בססח

שלמה פנט: "הממשקים הכספיים חייבים לעבוד באופן מתואם, כמו תזמורת פילהרמונית"

25/03/2018
שלמה פנט: "הממשקים הכספיים חייבים לעבוד באופן מתואם, כמו תזמורת פילהרמונית" (הגדל)

להיות המבוגר האחראי, לוודא שהפרויקטים והתוכניות שמגיעים לשולחן יהיו מגובים וסבירים כלכלית, ועדיין להמשיך להיות יצירתי ולהביא רעיונות ישימים לפיתוח ■ שלמה פנט CFO סופר-פארם, מדבר על תפיסת עולמו והאתגרים בתפקיד

 
עו"ד מיכל קורן
 
 

"למדתי באוניברסיטת בר אילן תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות. בשנה האחרונה ללימודים התחלתי את התמחותי ב-PwC. לאחר כמה שנים כמנהל התיק של סופר-פארם, שמנתה אז כ-45 סניפים, המשכתי כדרך הטבע מניהול התיק כרו"ח מבקר לתפקיד חשב החנויות בתוך סופר-פארם ישראל", מספר שלמה פנט CFO סופר-פארם, בראיון עימו. 

"ברשת", הוא ממשיך, "היו אז שתי מחלקות - כספים, שהייתה אחראית על ניהול הכספים ומחלקה כלכלית, שבנתה תקציבים וערכה מעקב מול החנויות. הרשת פועלת בשיטת זכיינות ייחודית, הקרויה שיטת העמית. העמיתים מפעילים את החנויות כחברות תחת רשת סופר-פארם - לכן נדרשנו למעשה לנהל כ-50 יחידות רווח, כשהיום מדובר על 236 יחידות רווח. לאורך השנים, הכנסנו למערכת ניהול הכספים תוכנות המאפשרות ניהול נתונים ודוחות מרכזיים ברמה גבוהה, צעד ששיפר מאד את העבודה בארגון עם כניסתי לתפקיד.

"לאחר מספר שנים תחת סמנכ"ל המחלקה הכלכלית, שייע ערמון, הוא הציע לי להתחלף בתפקידים - כלומר שאני אנהל את המחלקה והוא יהיה החשב. זה מהלך נדיר מאוד שמעיד על איכות האיש והחברה. הוא השכיל לראות את הכישורים השונים שלנו כחברים וכקולגות, ורצה לאפשר לי להתפתח.

"קיבלתי את הצעה בשנת 2010, ותוך כדי תנועה התחלנו לבנות את ההתייעלות הארגונית הבאה - הקמנו מחלקת כספים במשרד המרכזי, שנותנת שירות לסניפים ולעמיתים. עד לאותה עת, הנהלת החשבונות הייתה מבוזרת ונוהלה על ידי 180 מנהלות חשבונות בסניפים בכל רחבי הארץ. מובן שאחד הגורמים שאפשרו מעבר להנהלת חשבונות מרכזית היה ייעול תהליכים והתפתחויות טכנולוגיות שאימצנו".

מהם תחומי האחריות שלך?

"היום אנחנו מחלקה אחת של 70 איש, שבנוסף להנהלת חשבונות מרכזית מכינה תלושי שכר ל-8,000 עובדי הרשת, תקציבים לכל חנות ולכל יחידת רווח, ועורכת בקרה תקציבית.

"כסמנכ"ל כספים, אני לא מנהל רק את מחלקת הכספים ביצירת הדוחות הכספיים, אלא מעורב כחבר הנהלה בכל הממשקים חוצי-הארגון של כל המחלקות - תפעול החנויות, שיווק-סחר, בינוי, מערכות מידע. אני בונה את התוכניות והתקציבים, ביחד עם חברי ההנהלה, לכל התחומים, והם רבים - החל בשיפוץ החנויות, עבור באתר הסחר ועד לתחזית החנויות.


כמו כן, "יש לנו מרכז לוגיסטי משמעותי של אלפי מ"ר, המשרת את כל החנויות. ספקים רבים שלנו זכו לשדרוג מקצועי והתייעלות בהנהלת החשבונות שלהם וביצעו אצלם סדר פנימי על מנת לעמוד בדרישות שלנו. הרשת היא גם מפרסם ענק של כמה עשרות מיליוני ש"ח בשנה - בעיתונות ובטלוויזיה ואף מנהלת את המותג הפרטי LIFE ואת מועדון החברים LIFE STYLE הגדול בארץ.

