מלם טים

ראיון עם מאיר מולה CFO האגודה למען החייל

17/06/2013
הגדל

האגודה למען החייל היא ארגון המספק לחיילי צה"ל שירותים מגוונים בתחומי הרווחה, החינוך והסיוע. האגודה למען החייל שחגגה לאחרונה 70 שנה להיווסדה, פועלת כמוסד ללא כוונת רווח ומציגה מחזור שנתי של למעלה מחצי מיליארד שקלים.

האגודה למען החייל פועלת במספר מישורים: עולם הפילנתרופיה - כל מה שקשור לגיוס תרומות בארץ בחו"ל מצד אחד, ומצד שני מימוש התרומות בתחומי פעילות רבים ובהם נופש לגדודים לוחמים מימון טיסות לחיילים בודדים, הקמת מועדוני רווחה וספורט, תווי שי לחיילים נזקקים ועוד.

עולם המתקנים - הפעלת 9 בתי חייל, 2 כפרי נופש, 6 קריות חינוך (מעל למליון וחצי לינות בשנה ), אחזקת 90 דירות בהן משכנים חיילים בודדים וזכאי סיוע בדיור.

עולם הקמעונאות, הפעלת רשת קנטינות המספקת סל מוצרים רחב במחירים הנמוכים בשוק לחיילים בכל הארץ.

עולם הצרכנות - הפעלת מועדון "יותר" המספק לחיילי צה"ל הנחות והטבות בבתי עסק בהיקף של כ-80 מליון שקלים בשנה ועולם ניהול הנכסים - ניהול כל הנכסים המוחזקים בבעלות משותפת עם משרד הביטחון.

מכנה המשותף לכלל הפעילויות הוא נושא הרווחה והסיוע לחיילים.

למאיר מולה, סמנכ"ל הכספים של הארגון בשמונה השנים האחרונות ניסיון רב בניהול מערכות כספים בחברות גדולות, אותו הוא ניצל לקידום ופיתוח הארגון.

מהם האתגרים העומדים בפני האגודה למען החייל בתקופה הקרובה?

" ראשית, חשוב לציין את השוני בין פעילות האגודה למען החייל לפעילות של חברה עסקית. אנו פועלים למקסם את התוצרים שלנו כאשר כל העודף התפעולי שנוצר חוזר באופן מיידי לרווחת החיילים. האגודה למען החייל שמה לה למטרה להגיע לכל חייל באשר הוא ומכיוון שכך היא תפעל גם במקומות שלא יניבו עודף תפעולי, כיוון שהערך אינו כלכלי בלבד, אלא פריסה רחבה ומתן שירות איכותי לחיילים בכל מקום בארץ, כגון :הפעלת שקלית במוצב מרוחק.

"בימים אלה האתגר המרכזי שלנו הוא שינויים מבניים. על בסיס עבודה משותפת שגיבשנו עם צה"ל ומשרד הביטחון יתבצע בקרוב איחוד של כל מערך גיוס התרומות עבור צה"ל בארץ ובחו"ל כך שהאגודה למען החייל וליב"י יפעלו כגוף פילנתרופי אחד. במקביל, יאורגן גוף תפעולי שירכז את כל הפעילויות השונות שאינן גיוס תרומות. שני הגופים יפעלו תחת קורת גג אחת עם ועד מנהל אחד, כאשר המטרה היא למקסם את כלל התוצרים עבור רווחת החיילים.

"אתגר נוסף שהאגודה מתמודדת איתו כיום הוא המציאות התקציבית הקשורה באופן ישיר לקיצוצים בתקציבי משרד הביטחון. בשונה מגופים עסקיים הפועלים בשוק האזרחי, לאגודה למען החייל יש לקוח אחד בלבד והוא מערכת הביטחון - הצבא. הגזירות הכלכליות עלולות להשפיע על מערך הפעילות שלנו והאתגר שלנו הוא לבצע חשיבה אסטרטגית ויצירתית תוך ביצוע התאמות ושינויים בהתאם למצב.

