גלו את הפוטנציאל הפיננסי באמצעות  פתרונות ה-IP החדשים של AON

ראיון עם ערן מעיין CFO נאנוניקס אימג'ינג

6/01/2013
הגדל

חברת נאנוניקס אימג'יניג, היא חברה פרטית, חלוצת תחום הננוטכנולוגיה בארץ. את החברה ייסד בשנת 1997 פרופסור אהרון לואיס שעשה שימוש בידע אקדמי שפותח במשך שנים רבות בארץ והפך אותו למוצרים פורצי דרך בתחום הטכנולוגי והננוטכנולוגי. החברה מייצרת מערכות הדמיה מקרוסקופיות לשוק הננוטכנולוגיה ועיקר השיווק של החברה מתבצע בחו"ל. החברה מספקת מערכות ננוטכנולוגיות ללקוחות שונים בתחומי מחקר ופיתוח ובהם אוניברסיטאות מובילות בעולם, מוסדות ממשלתיים כגון מכון התקנים האמריקאי ומעבדות מחקר של חברות ענק כגון ibm. החברה מעסיקה כ-50 עובדים, כל נושא המחקר והפיתוח של החברה מתקיים בארץ, בחו"ל מעסיקה החברה בעיקר מפיצים וסוכנים.

ערן מעיין (42), CFO של החברה, החל בה את דרכו דווקא בתחום התפעולי. הוא צמח יחד איתה, התפתח לתחומים נוספים וכיום הוא סמנכ"ל הכספים, אך גם סמנכ"ל התפעול, משלב בהצלחה רבה את שני התחומים הרחוקים כל-כך אחד מהשני.

מהם האתגרים העומדים בפני החברה בימים אלה?

"החברה פועלת בתחום בו עליה להתחרות עם חברות בינלאומיות גדולות יחסית, שלהן משאבים רבים וגדולים. האתגר הגדול שלנו הוא לשכנע לקוחות שקונים מערכת במאות אלפי דולרים, שעדיף להם לרכוש מערכת מחברה קטנה בישראל מאשר מחברה בינלאומית הגדולה פי מאה בחו"ל. זה אומר שהמוצרים שאנו מציעים צריכים להיות טובים ואיכותיים יותר באופן משמעותי מאלה של המתחרים כדי שנוכל להתקיים.

"אתגר שני ומאוד חשוב להמשך הצמיחה של החברה הוא יצירת קשר עם לקוחות פוטנציאלים. החשיפה שלנו היא לא גבוהה באופן יחסי בעולם, גם בגלל המשאבים המוגבלים שלנו וגם בגלל המיקום הגיאוגרפי שלנו. אבל כשאנחנו מצליחים לאתר לקוחות פוטנציאלים ולעניין אותם במוצרים שלנו, ברוב המקרים אנו מצליחים לשכנע אותם לנסות את המערכות שלנו. כיום אנו מגיעים ללקוחות בעיקר על-ידי השתתפות תדירה בתערוכות מקצועיות ופרסומים רבים ללקוחות ותיקים. לשמחתי, אנו מצליחים לייצר תוצאות מרשימות מבחינה טכנולוגית ומדעית וזה הכלי שלנו להגיע ללקוחות אך עדיין, מרבית הלקוחות בתחום הזה לא נחשפו לחברה.

"אתגר שלישי הוא הטכנולוגיה שלנו שבבסיס המוצר היא רב שימושית. אנו מייצרים אפליקציות בתחומים מאוד רחבים, החל ממערכות בתקשורת אופטית, ועד לחקר במדעי החיים, או בחומרים חדשניים בתעשיית המוליכים למחקר. האתגר הוא בעצם לייצר מערכות ייעודיות לכל תחום כזה וכך להרחיב את שוק היעד ואת בסיס המכירות של החברה".

אתה לא רואה חשבון בהשכלתך, ספר על הדרך בה הגעת לתפקיד.

"אני מהנדס תעשייה וניהול בהשכלתי. הייתי עתודאי ושירתי בקבע כמה שנים. ניהלתי מדור באגף כוח אדם שעסק בתכנון רב שנתי לכח האדם בצבא. במסגרת תפקידי עסקתי במערכות מידע, כולל באספקטים כלכליים. "כשהשתחררתי מקבע התחלתי לעבוד בנאנוניקס אימג'יניג, בהתחלה עסקתי בעיקר באספקטים התפעוליים את שירותי החשבונאות והכספים קיבלנו באופן חיצוני. ככל שהחברה התפתחה נוצר צורך בסמנכ"ל כספים בחברה עצמה, כמשרת אמון. במקביל סיימתי תואר MBA בטכניון עם אפקט מימוני, שסיפק לי גם כלים חשבונאים, כך לקחתי על עצמי גם את נושא ניהול הכספים. בסופו של דבר, החברה ואני צמחנו יחד".

מהם תחומי האחריות שלך בחברה?

