סכסוך משמעותי בו מעורב הארגון הוא צומת מאתגר, העלול להשפיע על איתנותו הכלכלית ■ לקראת סמינר בנושא, אומרת עו"ד אורית אסנין: "בעת שכזו נדרשת קבלת החלטות ע"י מנהיגות בעלת זווית ראייה רחבה ומודעות לסכנות וליתרונות הגלומים באפשרויות השונות לניהול הסכסוך"
עו"ד מיכל קורן
פורום CFO יקיים ביוני הקרוב סמינר בנושא היבטים ניהוליים וכלכליים במניעת סכסוכים, בהנחיית אורית אסנין, עו"ד ומגשרת המתמחה בתחום. לדבריה ניהול סכסוכים הוא חלק מניהול הסיכונים של הארגון: "סכסוכים אליהם נקלע הארגון, עלולים להיות בעלי משמעויות כספיות אדירות ומכאן שהם חלק מאתגרי ניהול הסיכונים, העומדים בפני מנהלים. חשוב שגם בעניין זה, ייתן ה-CFO את הדעת לא רק בשלב בו נדרשים לשאת בעלויות הסכסוך ותוצאותיו, אלא בשלב מקדמי, בסיוע לתהליכי קבלת ההחלטות".
עו"ד אסנין ממשיכה ומסבירה כי "כמי שמגשרת מעל ל-17 שנה באלפי תיקים עסקיים מורכבים, נוכחתי שניהול סכסוכים עשוי או עלול, להשפיע על מצבו הפיננסי של הארגון. בחירת הנתיב לניהול האירוע וליישובו, ולא פחות חשוב - דיוקה של הבחירה מעת לעת ב'מעלה הדרך', ישליכו ישירות, לטובה או לרעה, על התוצאות הכספיות. לעיתים בחירת הנתיב בו מנהלים, או לא מנהלים, סכסוך תכריע בין המשך חיים עסקיים ובין חידלון. הדבר נכון גם כשמדובר בארגונים שנחשבים לחסונים או החסינים ביותר".
האם מעורבות ה CFO- חשובה רק בסכסוכים גדולים?
"ככל שהסוגיה שבסכסוך משמעותית יותר עבור הארגון, יכול וצריך ה-CFO לסייע בבחירת הנתיב לניהול המשבר ובקבלת ההחלטות שתביא לסיומו המיטבי. בסכסוכי ענק, תכנון וניהול נתיבי יישוב הסכסוך הוא קריטי ובחירה אחת לא נכונה, עלולה להטביע כלכלית את הארגון או לגרום לנזקים גדולים גם במישור התדמיתי והפנים ארגוני.
"אבל חשוב להעניק תשומת לב גם לאופן ניהול סכסוכים 'קטנים' יותר בהם מעורב הארגון. אמנם תוצאותיו של סכסוך 'קטן', לא ישפיעו על שורת הרווח ואולם, בהעדר מדיניות ניהול סכסוכים עלולים גם הרבה תיקים 'קטנים' ליצור נזק מצטבר. לכן גם בתיקים קטנים שלכאורה לא יזעזעו את איתנותו הפיננסית של הארגון, חשובה מעורבות הCFO- בהתוויית מדיניות ארגונית מושכלת ליישוב סכסוכים".
ובכל זאת האם זה לא תפקידם של עורכי הדין לנהל סיכונים משפטיים?
"נכון שבמרבית המקרים ה-CFO אינו האורגן הראשון הנדרש לפעולה בעת פרוץ סכסוך. ניהול הסכסוך ברבדיו השונים מצוי לרוב באחריות נושאי משרות ויועצים אחרים, בארגון ומחוצה לו: מנכ"ל, מנהל מחלקה משפטית, יועצים משפטיים חיצוניים ועוד. עורכי הדין אמונים כמובן על הייעוץ השוטף ועל ניהול התיק בהליכים המתנהלים בבית המשפט, בגישור או בבוררות. תפקיד ה CFO- משמעותי, כאמור, בהתוויית מדיניות הארגון באשר ליישוב הסכסוך וכן בקבלת החלטות מעת לעת, אל מול מציאות מתפתחת.
