20/11/2024 | קורס קורס כלכלנים עסקיים FP&A -מחזור 15 |
29/12/2024 | Road Show פורום המשקיעים |
29/12/2024 | קורס Tax strategy and beyond |
5/01/2025 | ערב הגאלה השנתי של ה CFOs |
14/01/2025 | קורס למידה מהמוסד על פריצת גבולות, מנהיגות ובנית צוות מנצח |
29/01/2025 | מפגש מימון |
14/09/2025 | הכנס השנתי של ה-CFOs |
|
גיא קריגר: בעולם החיסכון הפנסיוני |
|||
3/11/2014 | |||
שוק החיסכון הפנסיוני מתמודד חדשות לבקרים עם רפורמות ושינויים רבים, היוצרים שינויים תכופים ותחרות עזה בענף בו שולטות כמה חברות גדולות. פנינו לגיא קריגר, משנה למנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל, בכדי לברר לאן מועדות פניו של השוק התחרותי והאם בעתיד תשתנה תמונת המצב. האם לנוכח השינויים הרבים שנעשו בעשור האחרון בשוק הביטוח הפנסיוני, ניתן לומר שהגענו למנוחה ולנחלה בתחום המוצר הפנסיוני? "להערכתי לא נגיע למנוחה ולנחלה, משום שהרגולטור הישראלי תופס את תפקידו כמי שמחוייב לעשות רפורמות. הרפורמות הללו עטופות בכוונות טובות וברצון לקדם את האינטרסים של הצרכנים, אך המחיר הוא שינויים מתמידים שמייצרים חוסר ודאות וחוסר נוחות צרכני וזה מחיר משמעותי שיוצר חוסר ודאות וחששות בשוק, שגם כך הוא שוק צעיר ומתפתח, ופוגע בהתייצבותו לטווח ארוך. "לצערי, השיח שמתנהל בענף הוא מאוד רדוד ועוסק בעיקר ב'הורדתי במחיר, או שלא הורדתי במחיר'. צריך לעצור ולחשוב איפה אנחנו רוצים להיות בעוד עשר שנים, וכל עוד לא מתבצעת חשיבה לעומק ובראייה לטווח ארוך, לא נשיג את ההתייצבות המיוחלת". לאור השינויים שחלו בענף, האם קרנות הפנסיה נותרו למעשה המוצר הפנסיוני היחיד עבור החוסך?"נכון להיום לקרנות הפנסיה החדשות יש מספר יתרונות שהם לא ברי תחרות מצד מוצרים אחרים. מדובר במוצר שנותן כיסוי ביטוחי מצויין במחיר עלות וללא רווח, ונהנה מהסבסוד הממשלתי הטוב ביותר תוך שילוב של הטבות מס וסבסוד תשואה. רצונם של כל השחקנים בשוק החיסכון ארוך הטווח להפוך לשחקנים מובילים במוצר הזה יצר תחרות עזה בין השחקנים בשוק, כיוון שכולם רוצים שהקרן שלהם תגרוף אליה חלק גדול ככל שניתן מהצמיחה במוצר, והתוצאה של התחרות הזו היא שכיום המוצר מאוד זול, וממשיך להיות המוצר הצומח ביותר בשוק. כיום זה מוצר מאוד יציב ברמה הפיננסית והואיל והוא פועל על פי מנגנון מאוד כלכלי, הוא גם מוצר שהאקטואריה שלו מאוד יציבה. יחד עם זאת, ההיבטים הסוציאליים שהיוו אבן יסוד במוצר הפנסיה ההיסטורי שהיה קיים בעבר, נדחקו הצידה ופינו את מקומם לשיח מאד כלכלי ויציבותי, ללא ודאות לחוסך לגבי הפנסיה שהוא צפוי לקבל". האם עלינו להתייחס לכל קרנות הפנסיה כמוצר אחיד? "לטעמי התשובה שלילית. אמנם המחירים מאוד זולים, אך ישנם הבדלים מהותיים בין קרנות הפנסיה השונות. הן בהיבט של תקנוני הקרנות שמאוד שונים מקרן לקרן, והן בהיבט של העוצמה והיציבות שהם פונקציה של גודל הקרן ושל ההטרוגניות שלה. "הנושא התקנוני יכול להשתנות אם הרגולציה תחליט על החלת תקנון אחיד. אנו מודעים לכך שישנם גורמים ברגולציה הטוענים כי בהיבט