בססח

גור לביא: המדע כמנוף לצמיחה

24/06/2014
גור לביא: המדע כמנוף לצמיחה (הגדל)

חברת פלוריסטים היא חברת ביומד הנסחרת בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב. החברה עוסקת בפיתוח תרופות המבוססות על תאי גזע משלייה.

במפגש טכנולוגיות של פורום CFO, סיפר סמנכ"ל הכספים של החברה בועז גור לביא, כיצד מתמודדת החברה עם האתגריים הייחודיים העומדים בפניה. "כיום יש לנו שני ניסויים קליניים בשיקום שריר העכוז לאחר החלפת מפרק ירך וגם בטרשת עורקים חמורה. אנחנו מייצרים הכל בבית, לא קונים את תאי השלייה ומייצרים בתלת מימד כאשר כולם עדיין מייצרים בדו מימד, התהליך של הייצור וגידול התאים משפיע על איכות התרופה", הא אומר.

לדבריו, החברה המעסיקה כ-170 עובדים, צמחה במהירות בזכות האסטרטגיה של מנכ"ל החברה המאפשרת לה לקבל החלטות נכונות: "המנכ"ל שלנו הוא מהנדס מכונות שהחליט שאנחנו לא חברת מכשור רפואי. כשהוא בא לרופאים עם הרעיון לפתח תאי גזע משלייה הם חשבו שהוא משוגע. היום ברור שזה הכיוון, ששלייה היא המקור הנכון ביותר לתאים. התחלנו בשווי של 3 מיליון דולר והיום אנחנו מוערכים ב-225 מיליון דולר, כאשר האסטרטגיה שלנו היא לפתח תעשיה בארץ, לגדל חברה בישראל".

איך עובדת תרפייה תאית? גור לביא מסביר כי זו אבולוציה של העולם הביולוגי כמו אמג'ן וסלג'ן שפיתחו חלבונים שמזריקים לגוף למחלה ספציפית. את התאים מזריקים לגוף האדם והגוף בעצמו כבר מפריש את החלבונים הנכונים בהמשך.

בימים אלה החברה עורכת ניסוי קליני באוסטרליה בטיפול ביתר לחץ דם ריאתי. "פרסמנו תוצאות מדהימות בתחום האורתופדיה (פציעות שרירים), אנחנו נכנסים עכשיו לתחום רעלת הריון, גורם מוות מספר 1 לנשים בהריון, עם נתונים מדהימים בפרה-קליניקה שלחץ הדם יורד ואפשר להמשיך את ההיריון", הוא מוסיף.

לדבריו, האתגר המרכזי של החברה הוא שאין היום חברה עם מוצר בשוק: "קשה מאד להגיע למשקיעים כי הם רוצים לראות הוכחות".

גור לביא מספר שזו הפעם השנייה בה הוא עובד בחברה קטנה שצומחת מהר מאד ולכן הו מנוסה בהתמודדות עם האתגרים שבצמיחה מהירה: "הצמיחה המהירה ששילשה את עצמה בשלוש שנים. כשארגון גדל הוא משתנה מאד מהר וההנהלה משתנה. צריך להצליח לאסוף את כולם סביב האסטרטגיה, חייבים לעבור מ'יהיה בסדר' לתכנון שגם עומדים בו, לרבות בזמנים שמתחייבים אליהם. מומלץ לקשור את הכל גם לתגמול כמובן. יש לקחת בחשבון שבארגון קטן לא תמיד האסטרטגיה ברורה, לכן נושא התכנון הוא קרדינלי, ומחייב תכנון לחמש שנים. זה משפיע על כל עיצוב החברה בכל רמה. כ–CFO אני מעודד את תרבות התכנון והביצוע בהתאם, לכן עברנו לדיווח חודשי של כל המדדים".

הבנק הוא בית

הוא מסביר כי אחת הבעיות של חברה קטנה היא מימון: "קרנות הון סיכון מחפשות ערך מהר, תוך 3-5 שנים. התקציבים הממשלתיים קטנים מדי וההישענות על משקיעים מוסדיים חיונית. אני ממליץ לייצר תחרות בין הבנקים להשקעות שעובדים איתם. בישראל הבנק הוא בית, המוסדיים פה רואים אותך בגובה העיניים. כשיצאנו לחו"ל גילינו דברים אחרים. גם עכשיו כשאנחנו מגייסים גם בארץ וגם בחו"ל, שליש או חצי מגיע מהארץ. משקיע אמריקאי תוך כדי ההנפקה כבר עושה עלינו שורט. ההמלצה שלי היא לגייס כשאתם יכולים ולא כשאתם צריכים, כדי לא להגיע ללחץ".

גור לביא מציין כי פעילות ה- IR ו-PR היא קריטית לחברה: "אנחנו מוכרים רעיון כי עוד אין לנו מכירות שיוכיחו אותנו. זה מאד מעייף לעשות ROAD SHOW אבל אין לזה תחליף. כשעוברים את ה-200 מיליון דולר אפשר כבר לעבור לעבוד עם המוסדיים הגדולים. שמירה על קשר שוטף עם שוק ההון היא קריטית ומועילה. צריך להיות גם בכנסים הפיננסיים וגם לשמור על קשר בשוטף" עוד הוא מציין כי בנושא ה-HR קפצה החברה ב-50% בשנה. "בסופו של דבר עברתי מהפכה מחשבתית – אני וה-HR חברים הכי טובים כי אני באמת מאמין שההשקעה בהם והחיבור שלהם לחברה היא קריטית להצלחתנו."

במאמץ למיתוג החברה שותפה לדבריו כל ההנהלה הבכירה המשתתפת בכנסים, תורמת לחשיפה, פועלת מול ועדות מרכזיות של רגולציה בתחום של הכל במטרה לחנך את השוק להבין את התחום של ביומד בכלל ושל החברה בפרט.

לסיום סיפר גור לביא כי באופן אישי הוא עשה שינויים לא פשוטים, כשהגיע מארגון גדול בארה"ב לארגון קטן בארץ, ועשה מעבר מתחום התוכנה לתחום הביומד:" IT הוא התחום שלי במקור ואחד השינויים שאני עובר הוא להסביר את החברה למשקיעים במקום במונחים פיננסיים בהבנה של התחום שלנו".

עבור לתוכן העמוד