"הממשקים הכספיים בין המחלקות השונות מנוהלים תחתי וחייבים לעבוד באופן חלק ומתואם, כמו תזמורת פילהרמונית ענקית. כך, שבקצה השני של הסקלה, כשלקוח נכנס לחנות הוא חווה חוויית שירות, קניות ותשלום מסודרת ושלמה".

עוד יש מקום לכל כך הרבה סניפים חדשים?

"לדעתנו כן - קניונים ומרכזי קניות עוד נבנים בארץ, שכונות חדשות מוקמות ואנחנו בדרך כלל חלק טבעי מהנוף הזה. צריך לזכור שסופר-פארם היא קודם כל בית מרקחת ולכן יש צורך בחנות בכל מרכז שכונתי. באחרונה קמו מספר מרכזי קניות גדולים ,השוק הסיטונאי, שרונה, קניון ראשונים - בעלי הנכסים רואים בנו חנויות עוגן, המעניקות חוויית קניה ללקוח. בנוסף, יש פיתוח שכונות וערים חדשות, הזקוקות למרכזי קניות משלהן. סניף יפתח רק אם בניתוחים שלנו נחשוב שהוא יכול להיות רווחי".

מהו האתגר הגדול ביותר שלך?

"בסופו של דבר, האתגר הוא להניע את הארגון המוביל שהוא סופר-פארם, שימשיך להיות בחזית השוק. עולם הקמעונאות זז: התקדמות אתרי האינטרנט, השמיים הפתוחים וכו' - כל אלה דורשים חשיבה לשנים קדימה: להיות מוכנים כשהעולם יגיע לשם. כך, כשהמתחרים שלנו יחקו אותנו לאחר שפיתחנו קונספט מסוים, כשהם יגיעו אלינו בפריסה מלאה - אנחנו כבר נהיה במקום אחר. מאידך, חשוב להיות המבוגר האחראי, לבחון שפרויקטים ותוכניות שמגיעים לשולחן, יהיו מגובים וסבירים כלכלית, שלא נשקיע במקום שלא מתאים לנו".

בעיניך, מהן התכונות החשובות ביותר למנהל בכיר בארגון גדול?

"להיות יצירתי ולהביא רעיונות שיהיו ישימים לפיתוח. בנוסף, חשוב להיות חלק מצוות הנהלה שבה כל אחד מוביל בתחומו וכולם יחד מנהיגים את החברה. זו תכונה שלשמחתי בורכנו בה בסופר-פארם - צוות הנהלה מקצועי, שעדיין יודע לשים את האגו הפרטי בצד לטובת הארגון".

מה העצה הטובה ביותר שיש לך עבור CFO ?

"ללמוד ולשמור כל הזמן על המקצועיות - לא לרוץ מתוך אינרציה, אלא לזוז קדימה עם ידע ולהישאר מעורה - לפתח מקצוענות והיכרות עמוקה עם השוק והמתחרים. כמו כן, צריך לשמור על יושרה גם בתוך הבית וגם מול ספקים וגורמי חוץ. שקיפות מאפשרת לשותפים שלנו לעבוד איתנו בשיתוף פעולה מלא, לסמוך עלינו ולהוביל יחד את השוק. ולבסוף, להיות המבוגר האחראי, לעמוד על שלך כשצריך כשהדרך לא מתאימה לדנ"א של הארגון ולדעת מתי להגיד "לא'" .

מה אתה צופה כפרויקט הגדול הבא של הארגון?

"השקנו באחרונה את סופר-פארם אונליין - אתר הסחר שלנו שמאפשר שילוב בין המימד הדיגיטלי לפיזי - Omni channel. אנחנו מאפשרים איסוף מהחנויות, תוך 24 שעות או איסוף אקספרס תוך 3 שעות וגם שליחות הביתה. בינתיים נראה כי 70% מהלקוחות מעדיפים לאסוף מהסניף. עד עתה זו הייתה השקה שקטה ואני מאמין שהשנה נשקיע שם הרבה אנרגיה.

"תחום נוסף הוא מועדון כרטיסי האשראי, לייף סטייל - גם כאן השוק זז וישנה התחלה של תחרות. באזור הזה, שבו מצד אחד יש נאמנות לקוחות ומאידך מרכיב של אשראי לקוחות - הפוטנציאל עדיין לא ממומש".

"כמו כן, המשך פיתוח הפעילות הבינלאומית של סופר-פארם. כיום אנחנו פועלים בפולין ובסין, וממפים את העולם בחיפוש אחר מקומות פוטנציאלים נוספים. המודל שלנו כולל תמיד שילוב של שלושה באחד - בית מרקחת לצד טואלטיקה וקוסמטיקה. אנחנו מאמינים כי זה המודל המנצח".

עבור לתוכן העמוד