"כיוון שאנו פועלים בכמה תחומים, מספקים שירותים שונים ובמקביל מנהלים נכסים בבעלות משותפת עם משרד הביטחון, האתגר הנוסף הוא שילוב בין כל העולמות ויצירת סינרגיה נכונה כדי להביא לתוצאות מיטביות. אגב, לאחרונה נבחן הארגון על ידי חברת דן אנד ברדסטריט שהעלתה את הדירוג ואת המלצת האשראי של האגודה למען החייל. החלטה זו מעידה על החוסן הכלכלי ועל התנהלות שקופה של הארגון".

חשוב גם להדגיש שמעבר לניהול תפעולי והתקציבי, אנו מנסים ליישם ערכים של נתינה, שירות "בית חם" ואהבה לחיילים.ערכים אלו הם בליבת העשייה של כולנו.

ספר לנו על הדרך המקצועית שהובילה אותך לתפקידך כיום.

"אני בוגר תואר ראשון בכלכלה ותואר שני -MBA בניהול עסקים באוניברסיטת תל-אביב. לאחר סיום לימודי לתואר ראשון עבדתי בחברת הסחר של כור, בהתחלה כגזבר ובהמשך כמנהל הכספים. בשנת 1998 עברתי לחברת אורנג' עוד בטרם התחלת פעילותה. זו היתה חוויה מאוד מאתגרת. מעטים זוכים להזדמנות להצטרף לחברה בטרם הקמתה ובמיוחד כאשר מדובר בחברה גדולה שפועלת בשוק תחרותי ביותר. נדרשתי להקים את אגף הכספים והגזברות מאפס, לגייס עובדים, להקים מערך מחשוב, לבנות תהליכים בכל מה שקשור לניהול הכספים כולל אשראי וגיוס של מאות מיליוני דולרים בבנקים בארץ ובחו"ל עוד בטרם היו לחברה הכנסות. בשל הפריצה המהירה לשוק שהכתיבו בעלי המניות והמנכ"ל דאז, נדרשו גיוסי כספים מול קונסורציום של בנקים בארץ ובחו"ל וגם באפיקים נוספים כמו, הנפקות מניות ואג"ח. לאחר שש שנים באורנג' הציעו לי את תפקיד סמנכ"ל הכספים באגודה למען החייל. זוהי סביבת עבודה שונה מאוד מסביבת הפעילות של חברות עסקיות ותחרותיות והארגון היה מעוניין באיש מקצוע עם רקע, הבנה וניסיון במערכות עסקיות ולאו דווקא באיש צבא לשעבר, כדי להוביל מהפכה במערך ניהול הכספים ובהובלת תהליכים בשילוב מודלים עסקיים. קסם לי האתגר הגדול להטמיע ולשנות דיסציפלינות מהעולם העסקי כדי להצעיד את הארגון קדימה ולהתאימו לסביבה הדינמית בה הוא פועל".

מהם תחומי האחריות שלך בארגון?

"את תחומי האחריות שלי כ- CFO אפשר לחלק לשלושה תחומים עיקרים:

הראשון הוא כמובן תחום הליבה הקלאסי של CFO, הכולל אחריות על כל ניהול מערך הכספים של האגודה למען החייל וחברות הבת תוך ביצוע הפרדה מלאה בין כספי התרומות לבין שאר הפעילויות. אני אחראי על החשבונאות, המיסוי, הדיווח והבקרה, ניהול תזרימי מזומנים, הקשר מול בנקים ומוסדות אחרים, ניהול סיכונים פיננסיים והקשר עם לקוחות ועם משרד הביטחון.

"התחום השני הוא ניהול הקשר והדיווחים עם דירקטוריון האגודה למען החייל והדירקטוריון של החברות הבנות, עם הועדות השונות, עם האסיפה הכללית ועם מוסדות רגולטורים כמו רשם העמותות, מס הכנסה, חברות דירוג האשראי ומשרד הביטחון.

"התחום השלישי הוא כמובן הנהלת הארגון בה יש לי חלק מרכזי כחבר בכיר אשר שותף לקביעת ולעיצוב האסטרטגיה ולקבלת ההחלטות. אני פועל מול כל המחלקות בארגון ומסייע להנהלת הארגון בכל התחומים בהם היא נדרשת לפעול כולל בתחום התפעולי והשיווקי".

מהם האתגרים שלך כ-CFO בארגון?