התקנוני צריך לייצר תקנון אחיד לכל קרנות הפנסיה, ואני לא תומך ברעיון זה. לדעתי, ההבדלים בתקנונים דוחפים אותנו, השחקנים המרכזיים בשוק, לשפר ולקדם את התקנון כל הזמן לטובת הלקוחות בכדי לייצר לעצמנו יתרון מול המתחרים. כיום ההבדל בתקנונים הוא חד משמעית לטובת הצרכן. דווקא תקנון אחיד לא תמיד יפעל לטובת הצרכן". לאור התחרות הקשה, האם יש מקום בשוק הזה גם לשחקנים חדשים? "בשל הרגולציה הכבדה בענף שלנו והיתרון העצום שיש לגודל ולהטרוגניות של קרן הפנסיה, יהיה קשה עד בלתי אפשרי לשחקן חדש להיכנס ולתפוס מקום משמעותי במגרש. על כך יש להוסיף את העובדה שבמקביל לתחרות בענף שמתקיימת בין כמה שחקנים חזקים, מתח הרווחים הולך ויורד, מה שמהווה חסם משמעותי המקשה עוד יותר על כניסת שחקנים חדשים לענף הזה. כיום יש במגרש התחרותי שלנו כארבעה או חמישה שחקנים מאוד חזקים, ואני לא בטוח שבשוק בסדר גודל של השוק הישראלי, המשרת כשלושה מיליון לקוחות שכירים, צריך מספר גדול יותר של שחקנים כדי להבטיח תחרות לטובת הצרכן". בעבר המעסיקים וארגוני העובדים בחרו במוצר הפנסיוני. איך אתם מתמודדים עם השינוי? "מדובר בתופעה חברתית - עלייתו של היחיד כתחליף לקולקטיב. זו תופעה שהחלה לפני כ-20 שנה ומאז היא הולכת ומתעצמת, ובחמש השנים האחרונות התגברה עוד יותר. אין מקום לשיפוטיות כשמדברים על עליית כוחו של היחיד. זו תופעה, היא עובדה קיימת שלא תיעלם אלא תתעצם. כמו שהיא משפיעה על כל תחומי החיים שלנו, היא משפיעה גם על הביטוח הפנסיוני שלנו בכך שהיא מעניקה לעובד הבודד עוצמה שלא היתה בידו אף פעם. לפי הוראות ההסדר התחיקתי, המבוטח יכול לבחור במוצר שהוא רוצה, הוא יכול לעבור מקרן פנסיה אחת לאחרת, וזכויות אלה נותנות לו עוצמות וסמכויות שלא היו לו קודם. "כפי שציינתי קודם, מדובר במצב שיש בו לא מעט שניות (דיכוטומיה). הבעיה היא שהמבוטח הבודד לא כל-כך יודע מה לעשות עם העוצמות והסמכויות האלה וזה מטיל על המעסיקים, הרגולטור, הגופים המוסדיים, המפיצים, סוכני הביטוח והיועצים המקצועיים, אחריות כבדה יותר מזו שהיתה לנו בעבר, עם פחות סמכויות מאלה שהיו בידינו בעבר. מצב זה יוביל ללא ספק לשינויים שורשיים בשוק שלנו. אין לי ספק שבעשור הקרוב כל נושא ערוצי ההפצה - מי שמייצר את המגע ואת החיבור בין הלקוח המבוטח לבין המוצר הפנסיוני שלו - יעבור מהפכה גדולה והמרחק בין המוצר לבין הלקוח יתקצר. כמו בקמעונאות, מי שיפעיל ערוץ הפצה שידע איך לייצר חיבור קצר, יעיל ודיגיטלי עם המבוטח, יהיה 'על הסוס' בעשור הקרוב כיוון שהלקוח שאנחנו צפויים להיתקל בו מגיע מדור ה-Y ומדור ה-Z. אלה לקוחות שיצפו מאיתנו למענה מאוד מהיר, מאוד תמציתי ומאוד ענייני, כפי שהם רגילים לקבל בהיבטים אחרים הנוגעים להתנהלותם הפיננסית". האם שוק החיסכון הפנסיוני הגיע למנוחה ולנחלה לאחר הרפורמות המורכבות שעבר בשנים האחרונות? מהן ההשפעות של הרגולציה, והאם יש מקום לשחקנים חדשים? גיא קריגר, משנה למנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל, מסביר כיצד מתנהלים הדברים באחד הענפים המורכבים המשק. |
|||
|
|||