מנורה מבטחים

אביעד אבני: להביא 24 מיליארד שקלים לישראל

1/02/2015
אביעד אבני: להביא 24 מיליארד שקלים לישראל (הגדל)

אביעד אבני CFO אינטל ישראל וזוכה אות ההוקרה של פורום CFO לשנת 2014, שהוענק לו בתחילת ינואר, משתף אותנו באבני הדרך, ביצירת יתרונות תחרותיים אסטרטגיים ובגידול בהשקעה של אינטל במשק בישראל. כל זאת, תוך כדי בניית צוות חזק ומוביל.

"ארגון הכספים באינטל ישראל הוא גוף חזק ומקצוען שהמשיך לגדול ולצמוח על אף המגמה העולמית של מעבר ל-Shared Service Centers. כיום, הארגון מונה מעל 130 עובדים בתחומי החשבות, ניהול הכספים וגזברות, מיסוי, תיקצוב תמחור ותמיכה אסטרטגית פיננסית לפעילויות היצור והמו"פ בישראל. במספר תחומים, הארגון הרחיב תמיכתו גם מעבר למדינת ישראל .

שרשרת האספקה של אינטל העולמית פוגשת את אינטל ישראל בכל השלבים – משלב המו"פ ותכנון הצ'יפ, ועד שלב הייצור - במפעלי ה-FABוה-.Die Preparation


תפקיד ה-CFO בניהול מו"מ עם ממשלת מדינת ישראל

"לקבל מענק בישראל זהו מהלך שתמיד טעון מו"מ ארוך, כאשר מונחים ישראלים כגון 'בערך' ו –'יהיה בסדר' אינם מקובלים בתרבות האמריקאית בכלל ובאינטל האמריקאית בפרט. ידוע כי ההטבות בישראל אינן מובטחות, וכך לדוגמא מדי שנה שנתיים עולה השאלה, מה יהיו האזורים שיכללו באיזור פיתוח א', דבר שיכול לשנות בצורה מהותית את היקף ההטבות.

מה תפקיד ה-CFO בהצלחתו של מו"מ בין המדינה לאינטל העולמית במטרה להביא את ההשקעה דווקא לישראל?

"מבחינתי המענה מאוד מורכב מכיוון שהשיקול העיקרי הוא למעשה כלכלי ולא טכנולוגי, כאשר ישראל מובילה מבחינה טכנולוגית אך ישנם מהנדסים מעולים גם באירלנד ובארה"ב, שם המפעלים כבר הוכיחו יכולות הנדסיות מעולות בעבר. יש בעיות נוספות בדרך אל ההחלטה על השקעה בישראל: שיעור המס המוטב בישראל נחות לעומת אירלנד, אם לוקחים בחשבון את השפעתו של הניכוי מס במקור. שנית, באם רוצים להגיע לגודל מפעל שיעמוד בחזית הטכנולוגיה כבעל יתרונות לגודל, גודלו הנוכחי של המפעל הקיים אינו מספיק לשם כך.

כדי לשפר את התחרותיות של ישראל מול החברה העולמית, פעלנו פרואקטיבית ליצירת הסכם מסגרת עם המדינה – שהוא רב שנתי. לכך הוספנו תכנון פרואקטיבי לאופטימיזציה של תזרים המזומנים והמס, כמו כן רכשנו בחזרה את המפעל ממיקרון."


מהלך הדרך מול הממשלה

"לפני שנתיים נפגשנו עם יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, והצגנו בפניו את המצב בו התכניות להשקעה קצרות טווח, מה שלא אפשר למדינה ולאינטל לחשוב ולתכנן לטווח ארוך. ביקשנו להכין תכנית ארוכת טווח ופיתחנו יחדיו תכנית "עשור" שהוסכמה ע"י מדינת ישראל וחברת אינטל העולמית.

בחודש מאי 2014 התחלנו ברצף שיחות תכליתיות. בכדי שלא להיגרר לדיונים ארוכים מול גורמים רבים מדי, ביקשנו מהמדינה להסמיך גוף אחד מולו נעבוד: האוצר / מס הכנסה / מרכז השקעות. וכן הנחנו מתווה זמנים צפוף לשיחות.

בבסיס המתווה נמצאת גמישות בהתחייבות של אינטל לתרומה למשק גם בהשקעה ישירה וגם באופן עקיף כמו יצירת רכש גומלין, תעסוקה בפריפריה גם של אוכלוסיות מודרות, תרומה לחינוך הטכנולוגי בישראל ועוד. מחויבויות שאינטל ישראל רוצה ויכולה לממש במשך 10 שנים.


יצרנו מצב של WIN-WIN עם המדינה

אינטל ישראל לא היתה מגיעה לנקודה הטובה הזו ללא מצוינות אופרטיבית שגם ה-FINANCE מסייע בה. מצויינות זו כוללת מרכיבים דוגמת נציגות קבועה מטעם ארגון הכספים הישראלי בכל אחת מהפעילויות של החברה בישראל. כמו כן, ארגון הכספים היה שותף לקביעת יעדים אגרסיביים לפעילויות החברה בישראל, שהינם הטובים באינטל העולמית, בהתבסס על השוואה גם בתוך אינטל וגם מול חברות מתחרות כמו סמסונג ואחרות. אנשי הכספים שלנו מובילים צוותי Virtual Factory, המאפשרים שיפור ברמת הידע וההבנה של ביצועי המפעלים באינטל העולמית. הדבר מאפשר למפעל בישראל לדעת מה הם היעדים הנדרשים בכדי להוביל. בנוסף, אנו עוסקים בפיתוח מערכות בקרה ייחודיות תוך שת"פ בין מחלקת תקציב ובקרה של המפעל עם מחלקת החשבות. שת"פ זה מהווה יתרון ארגוני אסטרטגי בישראל, שאינו מתקיים לדוגמא במקומות אחרים באינטל העולמית. ארגון הכספים מקדם הגברת מודעות ל-Cost Reduction ול-"Total cost Approach", כמו גם אחראי ל-25% מהצעות החסכון המאושרות ברמת ארגון הכספים העולמי, מספר שהוא פי חמש מגודלו היחסי (במספר עובדים) של ארגון הכספים בישראל ביחס לארגון הכספים העולמי.


מדגישים ומקפידים על תרומה לקהילה

"אנחנו שמים דגש ארגוני על תרומה לקהילה במקומות בהם זו מבוססת על ניצול הידע המקצועי להעשרת הקהילה בתחומים שונים כמו נשים יזמיות בעסקים, שיעורי כלכלה בבתי ספר, הדרכה ליוצאים לשוק העבודה, תמיכה מקצועית לעמותות חברתיות, קשר עם האקדמיה ופעילות בתוך פורום CFO (אביעד אבני משמש כיו"ר תא חברות זרות רב לאומיות בפורום CFO (ל.ב.))."

לסיום, אבני מדגיש בפנינו את האתגר האסטרטגי הבא: "מעבר להשקעה שהבאנו השנה למשק על סך 6 מיליארד דולר, שתבוצע עד שנת 2017, אנחנו חושבים כבר היום על האתגר האסטרטגי הבא של הרחבת ושדרוג המפעל מבחינה טכנולוגית, כך שייחשב לאחד מהבודדים העושה שימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בעולם."

עבור לתוכן העמוד