מנורה מבטחים

ניהול סיכונים בזמן אמת: המקרה של קריסת חניון הברזל

30/08/2018
ניהול סיכונים בזמן אמת: המקרה של קריסת חניון הברזל (הגדל)

בכנס השנתי של פורום CFO באילת, תארו לפרטים אלעד שלף, משנה למנכ"ל ומנהל אגף עסקים, מנורה מבטחים ביטוח ואמיר דורון CFO דניה סיבוס את יישום תוכנית המגירה, שהוכנה ליום אסון - שאכן שהתרחש

 
 
כנרת בן אשר
 
 
 

לפעמים גם בניהול סיכונים טוב, מתרחשת קטסטרופה. בעת שכזו המוכנות לתפעול האירוע והסנכרון עם חברת הביטוח, קריטיים לא רק מהפן של הנזק הכספי, אלא גם מהפן התפעולי - על כל הצדדים לחשוב כיצד לא לסטות מהביזנס, מהיומיום הרגיל. איך לשמור על "business as usual" כמה שניתן.

קריסת חניון הברזל ברמת החייל בת"א, שהקימה חברת דניה סיבוס, היא דוגמה טובה לכך. בכנס השנתי של פורום CFO באילת, תארו אלעד שלף, משנה למנכ"ל ומנהל אגף עסקים, מנורה מבטחים ביטוח ואמיר דורון CFO דניה סיבוס את התנהלות הצדדים בעת אירוע של אסון לאומי שכזה ואת יישום תוכנית המגירה שהוכנה לקראתו.

בעת הקריסה, חברת דניה סיבוס כבר לא היתה לקוח של המבטח, מנורה מבטחים, אף על פי כן הצליחה החברה, יחד עם חברת הביטוח, לנהל תהליך שהוביל לסיום התביעה בתוך שנה, על אף סדרי הגודל אדירים.

מבחינת דניה סיבוס מדובר היה באירוע טראומטי וקיצוני בכל סדר גודל. עם כל ההכנות לכל תרחיש, המתקיימות באופן כזה או אחר בכל חברה, הנטייה היא לקוות שלא יתממש.

היכולת לנתב אירוע כל כך חמור למשבר פתור ולא לתפנית שלילית בחיי החברה טמונה בהבנה שזוהי שעת פקודה וביכולת של ה-CFO להיות דרוך ומוכן. ה- CFO אינו עומד בחזית המיידית - זהו אירוע הנדסי ויש מנכ"ל וכו', אבל בסוף יש הרבה שאלות שה-CFO צריך להתמודד עימן בעיקר (אך לא רק) סביב אמדני הנזק הישיר והעקיף. אחרי ההלם הראשוני, התקשורת העוינת והסביבה הלא נעימה, ה-CFO הוא מי צריך להתמודד עם הקושי.

לייצר שקט בתהליך

התובנה ראשונה אותה העלו השניים היא סוגיית החשדנות של הצדדים. חשדנות של הלקוח כלפי חברת הביטוח, שזו תנסה להקטין את החבות שלה, ומנגד, חברת הביטוח עשויה לחשוב שהלקוח מנפח את התביעה. רוב החשדנות מיוצרת על ידי גורמים פריפריאליים - בכל אירוע גדול מומחים שונים מציעים ל-CFO לתת להם לנהל את האירוע תמורת שכר בגין הצלחה. הדבר מייצר המון רעש, חשדנות ולוחמנות. כשה-CFO מדבר ישירות עם חברת הביטוח ומסביר מה התרחש, מהם הנזקים ואיזו עזרה דרושה, הדברים נראים אחרת לגמרי.

בנוסף, ישנם לא מעט גורמים המחברים ומפרידים בין החברה לחברת הביטוח. כל אלה הם רעש מזיק שצריך לדעת לנטרל - צריך לדעת לסנן את היועצים, לייצר דו שיח ישיר עם חברת הביטוח ולהעביר לה את המסרים המדויקים.