"אני מאמינה בעבודת צוות בצמתים חשובים. החלטות כגון - האם להיכנס למו"מ ישיר, האם להמשיך במו"מ או 'לפוצץ' אותו ואם מתפוצץ, האם לפנות לגישור לבוררות או לבית המשפט - כולן עלולות להיות קריטיות לארגון ובעלות השלכות כלכליות רחבות. בצמתים אלו, סיעור מוחות ושילוב כוחות בין היועצים המשפטיים, אנשי המקצוע ומקבלי ההחלטות בארגון, לרבות ה-CFO, הינו הכרח מתבקש.
"כאשר מחלקת הכספים אינה מעורבת בניהול מדיניות יישוב הסכסוך בתחילתו של משבר או בניהול השוטף ליישובו, היא תידרש לגלות מעורבות בשלב אישור המשמעות הכלכלית של פתרון הסכסוך או במקרה הפחות מוצלח, בתשלום הנזקים כתוצאה מאי יישובו המיטבי. מעורבות הנהלה בעלת הבנה פיננסית-אסטרטגית בשלהי הדרך ולא בתהליך עצמו, עלולה להיות בעייתית ומזיקה. בכוחו של ה-CFO למנוע מצב של מעט מדי ומאוחר מדי".
איפה ה-CFO ישמש כגורם מגשר?
"נתקלתי בשולחן הגישור במנהלי כספים רבים, שפעלו כמובילים עסקיים וקיבלו החלטות אמיצות בעלות ראייה רחבה של טובת הארגון. לצערי, נתקלתי גם באנשי כספים אשר שמשו כגורם 'מונע הוצאות', תוך ראייה קצרת מועד, המנהלת את הסכסוך דרך פריזמת דוחות הרבעון הקרוב. החלטה לדחות את הקץ (של הסכסוך) ולחכות להכרעות (לא ידועות), של גורם שלישי, עשויה להראות מצוין בדוחות הקרובים אך לגרום לנזק אדיר לטווח ארוך וחבל שכך".
מה היתרון כאשר CFO נמצא בתהליך?
"לכל סכסוך יש מאפיינים משלו: לעיתים המחלוקות עובדתיות, לעיתים מקצועיות בתחום ספציפי, לעיתים השאלות הן משפטיות. במרבית המקרים מדובר בתמהיל בין המאפיינים השונים. בכל המקרים, קיימים היבטים כלכליים לאופן ניהול הסכסוך ובוודאי באשר לתוצאותיו. כאשר המכנה המשותף לסכסוכים בארגון הוא הזווית הכלכלית, יש יתרון גדול בנוכחות ה- CFOכחלק מצוות ניהול הסכסוך תוך כדי התהליך ולא רק בשלב התוצאה".
האם מעורבות ה- CFO יכולה למנוע הסלמה?
"קיימות דוגמאות למכביר בהן נוכחותו של ראש הפירמידה הכלכלית היתה משמעותית ליישוב הסכסוך באופן מיטבי לארגון. למשל, בגישור בסכסוך בנייה בהיקף כלכלי עצום. בגישור נכחו מנכ"ל החברה ומנהל הפרוייקט שבמחלוקת. המנכ"ל שבתקופתו קרתה התקלה שבעטיה הסכסוך, דחף לניהול התיק עד לסיומו בפס"ד, על מנת 'לחנך' את הצד השני שלא יישנו מקרים דומים בעתיד. גם מנהל הפרויקט, רצה להמשיך במלחמה, בתקווה להצדיק את החלטותיו, שחלקן הובילו למשבר ולסכסוך המשפטי. כבר בישיבה השנייה הצטרף לגישור סמנכ"ל הכספים שהיה חדש בארגון. איש מרשים ביכולותיו אשר בחן אסטרטגית את משמעות המשך ההתדיינות המשפטית בתיק ואת השלכותיה הרחבות. בחכמה וברגישות סייע למנכ"ל לשנות את דעתו והוביל לסיום הסכסוך תוך תשלום משמעותי לצד השני, אך בד בבד תוך מיגור סיכונים רבים אחרים".