מהם האתגרים הייחודיים עבורך בכהונתך כ - CFO
לפני שאנחנו מדברים עלי ועל תפקידי כ- CFO ווישיי ישראל, חשוב לי להציג את החברה שאני עובד בה. דבר דומה עשיתי כשבני הגדול היה בכיתה ה' וביקשו מכל הורה להסביר מה הוא עושה בעבודה. הבאתי לכיתה חלוקים וכובעים של ווישיי, הילדים לבשו את החלוקים וחבשו את הכובעים והקרנתי לילדים את הסרט על סיפור חייו של דר' זנדמן – הניצחון הסופי (על משקל "הפתרון הסופי"). למי שלא מכיר, ד"ר פליקס זנדמן נולד בפולין ושרד את השואה כאשר התחבא בבור מתחת למיטתה של אישה פולניה במשך 17 חודשים. בבור זה, בחושך, לימד אותו דודו פיזיקה. לאחר השואה הגיע לצרפת ושם עשה דוקטורט בפיזיקה בסורבון, בפריז. דר' זנדמן, היה ציוני נלהב שהרבה לבקר בישראל והקים בה ארבעה מפעלים שמעסיקים כ-4,000 עובדים. כעשרים אלף עובדים מועסקים בשבעים מפעלים ברחבי העולם, במחזור מכירות של כ-2.8 מיליארד דולר. בסוף הסרט ביקשתי מהילדים להגיד מה למדו מהסרט ורשמתי את דבריהם על הלוח - תקומה, ציונות, הישרדות, נאמנות, טוב לעשות מעשה טוב, אין לנו ארץ אחרת, יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה, ניצחון, הייטק, גבורה, חוכמה, עזרה לזולת.
הערכים הללו הם סיפורו של דר' זנדמן וסיפורם של ווישיי העולמית וכמובן ווישיי ישראל. באזכרה במלות שנה למותו. האלוף עמוס חורב אמר משפט שבעיני מתאר את הייחודיות של דר' זנדמן בצורה הברורה ביותר. "פגשתי במהלך חיי הרבה תעשיינים - אבל כולם דיברו על רווח. ד"ר זנדמן לא דיבר על רווח. אותו עניין כמה עובדים הוא יכול עוד להעסיק." הייתה לי הזכות לעבוד עם דר' זנדמן 14 שנים והיום חסרות לי השיחות איתו על מדינת ישראל, ציונות וחשיבה מחוץ לקופסא. אבל את ערכיו אני לעולם לא אשכח. ומכאן האתגר הייחודי שלי כ-CFO של ווישיי ישראל להתמקד בשימור התעסוקה הקיימת במפעלינו, הפועלים כולם בפריפריה, וובקליטת עובדים חדשים. ברור לכולם, שכחברה עסקית, אתגר שכזה חייב להיות משולב בהצדקה כלכלית. זהו תפקידי.
מהם המהלכים האחרונים החשובים שנעשו בחברתך ומה היתה תרומתך בהובלתם?
ווישיי היא חברה רב לאומית הפועלת ביותר מעשרים מדינות. ווישיי מהווה ONE STOP SHOP בענף האלקטרוניקה ואת מוצריה ניתן למצוא כמעט בכל סוגי המכשירים האלקטרונים. ווישיי מושפעת מהמגמות בשוק העולמי. מעל 95% מתוצרתה של ווישיי ישראל היא לייצוא ולכן כל שינוי בכלכלה העולמית משפיע באופן ישיר על החברה. מטבע הדברים, המיתון בשנים 2009–2008 השפיע גם על ווישיי ישראל. באותה תקופה החברה נאלצה כמו חברות אחרות לפטר עובדים. כחברה רב לאומית יצא לי להתוודע לדרך בה פעלו בגרמניה באותה תקופה. מסתבר שישנה דרך אחרת. בגרמניה יצרו שבוע עבודה מקוצר באופן בו העובד ממשיך לעבוד בחברה בהתאם להזמנות והביקושים הקיימים והמדינה משלימה לעובד את השכר רק בגין הימים בשבוע שבהם הוא אינו עובד - כדמי אבטלה לזמן קצר. בדרך שכזו מתקיים WIN,WIN, WIN במשולש עובד, מעביד, מדינה. העובד ממשיך להיות מועסק באותו שכר, ואינו מפוטר, המעביד יכול לשמור על רמת ייצור מתאימה לביקושים וגם לשמר את עובדיו המיומנים לקראת התאוששות והמדינה שומרת על אבטלה נמוכה ומשמרת את יכולות המשק להתאוששות בתום המיתון שבוודאות יגיע. זה לא חייב לעלות יותר למדינה. כי אם העובד היה מפוטר היו משלמים לו בכול מקרה דמי אבטלה. הדרך הזו בגרמניה, הקטר של אירופה, הוכיחה את עצמה במיתון הקודם. לא רק שהאבטלה לא עלתה – היא ירדה. התוכנית הקיימת בישראל – חמ"ת טובה משמעותית פחות מהתוכנית הגרמנית
. בחודש ינואר השנה יחד עם מיכל קורן, מנהלת תוכן וקשרי ממשל בפורום, הובלתי כיו"ר התא לקידום חברתי כלכלי בפריפריה, כתיבת נייר עמדה של פורום CFO המתבסס על שילוב בין עקרונות שבוע עבודה מקוצר היוצר WWW לבין עקרונות החמ"ת עם התאמה למציאות בישראל. נייר העמדה הוצג בפני משרד התמ"ת, במסגרת השולחן העגול של מנכ"ל התמ"ת לנושא פיתוח אזורי כלכלי, בו אני חבר ומייצג את ווישיי ישראל והתא לקידום חברתי כלכלי בפריפריה בפורום CFO, ועקרונותיו נכללו בעיקרי ההמלצות של השולחן העגול לשר התמ"ת להערכות למשבר כלכלי שפורסמו במרץ 2012. בחודש ספטמבר, במסגרת כנס פורום CFO באילת, התוכנית הוצגה בפני מליאת הפורום ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני. מליאת הפורום ציין גפני את הערכתו הרבה לתוכנית זו. נייר העמדה והתוכנית הוצגו גם בפני משרד ראש הממשלה והמוסד לביטוח לאומי. מכיוון שההסתברות להאטה במשק התגברה באופן משמעותי בחודשים האחרונים, ומכיוון שאנו עוסקים באנשים, עובדים, ולא רק במספרים - אני חושב שניתן וחשוב להתגבר על קשיי היישום ולהפעיל בהקדם את התוכנית בישראל.
מה העצה הטובה ביותר שיש לך עבור CFO ?
יש לי שלוש עצות. גם הן לפי מורשתו של דר' זנדמן. העצה הראשונה היא להתמקדות באתיקה. הבסיס של חברה יציבה היא אתיקה גבוהה בכל דרגי החברה ופעולותיה. העצה השנייה היא לבחור את הצוות הנכון. בלי הצוות הנכון לא ניתן להצליח. מסור, נאמן, חרוץ, מקצועי, מפוקס, חדור מוטיבציה. אלה המאפיינים. והעצה השלישית היא לדעת להקשיב. לכולם. בדרך כלל, העובד בנקודת הקצה יודע את כל הפרטים, לגבי עבודתו יותר טוב מכל אחד אחר. כדי לקבל החלטות נכונות צריך לדעת את העובדות גם בדרגי הניהול. כדי לדעת את העובדות הנכונות צריכים המנהלים לדעת להקשיב.