כיצד אתה מסכם את שנת 2018 מבחינתכם בתחום הפנסיוני?
"אנו מסכמים שנה מצוינת בתחום הפנסיוני בקבוצה. אנו ממשיכים להוביל את שוק הפנסיהבישראל, תוך הצגת שיעורי גידול נאים בפעילות שלנו. ההפקדות לקרן, הצבירה נטו והניודים הנכנסים לקרן הינם הגבוהים ביותר שידענו, תוך הצגת רווחיות נאותה לחברה המנהלת. מבחינת העמיתים, אנו מובילים בתשואות, פיתחנו מוצרים חדשים המדגישים את ההובלה המקצועית שלנו: חבילת 'מיס פנסיה' ופוליסת המטריה הביטוחית, המעניקה הרחבה להגנת אבדן כושר העבודה המובנית בקרן הפנסיה. בנוסף, זכינו בפעם השמינית ברציפות בתואר 'קרן הפנסיה של השנה' בדירוג 'נבחרי השנה' של מגזין 'עדיף' ועיתונאי הביטוח והפיננסים. לטעמי זו תעודת הוקרה למלאכה הטובה ולמסירות של כל העובדות והעובדים בחברה, בהובלת צוות המנהלות והמנהלים הטוב בישראל".
שנה שמינית ברציפות כקרן הפנסיה של השנה, איך אתה מסביר את זה?
"לנהל את קרן הפנסיה הגדולה בישראל ולהיות חלק ממנה זאת שליחות ואחריות כלפי יותר ממיליון עמיתים. מהאחריות הזו נגזרות התובנות שאנחנו חייבים להיות מובילי שוק, להנהיג סטנדרטים של מצוינות בענף ולקום כל בוקר ולדעת שהמטרה שלנו הנה לתת ערך אמיתי ללקוחות שלנו. יש לנו בחברה למעלה מאלף עובדות ועובדים מצוינים שמבינים את החשיבות והמשמעות של האחריות לדאוג לפנסיה של אזרחי ישראל".
הובלתם השנה מהלך ביחד עם ההסתדרות, במסגרתו הענקתם הנחה אוטומטית של 50% בדמי הניהול לעמיתים המשתכרים עד שכר המינימום, מהיכן זה הגיע?
"כפי שציינתי, יש לנו אחריות גדולה כלפי הציבור בתוקף היותנו מנהלים את קרן הפנסיה הגדולה בישראל. במסגרת זו, אנו חייבים להיות קשובים ולקבל החלטות ממלכתיות, גם מהפן החברתי. הדאגה למשתכרים שכר נמוך הינה חלק מאחריות זו ולכן נענינו לפניית ההסתדרות בנושא והפחתנו את דמי הניהול ב- 50% אוטומטית לאוכלוסייה המשתכרת עד לשכר המינימום".
אתה מדבר על ערך אמיתי ללקוחות, מהו בדיוק?
"קרן פנסיה מלווה את הלקוח החל מתחילת עבודתו בגילאי 20+, לאורך כל דרכו המקצוענית במקומות העבודה השונים, בפרישה לפנסיה ועד לפנסיה כולל תקופת הפנסיה שהיא עצמה יכולה לארוך עשרות שנים. אנחנו מדברים על ליווי לקוח לתקופה שיכולה להגיע ל-70 שנה. בתקופה זו, חלים שינויים בצרכי הלקוח ובהעדפותיו - החל מכניסתו כרווק, חתונה, ילדים, עליית שכר, שינוי מקום עבודה, שינוי במצב בריאות ועוד... לכן, יש ערך גדול ללקוח ולמשפחתו בקיום פגישה פנסיונית עם איש מקצוע. הערך שניתן ללקוח בפגישה כזו הנו אדיר ויכול לחסוך לו הרבה כסף ולהעניק לו התאמה פנסיונית לצרכיו. בשנה האחרונה קיימנו במגוון ערוצי ההפצה של הקבוצה יותר מ-150 אלף פגישות אישיות עם לקוחות, זה נתון חסר תקדים. בנוסף, כפי שציינתי, בנינו חבילת פנסיה מותאמת לנשים וזאת כחלק מהגדלת המודעות לפנסיה לנשים וכן את מוצר המטריה באמצעות חברת הביטוח שלנו, שהנו מוצר מתבקש להשלמת כיסוי הנכות בקרן הפנסיה. אנו ממוצבים בין המובילים בתשואות של ענף הפנסיה - כאן גם בא לידי ביטוי היתרון של גודל קרן הפנסיה".
