מנורה מבטחים

שר התחבורה לפורום ה-CFO: "החלטת משרד האוצר להעלות את שווי הרכב – צולעת"

"התחבורה הציבורית אינה ערוכה לספק פתרון מלא לעובדים שיחזירו רכבי ליסינג ואינה ערוכה עדיין להוביל כמות גדולה של אנשים ממקום למקום ביעילות, במהירות בנוחות ובמחיר נמוך # יש לחשוב פעמיים לפני שמטילים מס נוסף על מעמד הביניים"
15/04/2007

רשימת המתנגדים לכוונה להעלות את שווי הרכב, במתכונתה הנוכחית, מתרחבת היום וכוללת גם את שר התחבורה שאול מופז אשר הודיע על כך לפורום ה-CFO המוביל את המאבק בהעלאת שווי הרכב. מופז תוקף את כוונת האוצר להעלות את שווי הרכב ואת המלצות הוועדה שהקים משרד האוצר לבחון את  העלאת שווי הרכב. את המלצות הוועדה הגדיר שר התחבורה כ"לוקות בחסר" ואת כוונת האוצר להעלות את שווי הרכב הגדיר השר כ"החלטה צולעת". לדבריו, על משרד האוצר לחשוב פעמיים לפני קבלת החלטה בנושא.

עיקר טענותיו של מופז מופנות להתעלמותו המוחלטת של משרד האוצר מכך שהתחבורה הציבורית בארץ אינה ערוכה לתת מענה לעובדים שיחליטו להחזיר רכבים ועל הפגיעה במעמד הביניים הנושא במירב הנטל הכלכלי.

לטענת מופז "העלאת שווי השימוש ברכב נשענת על שני רגליים - האחת כלכלית-מיסויית והשניה תחבורתית. נראה כי בעוד הצד הכלכלי נבחן ונבדק, ההשלכות התחבורתיות לא זכו להתייחסות הולמת. על כן אני סבור שהחלטת משרד האוצר הינה צולעת ויש לבחון שנית אותה ואת השלכותיה". לדברי מופז הוא הבהיר לראש הממשלה ולשר האוצר כי התחבורה הציבורית אינה ערוכה לקלוט תוספת גדולה של משתמשים: "התחבורה הציבורית אינה יכולה עדיין להוביל כמות גדולה של אנשים ממקום למקום ביעילות, במהירות בנוחות ובמחיר נמוך. הדבר נובע מפער של שנים בפיתוח התחבורה הציבורית לסוגיה. איננו שוקטים על השמרים ואנו ממשיכים לפתח כל העת את התחבורה הציבורית אך נראה כי המהלכים לשיפור מערכי התחבורה הציבורית בישראל ימשכו זמן רב. המלאכה רבה ובסיומה אני תקווה כי נזכה לראות מערכת שפועלת באינטגרציה תחבורתית, ותספק לכל אחד את היכולת להגיע לכל מקום במהירות, בנוחות ובכדאיות. עד שחזון זה ירקום עור וגידים, אין מקום לדעתי להתבסס על תחבורה ציבורית כמערכת שמסוגלת לספק  מענה מלא לסוגיות התחבורה" לדברי מופז, היינו יכולים לחשוב כי הרפורמה ברכבי הליסינג תפחית את מספר הרכבים בכבישים ותעודד שימוש בתחבורה ציבורית. "לצערי, תרחיש זה לא יקרה, וזאת עקב רמת התחבורה הציבורית הקיימת היום בישראל".

"המדינה אינה ערוכה להשלכות התחבורתיות של העלאת שווי רכב"

לדברי מופז להעלאת שווי רכב ישנן השלכות גם על גיל הרכבים שינועו בכבישים, בטיחותם וזיהום האוויר להם הם גורמים: " מנתונים שהובאו בפני, מצבת הרכבים על הכבישים לא תשוב להיות כשהיתה. בעקבות העלאת שווי השימוש,  יוותרו עובדים רבים על קבלת רכב ממקום העבודה שלהם ויעברו לרכבים ישנים יותר. המעבר לרכבים ישנים מנוגד למגמה הכללית בעולם ובמדינת ישראל להצערת גיל הרכב. הרכבים הישנים אינם מצוידים באביזרי בטיחות כמו הרכבים החדשים ובכך  חושפים הנהגים את עצמם לפגיעות קשות יותר במקרה של תאונה. רמת זיהום האוויר תעלה עקב השימוש ברכבים ישנים. בנוסף, המיסוי של מדינת ישראל מיבוא רכבים חדשים יפגע" אומר מופז. לדבריו, "הצד המיסויי של המלצת משרד האוצר יכול להבחן על ידי כלכלנים שיצדדו בה או יתנגדו לה, דבר שאינו בתחומי האחריות שלי, עם זאת אני סבור שאין הלימה בין התוצאות האפשריות של המהלך המתוכנן לבין ההיערכות של מדינת ישראל להשלכות של העלאת שווי השימוש מבחינת התחבורה. הן מבחינת ההשפעות על מצב הרכבים, גילם ובטיחותם, והן מבחינת עידוד השימוש בתחבורה ציבורית".

"יש לקחת בחשבון את העלות הכלכלית של תאונות הדרכים שיגרמו כתוצאה מהרכבים הישנים"

לדברי מופז, חשוב לציין עוד נתון חשוב שבדרך כלל אין מדברים עליו, אך בשיח של התועלות שמקיים משרד האוצר, יש לתת לו דגש - תאונות הדרכים. "לצערי, תאומות הדרכים  אינן רק עניין של שכול, סבל ואובדן, תאונות הדרכים גורמות נזק כלכלי כבד על כלכלת אזרחי מדינת ישראל ומוסדותיה. שיקול זה צריך גם הוא להשפיע במסגרת הנגזרות של העלאת שווי השימוש של הרכב ו"הזקנת" גיל הרכבים על הכבישים" אומר שר התחבורה.

"וועדת הכספים צריכה להחליט האם היא מעוניינת לפגוע במעמד הביניים"

לדברי מופז, ההחלטה על העלאת שווי הרכב אינה רק כלכלית אלא גם ערכית ונוגעת ליחסה של הממשלה והכנסת למעמד הביניים. "הרפורמה הזו פוגעת בעיקר במעמד הביניים, באותם אנשים שנושאים ברוב הנטל המוטל על אזרחי מדינת ישראל" אומר מופז. "מדובר באנשים בעלי תארים אקדמאים המשלמים את  רמת המס הגבוהה ביותר, הם האנשים שמשרתים בשירות המילואים והם אלו שמקנים את הבסיס החברתי למדינת ישראל. אני סבור שצריך לחשוב פעמיים לפני שמטילים עליהם מס נוסף שמכביד על חייהם במדינה". לדברי מפז הכדר נמצא כעת בוועדת הכפסים והיא זו שצריכה להחליט האם בכוונתה לפגוע באותם אנשים. "העניין מצוי כעת בידיה של וועדת הכספים של הכנסת. וועדה זו של נבחרי ציבור נבחרה על ידי הציבור וצריכה ליצג אותו, אני סבור שאי אפשר להתעלם מהפגיעה במעמד החשוב הזה ויש לבחון בשים לב את ההשלכות של המהלך שמוביל משרד האוצר" אומר מופז.

עבור לתוכן העמוד