PWC

CFO פיליפ מוריס ישראל: "אנו כבר מזמן לא רק חברת סיגריות"

18/04/2018
CFO פיליפ מוריס ישראל: "אנו כבר מזמן לא רק חברת סיגריות" (הגדל)

מרק זימן מדבר על רצונה של פיליפ מוריס אינטרנשיונל להפסיק למכור סיגריות ולהחליפן במגוון חדש של מוצרים ללא עשן דוגמת IQOS, על השינוי שעוברת החברה מ- low-tech לכזו המשקיעה במו"פ ועל הקו המנחה אותו כמנהל: "חשוב בעיניי שכל מי שעובד תחתיי ישאף להחליף אותי"

 

 

עו"ד מיכל קורן

 

 

"איך זה לעבוד עבור חברת סיגריות?" שאלתי את מרק זימן CFO פיליפ מוריס ישראל. "פיליפ מוריס כבר אינה רק חברת סיגריות. מזה למעלה משנתיים אנו פועלים לממש את חזוננו ל"עתיד ללא עשן" בעולם ובישראל באמצעות מגוון של מוצרים ללא עשן כמו הסיגריה האלקטרונית IQOS, המוצר החדשני שהשקנו". הוא מוסיף בגאווה כי "ל-IQOS יש פוטנציאל להפחית את הסיכון לנזק, מכיוון שהוא מחמם את הטבק במקום לשרוף אותו. החברה עוברת טרנספורמציה של ממש. וזה עובד: יותר מ-5 מיליון מעשנים ברחבי העולם הפסיקו לעשן לחלוטין ועברו ל-IQOS".

זימן ממשיך ואומר כי "לא ניתן להפריז במשמעות העובדה שפיליפ מוריס אינטרנשיונל, מחברות הטבק הגדולות והמוכרות ביותר בעולם, קמה יום בהיר אחד ומכריזה: אנו מתכוונים להפסיק את פעילות מכירת הסיגריות שלנו ואז ולהשקיע למעלה מ-4.5 מיליארד דולר במו"פ למוצרים חלופיים בעלי הפוטנציאל להפחית את הסיכון לנזק בהשוואה לסיגריות. מנקודת מבט עסקית, אנו עוברים ממודל יציב אל מודל לא ידוע. מדובר במהפכה ברמה העולמית וההוכחה היא בכך ש-IQOS מהווה אלטרנטיבה אמיתית לסיגריות במספר מדינות, כמו יפן, שבה בשנים האחרונות מעל 14% מהמעשנים הבגירים הפסיקו לעשן סיגריות ועברו ל-IQOS.

"לעומת זאת", מספר זימן באכזבה, "ישראל נעה בכיוון ההפוך עם רגולציה ומדיניות פיסקלית המתייחסת למוצר באופן זהה לסיגריות. מתוך כ-40 מדינות בעולם בהן משווק המוצר, ישראל היא המדינה היחידה הממסה את המוצר בשיעור זהה לסיגריות.

איך הגעת לתפקיד ה-CFO בחברה שעושה מהלך כה רדיקלי? 

"כמי שהגיע מהמסלול 'הסטנדרטי' של חשבות, נוכחתי כבר לפני שנים עד כמה חשוב להתמקד בצדדים האחרים של המקצוע", הוא אומר. "למדתי חשבונאות ומדע המדינה באוניברסיטת תל אביב. התחלתי את ההתמחות בחשבונאות במשרד רואי חשבון קטן, שהתמקד בשיקום חברות שנקלעו לקשיים וכן בייעוץ פיננסי. בשנתי השנייה כמתמחה, עברתי למשרד KPMG לביקורת IT, בעיקר בהטמעת תקנות SOX (המייצרות בקרות נאותות בתחום הדיווח הכספי - מ.ק.).

"לאחר ההתמחות, עבדתי ארבע שנים בחשבות של סלקום. זו היתה תקופה מלאת אתגרים, שבה החברה יצאה להנפקות בבורסה בתל אביב ולאחר מכן ב-NYSE. במסגרת תפקידי שם, הובלתי את המדיניות החשבונאית ואת הכנת הדוחות הכספיים.