אילו כשלי שוק אתה מזהה בעולמות הפנסיה בארץ?
"אחת הבעיות הקיימות כיום בשוק הפנסיה בישראל הוא שיעור התחלופה הנמוך של החוסכים בעת היציאה לפנסיה ביחס לשכר ערב הפרישה. הסיבות לכך הן, בין היתר, משיכת כספי פיצויים ולעיתים גם כספי תגמולים במהלך תקופת העבודה, הפקדות מתוך חלק מן השכר ולא ממלוא שכר העובד, היעדר רצף תעסוקתי ועוד. לכן הטיפ החשוב ביותר שאני יכול לתת הוא לא למשוך את כספי הפנסיה שלא כפנסיה, והטיפ שני הוא להגדיל את שיעור ההפקדה למקסימום הניתן וגם לנסות לחסוך באופן פרטי לפנסיה. כיום, יש מוצר מצוין אשר נותן מענה מושלם לצורך בביצוע הפקדות פנסיוניות נוספות, בלי לסגור אופציות עתידיות לשימוש בכסף במקרה הצורך - קופת הגמל להשקעה ואני בהחלט ממליץ להפקיד בה כספים כתוספת לפנסיה".
מה האתגר הכי גדול שלך כמנכ"ל קרן הפנסיה הגדולה בארץ?
"מנורה מבטחים פנסיה וגמל מנהלת היום כספים של יותר ממיליון חוסכים. יותר מ- 40 אלף מעסיקים מעבירים אלינו בכל חודש כמיליארד שקל. כמנכ"ל של הארגון הגדול הזה, האתגר הוא להמשיך ולספק לשותפים העסקיים שלנו ביטחון לפנסיה ורמת שירות גבוהה מאד.
"זאת ועוד, צריך לזכור כי כולנו כלקוחות מצפים לשירותי איכותי ומתקדם, ומנגד, אנו מבקשים להמשיך ולהוזיל את דמי הניהול שאנו משלמים. היתרון שלנו הוא כמובן הגודל. כך אנו מצליחים עדיין לתת רמת שירות מצוינת וגבוהה בדמי ניהול תחרותיים. חשוב לציין כי דמי הניהול הממוצעים בחברתנו הם מהנמוכים ביותר בין קרנות הפנסיה בישראל".
מה העצה הטובה ביותר שיש לך עבור CFO בניהול הפנסיה לעובדים?
"ההפקדות לפנסיה ולקרנות ההשתלמות מהוות כמעט 30 אחוז מהשכר של העובד וזאת הפקדה שנכנסת במלואה לחיסכון הפנסיוני. זהו נתון שלא ניתן להתעלם ממנו. בהקשר זה, למעסיקים היום ישנם שני אתגרים בניהול הפנסיה של עובדיהם. מצד אחד, בפן הטכני, אופן הדיווח באמצעות המעסיק, המעקב אחר קליטת הכספים והטיפול בריג'קטים ובצד השני הדאגה לעובדיהם. מעבר לדאגה לתפעול השוטף בהסדר הפנסיוני, המעסיק צריך להוות מקור ידע וגורם מקשר בין הגוף הפנסיוני לבין העובד לשם הרחבת המודעות לתחום הפנסיה".
כנרת בן אשר היא מנכ"לית משותפת, פורום CFO