" כמובן שהתפקידים הקלאסיים בתחום, כמו ניהול כספים, דוחות כספיים, תקצוב, בקרה, תזרים מזומנים ועוד. בנוסף, אני אחראי גם על התפעול. אמנם יש בחברה מנהל ייצור ומנהל רכש, אך האחריות הכוללת היא שלי ולכן אני מעורב בכל מה שקשור לנושא התפעול".

מהם האתגרים העומדים בפניך כ-CFO ?

"אתגר ראשון הוא נושא גיוס הכספים למינוף הפוטנציאל הטכנולוגי הגדול של החברה. פעילות זאת נעשית דרך גורמים ממשלתיים כגון המדען הראשי, בנקים וגורמים חיצוניים האתגר שלי הוא להביא את החברה לשלב הבא באמצעות גיוס כספים.

"אתגר שני הוא איזון המשאבים מול הצרכים והתזמון שלהם. היות והחברה חיה ממכירות, עלינו לשקול כל השקעה במו"פ (מחקר ופיתוח), כיוון שצריך ליצור איזון בטווח הקצר לטווח הארוך. לדוגמה, כאשר אנו מקבלים הזמנות מורכבות בעלות רווחיות נמוכה אבל עם פוטנציאל לפיתוח תחום חדש, עלינו לבדוק לעומק מה יהיו ההשפעות של הזמנה כזו הן על הרווחיות והן על התזרים בטווח הקצר והארוך. עלינו לעשות חישוב נכון של משאבים מול הצרכים של החברה וזה אתגר גדול.

"אתגר משמעותי נוסף הוא תרגום של הפוטנציאל העצום של החברה מבחינת הידע והטכנולוגיה לערך כספי מקביל. איך להביא תוצאה מרבית כאשר יש בידך אפליקציה או מוצר פורץ דרך. עלינו להפוך את המוצר הזה למוצר שמביא כסף, תוך חישוב מחירי העלויות והפרסום. אני צריך להציג בפני המנכ"ל הערכות לגבי עלויות הפיתוח ולהסביר מה יתקבל בטווח הקצר ובטווח הארוך מול האלטרנטיבות שיש לחברה, כדי שהמנכ"ל יוכל לקבל החלטות באופן מושכל".

מהן לדעתך התכונות להן זקוק מנהל בכיר בארגון כדי להצליח בתפקידו.

"מנהל בכיר צריך להיות מעורה בעניינים. לדעת מה קורה בחברה, החל מהעניינים האנושיים הכי קטנים. לדוגמה, אם מחסנאי לא מסתדר עם פועל הייצור, הקצר ביניהם עלול להביא לעיכוב במערכת של מיליונים. מנהל טוב צריך לזהות מבעוד מועד את צווארי הבקבוק האמיתיים בתוך המערכת. לדעת מה הוא הפקק וכיצד לחלצו על מנת להביא לזרימה טובה יותר במערכת.

" מנהל בכיר צריך לדעת מה המטרות שלו, לאן הוא רוצה להגיע ולתכנן לעצמו את מפת הדרכים ליעד .

"מנהל צריך לדעת לגייס ולהפעיל את האנשים שמתחתיו, כך שיפעלו באופן עצמאי, כמעט כמו 'שגר ושכח', כדי להגיע למטרות ולמשימות שהוצבו בפניהם".

כיצד נאנוניקס אימג'יניג תורמת לקהילה?

"התרומה שלנו היא בעיקר דרך האוכלוסייה שאנו מעסיקים שהיא מאוד רב גונית. החל מעולים צעירים ואף מבוגרים מבריה"מ לשעבר, אשר מחד מממשים את הפוטנציאל של עצמם ומאידך תורמים לנו, דרך נשים חרדיות, בני מיעוטים ועוד. כולם עובדים בהרמוניה אחד עם השני. מגבלת הגיל לא קיימת אצלנו, אנחנו מעסיקים עובדים צעירים מאוד לצד עובדים מבוגרים שמתקשים למצוא את דרכם בשוק העבודה כיום. בזכות הפתיחות שלנו בקליטת עובדים קיבלנו פרס ממשרד הקליטה על קליטת עלייה.

"תרומה עיקרית נוספת שלנו היא לדור הצעיר. חלק ניכר מהעובדים שלנו הם סטודנטים בוגרים שהתחילו את דרכם בחברה כסטודנטים צעירים במגוון של תפקידים בעלי אחריות ותפקידים רוחביים שלא אופייניים לסטודנט או לבוגר בשנים הראשונות שלו. אצלנו הם מקבלים את הבסיס של הטכנולוגיה, גם מבחינה אקדמית וגם מבחינת אחריות אישית עצמאית".

אופי התפקיד שלך תובעני ומחייב. אתה מוצא זמן לתחביבים, למשפחה?

" למצוא זמן זה לא דבר טריוויאלי, אבל אני משתדל לפנות זמן למשפחה. יש לי יתרון מסוים שבשבת אני לא עובד בכלל. אני משתדל ללמוד גמרא כשאני יכול ואחד התחביבים שלי הוא קריאת ספרי מדע בדיוני".

עבור לתוכן העמוד