20/11/2024 | קורס קורס כלכלנים עסקיים FP&A -מחזור 15 |
29/12/2024 | Road Show פורום המשקיעים |
29/12/2024 | קורס Tax strategy and beyond |
5/01/2025 | ערב הגאלה השנתי של ה CFOs |
14/01/2025 | קורס למידה מהמוסד על פריצת גבולות, מנהיגות ובנית צוות מנצח |
29/01/2025 | מפגש מימון |
14/09/2025 | הכנס השנתי של ה-CFOs |
|
הובלת המהפכה באגד - מקואופרטיב לחברה |
|||
10.9.19 גלעד ריקלין CFO אגד, הציג את הובלת המהפכה באגד במהלך כנס אילת 2019.
השנים האחרונות באגד בהחלט מאפיינות מהפכה. עד כה, אגד התנהלה כקואופרטיב: ארגון המנוהל באופן דמוקרטי המבוסס על ערכי שוויון וסולידריות. בשונה מפונקציית המטרה של כל חברה עסקית, אין התייחסות לרווח או לתשואה עבור בעלי המניות. תפקיד ה-CFO בקואופרטיב מתחדד בשל היעדרו של מנכ"ל, במיוחד בתקופות של שינויים ארגוניים. ריקלין נדרש למשימות שונות ומגוונות, הדומות לאחריות של מנכ"ל. כ"הגעתי לאגד ממקורות," מספר ריקלין. "בהגעתי, היה גרעון של מעל ל-300 מלש"ח, וצפי לעוד הפסדים משמעותיים. גם הסכם הסובסידיה היה לקראת סיום, כאשר 2/3 מההכנסות מגיעות מההסכם הזה. כן הבנתי מנציגי הממשלה שישנה כוונה להפחית את הסובסידיה, והחל מ-2020 אנחנו נתחרה במכרזים. אגד תפעל בעולם תחרותי. ההצעה הזולה תזכה במכרז, ועם עלויות השכר שלנו אין לנו סיכוי להיות מוכנים לתחרות תוך 5 שנים."
בקבוצת אגד יש 9,000 עובדים בישראל ובעולם (7000 בישראל) ומתוכם 1300 גם בעלי מניות. אגד – עוסקת בתחבורה ציבורית בפריסה ארצית (40% מהשוק בישראל), רשת מוסכים ארצית, היסעים ותיור בארץ ובחו"ל, והחזקת פעילויות תח"צ בחברות בנות של אגד בהולנד, בפולין (חברת התחבורה הפרטית הגדולה ביותר בפולין) והקו האדום ברכבת הקלה בתל אביב. מחזור של מעל 4 מיליארד ₪, 900,000 לקוחות מדי יום.
המבנה הפוליטי באגד דאז: 1,300 חברים (בעלי המניות) שבחרו 85 נציגים אשר מייצגים אותם באסיפת המורשים, מתוכם בוחרים 19 חברי הנהלה. חברי ההנהלה בוחרים מתוך עצמם 6 חברי מזכירות, ואת יו"ר המזכירות שמתפקד כראשון בין שווים. הוא לא מנכ"ל., לכן, על ה-CFO למלא את הוואקום ולהוביל מהלכים רבים בלי מנכ"ל. לתפקידים אלו התקיימו בחירות בכל 4 שנים, עם מפלגות ותעמולה וכל המבנה המוכר לנו מהדמוקרטיה. חברי מפלגה שהייתה בראש יכולים להפסיד ולחזור מהר מאד להיות נהגים. בנוסף, ישנה חלוקת תפקידים אזוריים, אשר מקשים על המטה לכפות החלטות על אזורים מסוימים. השכר אחיד לכל החברים, מנהג עד יו"ר. "שרר חוסר אמון, מחסור ביחידות מטה ובאנשי מקצוע בתחומים כמו מש"א. עם זאת, הייתה מחויבות החברים שהם בעלי מניות ועובדים בארגון. עובדים אלו כיהנו בתפקידים בכירים, בחלק מהמקרים זה גם היה משפחתי ועבר מדור לדור. קיים בחברה ידע עצום בתחבורה ציבורית, והיכרות עם השטח – כולם התחילו כנהגים. היתרון המשמעותי שעשה את השינוי בשנים האחרונות זו הנהגה אמיצה, בראשות היו"ר אבי פרידמן, שמוכנה לעשות שינוי."
"שוק התחבורה הציבורית ב-20 שנה האחרונות השתנה בצורה דרמטית. פעם היינו רק אגד ודן. הפתיחה לתחרות הולידה חברות פרטיות ביעילות מקסימלית: הן רזות, עלויות שכר נמוכות, בלי עובדים ותיקים, ובלי הסכמים קיבוציים. הדרישה לתחרותיות הייתה כמו להשוות ספינת משא גדולה ואיכותית מול סירות מרוץ מהירות. היה לנו ברור שאם לא נשתנה, ניעלם." "נדרשנו לחזק ארבעה מנועים מרכזיים, בתהליך שלקח כשלוש שנים. ראשית, ניהלנו מו"מ עם הממשלה לדחיית המועד שיועד לפתיחת התחרות שלנו בחברות האחרות ולגבי גובה הסובסידיה. שנית, הפיכה לחברה עם כוונה גם להכניס משקיע בעתיד כדי להתאים את עצמינו לתחרות. כמו כן, נדרשנו לשינויים בתוך אגד בהליך המעבר לניהול חברה עסקית, בעזרת ייעוץ אסטרטגי בנינו תכנית מעבר מניהול אזורי לארצי, מעבר לקווי עסקים (הפרדה בין עסקי המוסכים והתחבורה ציבורית), בניית יחידות מטה מרכזיות, איוש אנשי מקצוע, התייעלות, והגדלת הכנסות (למשל דרך המוסכים המהווים מנוע צמיחה). המנוע הרביעי לביצוע השינוי היה רתימת בעלי המניות לשינוי התפיסה."
על המעבר מקואופרטיב לחברה
"כיום, יש באגד תשתיות ניהוליות משמעותיות, מדדי ביצוע, התייעלות, הישגים עסקיים (רווחיות ב-2018 עם תחזית יפה לשנים הקרובות), עם הסכם סובסידיה מסודר, הון עצמי חיובי לראשונה מאז הקמתה של כ-450 מלש"ח, והגדלת הפעילות הרווחיות באירופה. מביטים אל האתגר הבא – של איתור והכנסת משקיע."
|
|||
|
|||