אילן הדר פירט על שלבי תהליך ההנפקה של חברת פארמה, במליאת הנעילה של כנס פורום CFO שהתקיים באילת, אשר עסקה בנושאי "הנפקות מוצלחות כיצד".
"השאלה הבסיסית היא האם החברה שלי מתאימה להנפקה? הנפקה דורשת סיבה טובה - הצלחה במבחן קליני או טכנולוגיה חדשה", מסביר אילן הדר CFO פואמיקס, במליאת הנעילה של כנס פורום CFO, אשר עסקה בנושא "הנפקות מוצלחות - כיצד", ומציין כי לעתים זו הדרך היחידה לגייס את ההון. עוד סיפר הדר כי בחודש ספטמבר 2014, גויסו 41 מיליון דולר מתוך יעד של 60 מיליון ובמחיר נמוך יותר, ואז הוחלט לצאת להנפקה שנייה בחודש אפריל 2015, שהייתה שונה מאד מזו הראשונה.
ההכנות לקראת תהליך ההנפקה התחילו בפגישות עם נציגי בנקי השקעות אמריקאים, היושבים בארץ, בכדי להבין האם פואמיקס כחברה וכהנהלה, מתאימים להוביל את ההנפקה. "חיפשנו מנהלים ייצוגיים בחברה אשר יכולים לשבת מול שוק ההון האמריקאי. הנפקה היא תהליך הלוקח כשנה, כאשר רוב העומס המצטבר נופל על ה-CFO, ונדרש לקחת בחשבון את העלויות הרבות הכלולות בה, כמיליון וחצי דולר. מה גם שכישלון עולה כסף גם הוא, כחצי מיליון דולר נוספים. חשוב לוודא שיש לנו את המקורות".
השלב הבא, המשיך הדר, הוא בחירת הקבוצה והרכבתה, מהלך של כחודש עד חודשיים הכולל נסיעות מרובות, ועשייה מול גורמים פנימיים בהנהלה. יש לרתום עו"ד, ישראלי וגם אמריקאי, כמו גם רו"ח מהפירמות העולמיות, בעלי יכולות להגיע אל רשות ניירות ערך האמריקאית. אין מדובר בדבר טריוויאלי. בהמשך, חשוב מאד לחבור לחברת IR טובה המכירה את השוק המקומי, מציגה אתכם בפני המשקיעים, וגורמת לכך שיכירו אותך. בנקי השקעות אמריקאים הם שחקן נוסף בשרשרת הזו. הם יבצעו בדיקת נאותות, שבסיומה הם יחליטו האם וכיצד להתקדם.
לאחר מכן, מגיע שלב הכנת המודל הפיננסי, המדבר על תחזית החברה עשור לאחר ההנפקה - הכנת דוחות פרופורמה כולל DCF מלא, כדי להגיע לשווי המקווה. בניית הכנסות לעשור קדימה בחברת פארמה מבוססת על סמך הנחות רבות, לרבות בדיקת שיעור המס. בסיומו, מציגים את המודל לאנליסטים של בתי השקעות. "כשסיימתי להציג, אחד מהם אמר, שאם כולם היו עובדים ככה החיים היו קלים יותר. זה היה הרמז הראשון שאנחנו בכיוון הנכון".
בתהליך ההנפקה ניתן להתחיל עם תשקיף מאושר ע"י ה-SEC. בזמן שהתשקיף בגדר חסוי, אפשר לבצע הצגת מצגות חסויות - לתאם פגישות עם משקיעים, לשם הדרכתם והיכרותם עם החברה. מעין test the water, אחריה המשקיעים ידווחו לבנקאי ההשקעות, האם החברה מעניינת אותם. "בסוף כל הפגישות אין לכם מושג האם היה בכלל מוצלח. אם בסוף השבועיים האלו הבנק מסכים להמשיך את התהליך, סימן שעברתם את זה בשלום".
שלב ההנפקה: "ישנן קרנות מובילות דעה"
כעת מתחיל שלב ההנפקה עצמה, בו מציגים את התשקיף במערכת ה-EDGAR לכלל הציבור, ושוב מבצעים מצגות מלאות, הפעם לחלק מהקרנות עמן נפגשתם בסיבוב הראשון, וגם עם קרנות חדשות.
בסופו של דבר, מגיעים ליום התמחיר, המגדיר אם ההנפקה הצליחה. "ישנן קרנות מובילות דעה. כשהן יוצאות בהצעה עם מחיר מסוים, זה מה שייקבע. אם אחת מהן נכנסת, כולן יבואו אחריה. ביום השני, לפני סיום ההנפקה כבר מצפים שיהיו ביקושים של 75% בהזמנות 'רכות'. בסוף ה-PRICING אוספים את כלל הביקושים ומודדים את ההצלחה".
בהמשך למהלכי קידום ההנפקה השנייה, הדר הוסיף כי "פתחנו בסבבי פגישות עם משקיעים קיימים וחדשים, והשתתפנו בכנסים רבים ככל האפשר. כשישבנו מול קרן השקעות, השומעת עלינו בפעם הראשונה - מדוע בכלל שישקיעו בחברה ישראלית? לקחתי את התשקיף, עדכנתי אותו בקצרה ובצענו ROAD SHOW מקוצר. בסופו של דבר, ההנפקה הצליחה מאד והגענו לביקוש של פי 6 ממה שביקשנו, גייסנו 110 מיליון דולר".
הבנקאים בארה"ב שונים מאד מהחתמים בארץ. מתבצעת הפרדה בין שני הצדדים (אנליזה והשקעות – ל.צ.), וכבר בהתחלה כדאי לבחור בבנקים חזקים וגדולים ככל האפשר בדירוגים שלהם, בנקים שגם מאוד מעוניינים בחברה שלכם, כך המליץ הדר. "המו"מ איתם הוא לרוב על כסף אבל גם על אגו, מי עובד עם מי ואילו בנקים נוספים בעסק".
לסיכום הדברים, הדר ציין כי מהלך ההנפקה היה שיא בעבודתו. אחד הדברים הקשים ביותר שביצע. יש לזכור שעובדים בשביל החברה, אבל אסור לשכוח את בעלי מניות. נדרש להיות שקופים, להעביר את המסרים הנכונים לכולם, לשדר אמינות, לשמור על COMPLIANCE, לבנות את כל הדרך - בצורה מדויקת ונכונה.