20/11/2024 | קורס קורס כלכלנים עסקיים FP&A -מחזור 15 |
29/12/2024 | קורס Tax strategy and beyond |
5/01/2025 | ערב הגאלה השנתי של ה CFOs |
14/01/2025 | קורס למידה מהמוסד על פריצת גבולות, מנהיגות ובנית צוות מנצח |
29/01/2025 | מפגש מימון |
|
מוטי ווטרו: "ירידה בהכנסות של כ-40%, תחייב התאמות כוח אדם בנמל חיפה" |
|||
11/02/2018 | |||
בדקה התשעים, לפני פתיחת התחרות בנמלים - תפקיד ה-CFO קריטי למוכנות נמל חיפה למצב החדש, הן בצד ההכנסות והן בצד ההוצאות ■ סמנכ"ל הכספים, מוטי ווטרו: "ערנות היא תכונה שמיום ליום אני מבין עד כמה היא חשובה - דע מאיפה יבואו הסיכונים ואיך להיערך אליהם מראש"
עו"ד מיכל קורן
"למדתי כלכלה וחשבונאות והתחלתי את הקריירה בתפקידי כספים - ככלכלן ראשי בגרבי דלתא ולאחר מכן כמנהל הכספים של פניציה אמריקה-ישראל שהיתה אז המפעל הגדול בישראל (עד הקמת מפעל אינטל)", מספר מוטי ווטרו, סמנכ"ל הכספים של נמל חיפה על תחילת דרכו המקצועית. לאחר מכן, שימשתי סמנכ"ל הכספים של מספנות ישראל לאחר ההפרטה, ובשנת 99 נסעתי לארה"ב כ-CFO העסקים של גד זאבי. לאחר כשנה שם, החברה, Carribean Petroleum Corp, נכנסה לקשיים תזרימיים והגשנו בקשה ל- 11CHAPTER. באותו הזמן התמניתי לתפקיד המנכ"ל בנוסף לתפקיד ה-CFO, אותו המשכתי למלא במקביל. שימשתי בתפקידים אלו במשך שש שנים נוספות בחברה שמכרה בהיקף של מעל מיליארד דולר. לאחר אינסוף דיונים בביהמ"ש וארגון מחדש, העברנו את החברה למצב סולבנטי וניהלתי אותה עד תחילת 2006. עם שובי ארצה ניהלתי את מחוז צפון בקופ"ח לאומית. עסקתי בעיקר בניהול התפעולי של המרפאות - כוח אדם רפואי ומנהלי, קניית שירותים מבתי חולים וכמובן תקציבים. מתחילת 2015 אני משמש CFO חברת נמל חיפה - חברת תשתיות לאומיות בהיקף עסקים של כמיליארד שקל, הנותנת שירותי ניטול והחזקה של מכולות, מכוניות ומטען כללי". מהם תחומי אחריותך? "בתפקידי כ-CFO ומנהל הסיכונים הראשי אני אמון על נושאי תקציב, בקרה תקציבית, כספים, השקעות פיננסיות, רכש, לוגיסטיקה ומחסנים. וכמובן, בתוקף היותנו חברה ממשלתית אני מכהן כיו"ר ועדות פנימיות - תמריצים והנחות, ועדות מקרקעין למיניהן וחבר בוועדת המכרזים העליונה". מהו האתגר הגדול ביותר של נמל חיפה? "האתגר הגדול ביותר הוא ההכנה לתחרות שתפתח לנמלים הקיימים ובהם נמל חיפה, מצד הנמלים הפרטיים בצפון ובדרום בתחילת 2021. המשמעות כפי שאנו חוזים אותה היא ירידה משמעותית בפעילות כתוצאה מעודף היצע משמעותי של תשתיות ושירותי נמל מול הקיים היום. אנו מניחים שבמוצר העיקרי שלנו - פריקה וטעינה של מכולות, נרד ביותר ממחצית בפעילות הקיימת היום. גם בתחומים אחרים אנו צופים ירידה משמעותית ונשאלת השאלה מה עושים עם הצפי הזה. "לפי התחזיות הקיימות בידינו, החל מפתיחת התחרות תחווה חברת נמל חיפה מחסור תזרימי שוטף של עשרות מיליוני שקלים בכל שנת פעילות. יש לזכור כי חברת נמל חיפה היא חברה שקיימת בה עבודה מאורגנת, הוועדים חזקים ונמצאים תחת הבטחה ממשלתית להמשך תעסוקה מלאה במצבת כוח האדם הקיימת. כיום יש מעל 1,000 עובדים קבועים בנמל חיפה ועוד כמה מאות שמתפרנסים באופן שוטף - עובדי קבלן, מיקור חוץ וספקי חצר. השכר