"הסביבה הדינמית והמשתנה והמורכבות הרבה שבה פועלת האגודה מחייבים אותי כ-CFO לבצע חשיבה יסודית ויצירתית בדפוסי עבודה ובהובלת תהליכים ארגונים שיש בהם כדי לסייע לאגודה לפרוץ קדימה. לדוגמה, כיוון שאנו עמותה איננו מחויבים לערוך דוחות רבעוניים אלא דוחות שנתיים מבוקרים. כשנכנסתי לתפקידי דרשתי שהמערכת תעשה דוחות רבעוניים סקורים על ידי רואה חשבון חיצוני כדי שנוכל לערוך בזמן אמת שינויים והתאמות רלוונטיות. ההחלטה הזו דרשה שינוי והתאמה של כלל הארגון בכל מה שקשור למחשוב ולתהליכים בתפעול ולשינוי תפיסתי של מנהלים ועובדים בהצגת דוחות רבעוניים.

אתגר נוסף קשור בשינויים המבניים שעומדים בפני הארגון ומחייב אותי בהקמת הגופים וההפרדה שלהם בניהול כספים, בבקרה ובהתאמת מערך המחשוב. זהו אתגר עצום עבורי. מוטלת עלי משימה מאוד מורכבת - האחריות לכך שהמערכות יתפקדו בצורה מיטבית ושיהיה סנכרון מלא בין כל הפעילויות כדי לתת פיתרון ושירות מקסימאלי למערכת הביטחון.

אתגר נוסף הוא תקציב משרד הביטחון. כ-CFO של הארגון, עלי לחתור למתן פתרונות תכליתיים ויעילים כדי שהארגון ימשיך לתת שירות איכותי בהתאם לצרכים של צה"ל ומערכת הביטחון".

מהן לדעתך התכונות הדרושות למנהל בכיר כדי להצליח בתפקידו?

"ראשית, מנהל בכיר חייב להיות בעל ראייה רחבה ואסטרטגית מעבר לתחום הספציפי בו הוא פועל. כך לדוגמה, CFO לא צריך להיצמד לתחום החשבונאי והכספי, עליו לרדת לעומקם של הדברים בכל המישורים – התפעולי, הניהולי, והכוח אדם, כדי שיוכל להמליץ על שינויים והתאמות.

"מנהל בכיר זקוק ליכולת קבלת החלטות והובלת תהליכים כדי שהביצוע יתקיים בדרך הטובה ביותר ובזמן מיטבי.

ערוץ תקשורת מול מנהלים ועובדים בארגון הוא כלי אפקטיבי להצלחה, מנהל בכיר צריך לעשות שימוש בכלי זה. חשוב להבין שההצלחה מבוססת על עבודת צוות ובניית מערך אמון כדי לבצע משימות באופן מיטבי. במקביל, על המנהל לבנות במחלקה שלו צוות איכותי שיוכל לתת מענה לכלל היחידות בארגון ולא רק למחלקה שלו.

חשובה גם היצירתיות ויכולת התאמה לסביבה משתנה, לצד רמת מחויבות גבוהה המהווה אמצעי מהותי ליכולתו של מנהל לתמוך בפעילות הארגון".

בדרך כלל אני שואלת את המרואיינים כיצד הארגון שלהם תורם לקהילה, אולי נוותר על השאלה?

"דווקא לא, חשוב לי לציין כי התרומה לקהילה זו מהות הארגון והמטרה ששמה לעצמה האגודה למען החייל היא להעניק לחיילים חום ואהבה וזהו ערך מוסף מעבר להיבט התפעולי. אנו מפעילים 90 סניפים באמצעות מתנדבים, יש לנו פרויקטים מיוחדים כמו "אמץ לוחם" ועליהם גאוותנו".

בעבודה כה תובענית אתה מוצא זמן לחביבים, למשפחה?

"אני מאמין שאדם צריך לפנות לעצמו זמן איכותי לעיסוק במה שהוא אוהב. ספורט עבורי הוא דרך חיים. אני מתאמן באופן קבוע ומנהל חיים ספורטיביים. זה תורם לא רק להפגת מתחים, אלא גם לשיפור החשיבה היצירתית שלי. אני אוהב לקרוא ספרים, בעיקר סיפורת וספרי עיון, אך הדבר הכי איכותי מבחינתי, הוא הזמן שאני מבלה עם ילדי התאומים. זהו האושר האמיתי".


 

עבור לתוכן העמוד