בססח
"האתגר המשמעותי הוא הטמעת חשיבה עסקית בדרגים הניהוליים"
בראיון לרגל קבלת אות הוקרה של פורום CFO, מספרת קרן אצלאן, CFO רכבת ישראל, על המהלכים שנעשו ארגון ב-2015 ובראשם הנפקת אג"ח ציבורי, מסבירה מה חשוב ל-CFO לדעת על מנת להוביל את החברה וכיצד תורמת לתפקיד עובדת היותה כלכלנית

עו"ד דנה טל צדוק
25/01/2016
"האתגר המשמעותי הוא הטמעת חשיבה עסקית בדרגים הניהוליים" (הגדל)

מה הם האתגרים הייחודיים עבורך בכהונתך כ- CFO במסגרת חברה ממשלתית גדולה?

"בעת כניסתי לתפקיד, רכבת ישראל היתה במשבר פיננסי חמור, ללא יכולת לפרוע את מלוא התחייבויותיה כך שהאתגר הראשוני היה לטפל בתזרים המזומנים של החברה. מצב זה נבע בין היתר ממודעות נמוכה בארגון להיבטים הפיננסיים של התנהלות החברה".

האתגר המשמעותי ביותר עבורי הוא הטמעת חשיבה עסקית בכל הדרגים הניהוליים, הבנת חשיבותו של הערך הפיננסי והכנסתו כשיקול בתהליכי קבלת ההחלטות בחברה. חשוב לי שהמודעות לשימוש מיטבי בכספי ציבור תעמוד לנגד עיני הארגון כחלק ממכלול השיקולים שנשקלים בחיי היום יום וכמובן בהחלטות מורכבות יותר. ערך זה הוטמע גם בהסכם ההפעלה, שהוא ההסכם המרכזי של החברה עם נציגי הממשלה. החברה נדרשת להתייעל מדי שנה והיא מתומרצת או נקנסת בהתאם לביצועיה".

מה הם המהלכים האחרונים החשובים שנעשו ברכבת ישראל? מה היתה תרומתך בהובלתם?

"שנת 2015 לוותה במספר מהלכים משמעותיים, חלקם המשך לתהליכים שהחלו כבר קודם לכן בחברה כאשר השיא היה הנפקת אג"ח ציבורי לראשונה בתולדות רכבת ישראל. גייסנו מיליארד שקל בהנפקה מוצלחת עם ביקושי יתר של פי ארבע. עם השלמת ההנפקה, החברה הפכה ל"חברה מדווחת" אשר עומדת בסטנדרטים מאוד גבוהים של גילוי ושקיפות.

ההנפקה בראשותי ובהובלתי, כללה עבודה מאומצת מול חברות הדירוג, נציגי הממשלה, החתמים ו-Road Show אינטנסיבי למשקיעים.

כמו כן, רכבת ישראל שיפרה באופן משמעותי את השירות ללקוחותיה וממשיכה לשפר את פניה באופן הטיפול בציבור הנוסעים. החל מדיוק הרכבות שעלה בשנת 2015 ל-95% לעומת 90% בשנת 2012, דרך אימוץ טכנולוגיות חדשות כמו אפליקציה חדשה עם ממשק קל ונוח למשתמשים, טעינת כרטיסי רב-קו מרחוק, שילוט אלקטרוני הנותן מידע בזמן אמת -PIS ואינטרנט אלחוטי חופשי לנוסעי הרכבת. תשומת הלב הניהולית בחברה מתמקדת בשיפור חוויית הנסיעה והלקוחות מצביעים ברגליים. השנה נגיע לכמות שיא של 52.5 מיליון נסיעות, גידול של 9% לעומת שנת 2014.

בנוסף לכול, אני אחראית על התוכנית האסטרטגית לקיימות של הרכבת, על אף שאין זה מתפקידיו הקלאסיים של ה-CFO וזאת בשל החשיבות שאני מייחסת לנושא זה בחברה".

מה את מתכננת לשנה הבאה?

בשנת 2016 מתוכננת המשך צמיחה בחברה, פתיחת קווים ותחנות נוסעים חדשות. תחום חדש אותו אני מובילה הוא טכנולוגיות חדישות ברכבת באמצעות שיתוף פעולה עם יזמים פרטיים. בכוונתנו לאמץ טכנולוגיות חדישות התומכות בפעילות הרכבת ולהיות ה-Beta site וחממה ליזמים. מהלך נוסף הצפוי בשנה הבאה הוא גיוס נוסף של אג"ח בסך של כמיליארד שקל".

ספרי על הדרך המקצועית שעשית עד לתפקידך הנוכחי.

את דרכי המקצועית התחלתי ככלכלנית ולאחר כחמש שנות עבודה קודמתי לתפקידים של ניהול כספים ו-CFO. המסלול המקצועי שלי מזה קרוב ל-25 שנה התמקד בתעשייה, עולם אליו אני מאוד מתחברת. אני בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול ותואר שני בכלכלה, שניהם מאוניברסיטת תל אביב. אני חייבת לציין כי במהלך שנות הקריירה שלי נתקלתי לא אחת בקושי להתקדם בשל היותי כלכלנית, ובדרישה מנדטורית להיות בעל הסמכת רו"ח כתנאי סף לקידום. הדבר היה לא פעם מתסכל עבורי. למזלי הרב, בדרכי המקצועית זכיתי להיפגש ולעבוד עם מנהלים ובעלי חברות, שהכירו ביכולותיי המקצועיות ואפשרו לי להביאן לידי ביטוי בתפקיד CFO.

מהי העצה הטובה ביותר שיש לך עבור CFO?

"ה-CFO צריך קודם כל להבין את הסביבה העסקית בה פועלת החברה שלו, וצריך להכיר מלמטה את כל פעילויות החברה. דהיינו, להכיר את המוצר או השירות, את הטכנולוגיות ואת העובדים לפני הכול. מתוך הבנת התהליכים בחברה ה-CFO ידע להוביל את החברה, לתרום להתוויית אסטרטגיה ולביצועים טובים יותר. ניהול נכון של צוות העובדים הכפוף אליך הוא מתכון מובטח להצלחת ה- CFO. אני מרשה לעצמי לצטט מנהל נערץ שלי כי יש להעצים את העובדים שלך ולאתגר אותם על ידי העצמת החוזקות שלהם".לקריאת כתבות וסקירות נוספות של פורום CFO, הקליקו כאן

עבור לתוכן העמוד