כיום מהווה כ-56% מההכנסות. אין הרבה עסקים שעלויות השכר שלהם הן כאלה וברור שלא נוכל להמשיך כך. ירידה בהכנסות של קרוב ל-40% תחייב התאמות גם בצד ההוצאות ובמצבת כוח האדם. "אנו מכינים את הנמל ליום התחרות בכמה אופנים: הכנת תוכנית פרישה מרצון אטרקטיבית לכשליש מכוח האדם, תוכנית התייעלות ושינוי סדרי עבודה, גמישות ניהולית וכן היפטרות ממשרות לא יצרניות. כל אלה יחד צריכים להביא את השכר ליחס של כ-45% ממחזור ההכנסות העתידי שלנו (הצפוי, כאמור, להיות קטן בכ-40% מהנוכחי - מ.ק.). "בנוסף עלינו לפתח אפיקי הכנסות חדשים - לשם כך אנו פועלים לפתיחת כתבי ההסמכה שלנו מהמדינה, המגדירים את תחומי פעילות הנמל. נצטרך לשדרג תשתיות בעיקר בתחום של מטען כללי, כלי רכב - פעילויות עם ערך מוסף. מדובר בתוכנית הצטיידות שאפתנית של מעל מיליארד שקל. את כל אלה נצטרך לגבות בגיוס הון בנקאי, אג"חי, או בהנפקת מניות לפי מתווה רשות החברות הממשלתיות". ומה תפקידך כ-CFO בכל האופרציה הזו? "כהגעתי לפני שלוש שנים, שמתי מראה מול החברה, על מנת להראות לקראת מה אנו הולכים. אני חבר בצוות המוביל של התוכנית האסטרטגית, שתפקידו לבחון את כל הנקודות לעיל. כמו כן, אני משקיע מאמצי סנכרון בין הגורמים הפנימיים בחברה, לבין גורמי חוץ שונים ובהם בעלי החברה (משרד התחבורה ומשרד האוצר), הסתדרות העובדים הכללית, חברת נמלי ישראל שהיא בעלת השטח עליו יושב הנמל, רשות כלי השיט והספנות, רשות החברות הממשלתיות והממונה על ההגבלים העסקיים (היות שאנו קבוצת ריכוז בתחום המכולות). תיאום מסוג זה הוא קריטי להישרדות ולהצלחת הנמל. אני, ביחד עם הנהלת החברה והדירקטוריון, לא חוסכים שום מאמץ על מנת לוודא שמקבלי ההחלטות בעניינינו ידעו ויאפשרו לחברה לפעול ולהבטיח את העתיד. "ככלל, CFO לדעתי הוא הפונקציה הקרובה ביותר למנכ"ל מבחינת יכולת הראייה הגלובלית של העסק. ה- CFO עסוק בכל, כל הזמן, ותפקידו לאפשר לארגון לפעול באופן חלק וללא תקלות ועצירות. "בנוסף, באחריותי, כאמור, ניהול הסיכונים הכולל בחברה - תפקידי לתרגם את הסיכונים הגלובליים מתוכנית האב לרמה הפרטנית היומיומית של הסיכונים השונים, המשתנים תדירות. בין יתר הסיכונים שיש לחברה כמונו: סייבר כסיכון לאומי - פריצה למערכות הממוחשבות המרכזיות בנמל, שתביא לפגיעה ביכולת התפעול ולהשבתתו, תחרות מול נמלים פרטיים, תרבות עבודה ועוד. אנחנו כל הזמן בודקים סדרי עדיפויות והקצאת מקורות לסיכונים השונים כדי שנוכל לפתור צווארי בקבוק ושלא יהיה סיכון שיעמיד בסכנה את יכולתנו לתת שירות אמין ללקוחות". בעיניך, מהן התכונות החשובות ביותר למנהל בכיר בארגון גדול? להיות בעל שכל ישר והיגיון אמיתי, חשוב להיות ערני מאד ובעל יכולת להגיב בזמן לאירועים משתנים, בדינמיקה שלעתים נדמית מטורפת כמעט. למנהל בכיר חייבת להיות יכולת ביטוי מצויינת כדי להשמיע את הדברים באופן סדור ולהשפיע על קבלת ההחלטות; חשוב להיות שחקן קבוצתי, בוודאי בחברה ממשלתית שיש לה כמה וכמה בעלי בית; חשובה היושרה למקצוע ולחברה בה אתה מכהן; ערנות היא תכונה שמיום ליום אני מבין עד כמה היא חשובה - דע מאיפה יבואו הסיכונים ואיך להיערך אליהם מראש, טוב יותר ובפחות עלויות". |
|||
|
|||