיתרונות אדירים לחברה, במידה והתהליך יתבצע באופן מיטבי. ליאור פייס, מנכ"ל רוסאריו קפיטל, מתאר את התהליך האידיאלי בדרך להנפקת חברה ציבורית.
רותם לוי


הנפקת אלטשולר שחם פנסיה וגמל

ברבעון הראשון של 2019 הבנו עד כמה השוק צומח. החברה הונפקה ביולי על פי נתוני רבעון ראשון. הרווח הנקי היה 40.7 מיליון שקל וידענו שהשנה הרווח הנקי יהיה כ-90 מיליון שקל. היה עלינו להעביר תקנות מול שוק שרגיל למכפילי עבר בחברה שהיא כל כך בצמיחה כלפי העתיד, ולקיים הערכת שווי. הוחלט ש ב-DCF זה הכי מתאים. רצינו להכניס שקף שמראה את 2020 בתרחישים שונים, אפילו אם אין צמיחה בכלל. היה גם מו"מ עם החברה איך יוצאים. התייחסות לכל הדקויות הללו עבד וניצח, ההנפקה הייתה מצוינת, והיום החברה נסחרת במיליארד ושש מאות מיליון שקל.

הנפקת אלמור


יצאה בשווי של 180 מיליון שקל, בתחום תשתיות החשמל. צבר הזמנות של 500 מיליון היום (היה נמוך יותר), וזו חברה שהנפיקה רק 20% וקשה יותר לגייס כך. עלינו היה לבצע בניית השווי, מכירה כלפי עתיד, גם לפי מכפילים וגם לפי DCF, בלי להבטיח לחברה הרים וגבעות אלא לתת ערך מדויק לחברה ולשוק. בסופו של יום בעלי המניות מרוצים והמשקיעים מרוצים. הם קיבלו חברת ערך שמחלקת דיבידנד בלמעלה מ-5%.

יתרונות ההנפה הציבורית


תהליך ההנפקה, מוליד הון חדש, שותפים חדשים וחשיפה ציבורית, הממשל התאגידי לחברה ציבורית שמפעילה ביקורת חזקה וטובה יותר, וגם מתפתחת יכולת לפעול בדרך נוחה יותר במעבר בין דורי (השארת נכס נזיל). זו הזדמנות ליצירת ערך על בסיס ביצועים, ואפשרות לגדול בקלות יתר באמצעות מטבע נוסף למיזוגים ורכישות. זה מוריד את עלויות הכסף בתחרות בין המוסדיים ומול הבנקים, ומיותר לציין כי ריביות נמוכות ישפיעו לחיוב על מכפילי ההון.

איך יוצאים להנפקה ציבורית?


עיקר המטלה נמצאת בידי אנשי הכספים. גישור בין צרכי החברה, ורצונות הבעלים אל בין מה שהשוק מצפה ומוכן לתת. על סמנכ"לי הכספים לדעת ולבחון את הצרכים האמיתיים של החברה, להעריך מהו השווי המתאים או החוב הרצוי, לבחור את החתם הנכון, להכין את מצגת החברה והחומרים המקצועיים, ולנהל את הציפיות, כל זאת עד רגע האמת - ההנפקה.

 

חברות שאינן בנויות להפוך ולהיות ציבוריות כמו גם כאלו שאינן מעוניינות בחשיפה, לא מתאימות בשלב זה של חייהן לנהל חשיבה לטווח קצר. יש לבחון האם הענף מתאים לבורסה. בתעשייה הקיבוצית למשל זה גם מאתגר מאד.

תזמון הוא נקודה חשובה, והציפיה היא שסמנכ"לי הכספים ידעו מהו הרגע הנכון ומהי הדרך להצליח.

 

מיתונים או משברים כלכליים מגיעים היום בתדירות גבוהה הרבה יותר. זה משפיע על המניות של חברות גדולות בעיקר.

 

בחירת החתם מהווה גם כן נושא חשוב – בחינת הרקע שלו, להבין האם מדובר על מערכת יחסים לטווח ארוך או להנפקה בלבד. החתם הוא הגשר לשוק. כחתמים אנחנו מודעים למצב השווקים בשוטף, אנו מסייעים לכם להחליט על המח"מ, על התזמון, להכין את החומרים המקצועיים ולוודא שאתם מוכנים לרגע האמת, להרים דגלים אדומים במקרה הצורך ואיך לעשות זאת. החתם גם צריך לתווך גם מול היועצים המשפטיים כשצריך. חשוב שהחתם יידע לשתף פעולה עם גורמים נוספים להצלחת ההנפקה. בעולם הנאור בוחרים חתמים בזכות האנליסט הקובע שלו. 

 

חשוב להשקיע בבניית ה-ROAD SHOW באופן נכון ומקדם, ובמקביל באופן שלא יפגע בחברה ובפעילותה השוטפת. בהכנת המצגת יש לחשוב מה מותר ומה אסור להכניס בה, איך לא להלחיץ משקיעים, לדבר על מכפילי עתיד ולא רק עבר, לשמור על אורך אופטימלי וכו'.

 

קביעת שווי – סמנכ"ל הכספים הוא הגשר בין החברה לציפיות המשקיעים ובעלי המניות. בישראל עיקר המכרזים באים במכרז מחיר מינימום. יש להחליט על שיעור ההיוון המתאים, המכפיל המתאים – יחד עם המוסדיים, בתהליך שייצר הצלחה וביקוש.

חשוב לייצג שקיפות. אי אפשר להציג תחזיות בהנפקה ולא לעשות זאת שנה לאחר מכן.

 

סיכום תפקידו של החתם בשווי הנפקה


על החתם לדאוג למתודולוגיה מדויקת לאמדן השווי, התמודדות עם כתבות לא מחמיאות (גם התעלמות היא החלטה), והתמודדות עם מספרי השוואה יבשים ומכפילי רווח בענף כדי להגביר ביקוש.


הפתרון – לבצע מחקר מעמיק, הסבר על עלות רכישת הלקוח, מנועי צמיחה, מה כוח המותג, תחזוק כוחו, ניתוח מהותי של החברה מצב קיים מול צופה פני עתיד, ולתת את הרוגע למשקיעים מתי המכרז יצא. תשואת דיבידנד הולכת ונעשית חשובה למשקיעים.


לאור כל האמור לעיל, עלינו לשמור על שקיפות מקסימלית, ולדווח בזמן אמת – השוק יתגמל על זה. חשוב להיות זמינים ובהירים, ולא לסבך את הדוחות כדי להקל על הקוראים. כמו כן, חשוב להיפגש עם המשקיעים ולדבר איתם. ביניהם, חשוב להשקיע במשקיעים לטווח ארוך על פני מיקסום גיוסים.

 

עבור לתוכן העמוד