לדברי אמיר דורון CFO דניה סיבוס, "יש קושי עצום לאמוד את הנזק באירוע בסדר גודל לאומי. החניון היה לקראת סוף בנייה, היו המון עלויות של נזק ישיר, הרוגים ופצועים ויש צדדי ג' - בתי עסק וכו'. כ-CFO אני עוסק הרבה באומדנים אבל זה היה מאד מסובך. חשוב לדברר את האומדן לחברת הביטוח כהערכה הטובה ביותר שיש לי כרגע, כך שייראה אמין ולא מומצא".

הוא מוסיף כי "יש נטייה ישראלית לקצר ולערבב את הנזקים ולהגיע ל'בערך'... אנחנו לא יכולים לעבוד ב'בערך' בסדרי גודל כאלו. יש נהלים, ועדת ביקורת ו-CFO, שלא לדבר על גורמים בחו"ל שהם חלק מהעניין".

אלעד שלף, משנה למנכ"ל מנורה מבטחים, מסביר כי "חייבים לעבוד מסודר, מדויק, שקוף. בד"כ לא חושפים את הלקוח למבטחי המשנה, אבל פה החלטנו להפגיש אותם בשטח, להבהיר שיש פה מבוטח שעבר אירוע טראומטי אבל הוא שקוף עם מה שעובר עליו וכמה זה עולה לו - ושמבטחי המשנה יבינו שהחוזה לא חייב להיקרא בצורה דווקאית, יש תחום יש אפור. לכן חשוב שכולם יהיו מעורבים ומיודעים מתחילת האירוע, כדי לסיים אותו מהר ובשביעות רצון.

"כאמור, מצד המבוטח יש הרבה גורמים ברקע ולחץ מהסביבה העסקית לדעת מתי מסיימים את התהליך. כשעובדים נכון ומסודר לכל אורך הדרך, אפשר לסיים את הסיפור מהר יחסית".

עוד מוסיף שלף כי "ישנה תפיסה שחברת הביטוח רוצה למשוך זמן, אולם בחשבונאות והאקטואריה של היום זה פשוט לא נכון. בשוק אין תשואה שמאפשרת לפצות על דחיית תשלומים. תיקים שנמשכים מעבר לנקודת זמן ספציפית - יימשכו עוד זמן רב משמעותית. ברגע שעוברים את נקודת האל-חזור לחברת הביטוח זה יעלה יותר, וגם ללקוח הפער בין הנזק הכלכלי לנזק המכוסה יגדל. למשוך זמן זה רע לכולם. עדיף לעבוד מהר כשהכל טרי, יש נתונים, יש בשלות.

"בסופו של יום, כל אירוע כזה נגמר בשני אנשים שמדברים ביניהם. אבל אי אפשר להגיע לרגע הזה ולהצליח לסגור, בלי מערכת יחסים והערכות מקדימה. לשמחתנו, מדובר באירוע נדיר, שרוב החברות לא תחוונה.

"בעת רכישת הביטוח על ה-CFO לשאול את השאלות הנכונות ולאתגר את חברת הביטוח, לוודא שלא נותרים דברים שאינם מכוסים. הכסף של הפרמיות הוא בסוף הכסף הקטן. כדי לחזור לעבוד מהר ככל האפשר דרוש תהליך רכישת ביטוח נכון ומתודולוגי - שבו הפרמיה היא אינה חזות הכל".

דורון מסכם ואומר כי "אני לא חסיד של סוגי ביטוח רבים. לדעתי צריך ללמוד ולהבין את הסיכון שיש לך ולקנות את הביטוחים הרלוונטיים לנו. לא תמיד כ-CFO אני יודע לבד מה צריך, וכדאי להתייעץ וללמוד כדי לדעת מה הסיכונים הנכונים שיש לבטח".

 
 
עבור לתוכן העמוד