20/11/2024 | קורס קורס כלכלנים עסקיים FP&A -מחזור 15 |
29/12/2024 | Road Show פורום המשקיעים |
29/12/2024 | קורס Tax strategy and beyond |
5/01/2025 | ערב הגאלה השנתי של ה CFOs |
14/01/2025 | קורס למידה מהמוסד על פריצת גבולות, מנהיגות ובנית צוות מנצח |
29/01/2025 | מפגש מימון |
14/09/2025 | הכנס השנתי של ה-CFOs |
|
רן ברקת: "מתפקידי לאפשר הזדמנויות צמיחה ע"י מצוינות במהלכי המימון" |
|||
3/08/2017 | |||
רן ברקת CFO אורבוטק, סיפר בכנס השנתי של פורום CFO על מהלכי המימון מחדש שביצע במסגרת התוכנית האסטרטגית של החברה לקראת הזדמנויות צמיחה
עו"ד מיכל קורן
אורבוטק התפתחה מאד בשנים האחרונות ושילשה את שוויה בשלוש שנים לאחר שביצעה מהלכים אסטרטגיים מקיפים. החברה הוותיקה צמחה מסקטור המכונות לייצור מעגלים מודפסים ויש לה מובילות טכנולוגית בתחום ונתח שוק מהותי. אורבוטק משרתת את כל יצרני המעגלים המודפסים המובילים בעולם; לחברה יש גם חטיבה של מכונות לייצור מסכים שטוחים, שגם בה היא מובילה טכנולוגית ובמהלך שנת 2014, נכנסה אורבוטק לתחום המוליכים למחצה באמצעות רכישה משמעותית. כך שלמעשה היא נוגעת בכל מוצר אלקטרוני שמיוצר בעולם בהיקף כזה או אחר. כל חטיבה מייצרת כשליש מהכנסות החברה. ב-2016 עמדו הכנסות החברה על 806 מיליון דולר. אורבוטק פועלת ב-50 משרדים בעולם, עם 2,500 עובדים בעיקר באסיה ומהווה אחת משלוש היצואניות הגדולות מישראל לסין. לדברי רן ברקת CFO אורבוטק, "ב-2014 היינו בנקודה מהותית: שתי חטיבות עם מובילות טכנולוגית בעלות נתח שוק משמעותי, כשבעצם האפשרות לגדול מוגבלת, למעט צמיחה אורגנית. הבנו שחייבים להיכנס לשוק שלישי שקשור לתעשייה שלנו ובחנו את תעשיית המוליכים למחצה. "אורבוטק משקיעה למעלה מ-120 מיליון דולר בשנה בפיתוח טכנולוגיות חדשות. זהו היתרון התחרותי שלנו. חברה שמוכרת ציוד לתעשייה מסוימת חייבת להיות בחזית הטכנולוגית אחרת אין לה זכות קיום. העליונות הטכנולוגית שלנו מעניקה ללקוחות שלנו את היתרונות במוצר הבא שלהם. בנוסף, חיוני שנהיה ראשונים בשוק וכך היה כמעט עם כל המוצרים שלנו. כל טכנולוגיה שלנו כמעט תמיד שינתה את השוק". ברקת אומר כי המהלך האסטרטגי של כניסה לתעשיית המוליכים למחצה היה מורכב לביצוע: "כניסה לתעשיית שכזו לחברה בינונית אינה פשוטה. מצאנו חברה באנגליה שמפתחת מכונות לייצור מארזים ורכיבים בתעשיית המוליכים למחצה. חברה קטנה יחסית עם שווי של 375 מיליון דולר. אבל גם אנחנו היינו שווים בסביבות 450 מיליון דולר. לצורך הרכישה גייסנו חוב של 300 מיליון דולר, בתנאי החזר גמישים במיוחד. החיסרון היה העלות. הריבית לבדה עמדה על 25% מה- EBITDA שלנו וכן כל נכסי אורבוטק שועבדו". כשנה לאחר הרכישה הבנו שמדובר בעסקה מוצלחת מכל הבחינות. הן מבחינת התוצאות הכספיות וכלה באינטגרציה לתוך הפעילות של אורבוטק", אומר ברקת. אבל החוב הכביד על אורבוטק: "החוב יקר וגדול וכל הנכסים שועבדו אליו, מה שהגביל את האפשרות לבצע רכישות עתידיות. התחלנו לבחון אלטרנטיבות למימון מחדש. ההתלבטות הייתה בין חוב והון והחלטנו לעשות מהלך משולב - גייסנו חוב באנגליה, כך שחברת הבת החדשה, המקומית, לקחה את הלוואה בהיקף 110 מיליון דולר, בריבית לייבור +1.1% ובנוסף שילבנו הנפקת הון של 100 מיליון דולר. התוצאה: נכסי אורבוטק (למעט חברת הבת – מ.ק.) כבר לא משועבדים והצלחנו לא לדלל את בעלי המניות ולחסוך בעלויות מימון של יותר מ-10 מילון דולר בשנה. הנפקת ההון בוצעה בשיטת ה-Block Offering - כלומר נמכרו לברקליס 3.95 מיליון מניות בהנחה אך ללא הוצאות הנפקה, בלי שיווק כאשר הבנק לוקח את הסיכון למכירת המניות בשוק. "שוק ההון מסתכל על העסקה באהדה רבה והדבר משתקף בעליות במחיר המניה. המשקיעים מעריכים את מצב החוב המשופר והמזומנים שאנחנו מייצרים - לפני העסקה: 214 מיליון דולר חוב עם 12מיליון דולר ריבית שנתית. אחריה: 110 מיליון דולר חוב, 2 מיליון דולר הוצאות ריבית, ושעבוד רק על נכסי החברה הבת. דבר המאפשר גמישות מימונית בעתיד. ברקת מסכם ואומר כי "מתפקידי לאפשר הזדמנויות צמיחה על ידי מצויינות במהלכי המימון", אבל גם מזל ותזמון צריך בחיים: עשינו את המהלך שבוע לפני הברקזיט...". |
|||
|
|||