"לאחר מכן, גויסתי לפיליפ מוריס בישראל כחשב החברה. העובדה שהחברה נמצאת בבעלות חברה אמריקאית גלובלית פותחת פתח לשפע של הזדמנויות וכך זכיתי לעבוד במשך שנתיים במטה פיליפ מוריס אינטרנשיונל בשוויץ. בתקופתי שם, לקחתי חלק ברכישת חברה רוסית בעסקה השווה מיליארדים. בנוסף, ריכזתי את הפעילות הפיננסית של מדינות רבות באזור, לרבות לבנון, עירק וערב הסעודית. מדובר בממשק עם אנשי המקצוע המיומנים ביותר בתחומי הפיננסים השיווק והמכירות, חווית עבודה במדינה אחרת תוך למידת שווקים מחוץ לישראל באופן אמיתי ומעמיק. לאחר מכן, חזרתי ארצה לתפקיד-CFO".

מתרחקים מתעשייה מסורתית

זימן מספר כי "פיליפ מוריס ישראל מייבאת, משווקת ומפיצה את מוצריה באופן עצמאי. כחברה תפעולית, מחלקת הכספים שלי אחראית על תחומים רבים ומונה למעלה מ-30 עובדים. במסגרת תפקידי, אני אחראי על הפיתוח העסקי ותכנון אסטרטגיית החברה, הכנת תקציב תלת-שנתי, דיווחים כספיים, גזברות, רכש, ביקורת פנים וציות.

"כחבר הנהלה, ובמיוחד כ-CFO, נוכחתי להבין שההנהלה, על כלל חבריה, חייבת לעבוד יחד מתוך כבוד הדדי כדי להצליח ולהוביל את החברה להצלחה עסקית. מנהל טוב חייב להיות יצירתי, קשוב ולא מקובע.

"כמו כן, קריטי בעיני ליצור עתודה ניהולית איכותית שתוכל לנהל את ענייני החברה באופן שוטף ובלתי תלוי במנהל הישיר. חשוב בעיניי שכל מי שעובד תחתיי ישאף להחליף אותי. אני, כמנהל בעל ניסיון של שנים, למדתי להעריך עובדים משכילים, מוכשרים ומקצועיים יותר ממני ככלי להצלחה, ובתוך כך לזכור שעובדי החברה הם אלו שבסופו של דבר יובילו אותה לצמיחה והצלחה עסקית".

השינויים שעוברת החברה העולמית משפיעים ודאי גם על תפקידך?

"בהחלט. אני חווה מעבר משמעותי מ-low-tech ל-hi-tech בתפקידי כ-CFO. אנו בתהליך מהפכני של יוזמה וחדשנות, ופועלים להשגת היעד שהציבה החברה הגלובלית בחזונה ל'עתיד ללא עשן'. בעבר היינו "low-tech", כעת עם מוצרים חדשניים אנו עוברים לעולם ההייטק. המעבר משפיע עליי רבות: למדתי כי בעולם ההייטק יכולתם של אנשי הפיננסיים לתכנן באופן יעיל פוחתת משמעותית. הצלחה עם מוצר חדש וקטגוריה חדשה מחייבת חזון ואמונה שלמה ברעיון לטווח ארוך וצורך להשקיע משאבים מהותיים בתחומים ללא ROI ברור ומהימן, כפי שקיים בתעשיות מסורתיות יותר.

"המצב החדש טומן בחובו לעיתים שינוי תהליכי עבודה בסיסיים, כאלה שהתאימו לחברה שפעלה רק מול עסקים (B2B) ולא לחברה שמוכרת ונותנת שירות גם ללקוחות הקצה (B2C), ושמה את הלקוח במרכז".

מהי העצה הטובה ביותר שיש לך עבור CFO?

"כדי להיות CFO מצליח, לא מספיק להבין דוחות כספיים. ה-CFO חייב להיות יזם, מנהיג, ומוביל של חזון החברה והאסטרטגיה העסקית, ואף להיות היועץ והשותף העסקי של כלל ההנהלה. במקרה של חברה המצויה בתהליכי שינוי, כמו פיליפ מוריס, על ה-CFO להאמין בכיוון אליו פונה העסק ולהיות יצירתי במציאת דרכים להצלחתו. כדי לאשר הקצאה של משאבי ונכסי החברה, הכרחיים הבנה הוליסטית ועמוקה של השימוש בנכסים אלו, קביעת מדדים ברורים לבחינת הצלחת מהלך, ושילוב הפעילות בהגשמת אסטרטגיית החברה.

"כדאי לזכור כי השורה התחתונה חשובה, אבל הארגון ועובדיו צריכים לצעוד כולם בכיוון אחד על מנת להצליח. אין לקחת שום דבר כמובן מאליו ועלינו להוביל את התייעלות התהליכים בחברה, ולהתמיד בזיהוי התהליכים שאינם מוסיפים לה ערך, בניגוד לאלו השווים השקעה מסיבית".

 

עבור לתוכן העמוד