גלו את הפוטנציאל הפיננסי באמצעות  פתרונות ה-IP החדשים של AON

ד"ר יצחק שפס: "תחרותיות מחייבת ארגונים לאמץ גישות ניהול חדשות ושונות"

16/08/2016
ד"ר יצחק שפס: "תחרותיות מחייבת ארגונים לאמץ גישות ניהול חדשות ושונות" (הגדל)

על הארגונים להבין שמעבר ללקוח, המשתמש במוצר או השרות, יש להם לקוחות נוספים שנהוג לכנותם מחזיקי עניין

 

 

 

 

ארגונים רבים מתלבטים בשאלה במה עליהם להשקיע את מאמציהם כדי להבטיח הצלחה לאורך זמן. במשך שנים רבות מנהלים נחשפו לגישות שונות להצלחה ארגונית כגון: איכות כוללת, איכות סביבה, אחריות חברתית, ארגון לומד, אסטרטגיה, ניהול סיכונים, מדידת ביצועים, מנהיגות, חדשנות וכדומה. מנהלים רבים אימצו גישה אחת או יותר לאור הפשטות במיקוד מאמצים בתחום אחד, אך נוכחו לדעת במהרה שבעולם התחרותי הגלובלי גורמי התחרות הם רבים ומשתנים וכדי להבטיח הצלחה לאורך זמן יש להשקיע מאמצים בתוכנית הוליסטית המתייחסת לכלל גורמי התחרות.

בשנות השישים גורמי התחרות היו בעיקר יעילות וחדשנות, מדי עשור נוסף גורם אחד או יותר - כגון איכות בשנות השבעים, וכיום ארגונים בעולם הגלובלי עומדים בפני שישה גורמי תחרות לפחות: חדשנות, יעילות, איכות, מהירות , איכות סביבה ואחריות חברתית.

על מנת למצוא את האיזון הנכון בהשקעת המשאבים הארגוניים והמאמצים הניהוליים, על הארגונים להבין שמעבר ללקוח המשתמש/קונה את המוצר או השרות של הארגון, יש למעשה לארגון לקוחות נוספים שנהוג לכנותם מחזיקי עניין.

לכל הארגונים יש לפחות את חמשת מחזיקי העניין העיקריים הבאים: לקוחות של המוצר/שרות, בעלי המניות, עובדים, החברה וספקים/שותפים עסקיים. באם הארגון יתייחס לכל אחד ממחזיקי העניין כלקוחות שלו ויעמוד בצרכי וציפיות כל אחד מהם, שכמובן שונים ואף נמצאים בסתירה, הרי שנוכל להבטיח את הצלחת הארגון לאורך זמן. הסתירה בין הדרישות והציפיות של מחזיקי העניין השונים מחייבת את הארגון למצוא את האיזון המתאים ביניהם. כך, לדוגמה, מצופה מהארגון להבטיח שתהליך הייצור ו/או מתן השירות אינו פוגע במשאבי הטבע, פעילות שדורשת משאבים ועל כן יש לה השפעה שלילית על רווחיות הארגון שהיא אחת הציפיות של בעלי המניות.

לאחר שהארגון עבר את המשוכה הראשונה של הפנמת העובדה שגורמי התחרות הם רבים ומשתנים וכי מקורם לא רק בלקוחות הישירים, אלא גם במחזיקי העניין השונים, עליו לבנות מערכת ניהולית של תהליכים שיבטיחו את היכולת של הארגון להיות תחרותי לאורך זמן.

המערכת הניהולית והתהליכים השונים חייבים להתייחס לנושאים רבים כגון: מנהיגות, ניהול, תכנון אסטרטגי והטמעת התוכנית בארגון, גמישות ניהולית עם אוריינטציה לשינוי, שיפור מתמיד להשגת יעילות, מערכות מדידת תוצאות, חדשנות, למידה ארגונית, איכות עיקבית של המוצר ו/או השירות, ניהול סיכונים, מחויבות ארגונית של העובדים ועוד.

*** הכותב כיהן כחבר הנהלת קרלסברג העולמית, ומשמש כיום מרצה בנושא יישום עקרונות הניהול בארגונים גלובליים.לקריאת כתבות וסקירות נוספות של פורום CFO, הקליקו כאן

עבור לתוכן העמוד