מלם טים

רונן שפר: חוויות מהארוורד

21/12/2014
רונן שפר: חוויות מהארוורד (הגדל)

הזכייה במלגה ע"ש אורן שטיינברג לפני שנתיים, סיפקה לרונן שפר CFO קרסו מוטורס, חוויה של פעם בחיים – שבוע של פעילות מרתונית בהארוורד, במהלכו קיבל כלים ניהוליים חדשניים ויצר קשר עם מנהלים בכירים מכל העולם. במפגש ניהול סיכונים של פורום CFO וטקס הענקת מלגת שטיינברג, הודה שפר למשפחת שטיינברג ולוועדת השופטים שהעניקה לו את המלגה והודה כי זו היתה חוויה מצוינת: "הקורס בו השתתפתי התקיים בהארוורד, במשך שבוע בתנאי פנימייה ועסק בפיתוח היכולות האישיות של המנהל ומצויינותו".

שפר סיפר כי הקורס בו השתתף – Leadership Best Practice נועד לתת נקודות מחשבה חדשות, לצאת מהקופסא ולבדוק מה עובד אצל כל אחד כמנהל: "בסך הכל, השתתפו בקורס 74 מנהלים, מ- 27 מדינות. רק 22% מהם היו אמריקאים. עבורי זו היתה חשיפה משמעותית למנטליות מכיוון שההסתכלות של אנשים אחרים ממקומות שונים בעולם על ניהול שונה מאוד. ניתחנו case studies בקבוצות קטנות ואחר-כך בדיון בכיתה". שפר סיפר עוד כי היה הישראלי היחיד בקורס וכי נשאר בקשר עם רוב האנשים.

על שולחן המנהל

שפר: "הארוורד הוא מכון המחקר הגדול בעולם לניהול בו נבחן ונלמד כל אירוע משמעותי בעולם. לשיטתו של המכון, מתפקידו לרענן את מה שמונח על שולחנם של כל המנהלים בעולם, תוך התייחסות לשש אמיתות שצריכות להיות על שולחן המנהל:

1. תקשורת עם הסביבה – לתקשר את המנהיגות שלך בכל עת.

2. יצירת ערך לסביבה ואחריות – כבסיס לניהול נכון.

3. הנהגת שינויים בארגון.

4. הכנה לניהול משברים מתמשכים.

5. הגשמת ההישג האישי ובחינה והערכה עצמית.

6. התמודדות עם הגלובליזציה של הכלכלה.

"מתוך כל אלה, הוספתי למטען האישי שלי את התובנה שעלי להקדיש זמן בכל שבוע לחשיבה ובחינה של מה אנחנו עושים הלאה. יזמתי בחברה תוכנית של ניהול סיכונים ומוכנות למשברים שבה כל חבר הנהלה תורם מתחומו. אנו לא תמיד מודעים לסיכונים שהאחר בצוות הניהולי רואה. רק תהליך מובנה יכול לאפשר לנו כהנהלה להפיק יותר".

ללמוד מהטובים ביותר

בהמשך דבריו התייחס שפר לשני נושאים נוספים שעלו על סדר היום בהארוורד: מה באמת עובד בחברות, ומה הם המהלכים המנצחים במאה ה-21: "התשובה למה באמת עובד בחברות מתחלקת לשתי שכבות. בשכבה הראשונה - אסטרטגיה ברורה וברת תקשור למטה והחוצה, מערכת תפעולית שחותרת לאפשר ללקוח מה שהוא באמת רוצה (ולא ההיפך - לשכנע את הלקוח מה הוא רוצה), תרבות של ערך גבוה ותפקוד ברמה גבוהה, פישוט תהליכים מבניים כדי להקל על עבודה בתוך ועם החברה – למשל שכל אחד ידע למי הוא מדווח (לא מבנה מטריציוני). בשכבה השנייה –בכל יחידה בארגון צריך לפחות טאלנט אחד, שיגרום לכולם לרוץ אחריו, צוות מוביל מצויין במנהיגות הארגון, הובלת חדשנות בתעשייה ופיתוח יכולות מיזוגים ושיתופי פעולה.

"המהלכים המנצחים במאה ה-21 הם חמישה: ראשון - שיתוף הלקוח בעסק ויצירת שקיפות (אל תשמרו את המידע בפנים, תתמודדו עם הבעיות של הלקוח, הוא שותף ולא רק משאיר את כספו אצל התאגיד). שני - זהו את צרכי הלקוח בשוטף והתאימו את הפעילות אליו. אל תנסו להגמיש את הלקוח אליכם. שלישי - שמירה על גמישות עסקית ותפעולית. רביעי - עידן ה-IT: מצאו את הפוטנציאל והובילו בתחום. חמישי – חדשנות, חדשנות, חדשנות: אין תחום שלא משתנה היום, וצריך להגיב תוך שנה עד שלוש שנים לחידושים".

לסיום, הוסיף שפר המלצה אישית: "מעבר לצד העסקי, במקום האישי, קחו את עצמכם לשבוע להארוורד. חשבתי שאין לי זמן. חשבתי 'מה כבר יש ללמוד אחרי ה-MBA'? טעיתי. איפה תוכלו בשבוע אינטנסיבי אחד לפגוש אנשים מ-27 מדינות, ללמוד ולהקשיב ולהיות מרוכזים? פגשתי אנשים שמובילים אופרציות מדהימות, חלקם בכירי ממשל יוצאי דופן. שנה וחצי מאז שחזרתי, עדיין לא נמחה הרושם.

עבור לתוכן העמוד