בססח

ראיון עם יעל אלון CFO קבוצת פובליסיס ישראל

21/10/2012
הגדל

קבוצת פובליסיס ישראל היא חברת אחזקות המאגדת כמה חברות הפועלות בתחום התקשורת השיווקית בישראל .

החברות בקבוצה פועלות בענפים שונים בתחום, ביניהם פרסום מסורתי, פרסום בדיגיטל, קידום מכירות, קידום אירועים ועוד, כך מספקת הקבוצה ללקוחותיה מעטפת גדולה של שירותים מגוונים בתחום.

חברת פובליסיס העולמית היא בעלת השליטה בקבוצה. החברה החלה לרכוש חברות בתחום התקשורת בארץ בשנת 2000 באופן פרטני. בשנת 2009, התגבשה הקבוצה למבנה הנוכחי בו היא פועלת. לאחרונה רכשה פובליסיס העולמית גם את קבוצת באומן-בר-ריבנאי. בין החברות בקבוצה: משרד הפרסום גלר נסיס, חברת אידיאולוג'יק המתמחה בפרסום באינטרנט וחברת סופר פוש העוסקת בקידום מכירות ואירועים.

רו"ח יעל אלון (43) שימשה מנהלת הכספים של גלר נסיס. לאחר העברת השליטה בחברה לפובליסיס העולמית, היא החלה את דרכה בקבוצה החדשה וקודמה לתפקיד סמנכ"ל הכספים.

לאור השינויים שחלו לאחרונה בתוך החברות בקבוצה והקשיים בענף הפרסום בכלל, מהם האתגרים הגדולים שעומדים לפניכם?

"האתגר הגדול ביותר הוא כמובן הצלחת תהליך גיבוש הקבוצה תוך זיהוי צרכי הלקוחות בתחום ומתן מענה מקיף ללקוחות. לאחרונה יש טרנד חדש והוא החיבור של הפרסום הדיגיטלי לפרסום המסורתי וכאן יש לנו יתרון גדול, בשל הכח והבולטות בדיגיטל. פרט לכך, כיוון שאנו מאגדים מספר ארגונים שנותנים שירותים שונים בתחום, אנו בעצם מציעים ללקוחות ערך מוסף, עסקת חבילה שמספקת להם מענה מקיף בכל תחומי התקשורת השונים. כדי להצליח בכך, אנו עוברים שינויים מבניים. בין היתר, אנו נמצאים בעיצומו של תהליך מיזוג של אידיאולוג'יק לתוך גלר נסיס. זהו תהליך לא פשוט, אנחנו ממזגים שני ארגונים שונים לארגון אחד ולתרבות ארגונית אחת. בחודשים האחרונים ההנהלה התחלפה, המייסדים של גלר נסיס עזבו ונכנס למשרד מנכ"ל חדש, ארי מלמוד (לשעבר מנכ"ל חוגלה) שמוביל יחד עם ההנהלה החדשה את המיזוג.

"נדבך נוסף שיש לקחת בחשבון הוא כל מה שעובר ענף הפרסום בתקופה האחרונה. בהיבט הפיננסי והמקצועי, הענף עבר טלטלה גדולה בשנים האחרונות. יש שחיקה ברווחיות ובמעמד אנשי הפרסום. המקצוע 'פרסומאי', איבד מההילה שלו. אם פעם הפרסומאי היה יועץ אסטרטגי בכיר, היום הוא יותר כמו ספק הנותן שירותים. הרווחיות בתחום נתלית על שיטת תגמול תלוית עמלות מדיה. זה אומר שמשרדי הפרסום מתוגמלים על היקפי הפרסום במדיה. בשנה האחרונה חלה ירידה בפרסום במדיה. לקוחות נכנסו לסוג של פאניקה עקב המחאה החברתית והקטינו תקציבי פרסום, מה שהוביל לנזק כלכלי למשרדי הפרסום ועלינו להיערך לכך.

"אתגר נוסף, הוא לזהות את הדרישות החדשות של הלקוחות. בהיבט המקצועי אנחנו רואים שינוי מגמה – הלקוחות מכוונים יותר לקמפיינים של מכירה והארד סייל ופחות לבניית מותג.

האתגר שלנו הוא להציע שירותים ייחודיים ללקוחות. לחפש את הבולטות, השוני, יחד עם ערך מוסף ובעיקר בידול ממשרדים אחרים. אנחנו משרד שנותן 360 – מספק מכלול מלא של פתרונות שיווקיים ללקוחות ".

ספרי על הדרך המקצועית שעשית עד לתפקידך הנוכחי.

"למדתי חשבונאות וכלכלה באוניברסיטת תל-אביב. התמחיתי במשרד רו"ח בבלי-מילנר ,שלימים מוזג עם לקוסט. מעט לאחר סיום הסטאז' מוניתי לתפקיד עוזרת חשב בחברת מקדונלדס ישראל. החברה היתה אז בשנותיה הראשונות בארץ וזה היה לי לבית ספר לחיים המקצועיים והעסקיים. כעבור שנתיים החלפתי את החשב ולאחר שנתיים בתפקיד עזבתי לחברת התיירות דיזנהאוז, גם שם שימשתי חשבת החברה. זו הייתה חברה בת של חברה בורסאית ושם צברתי ידע וניסיון בצד המקצועי של הדיווחים השונים,דרישות רשות ניירות ערך וכו'. בשנת 2003 התחלתי את דרכי במשרד גלר נסיס כמנהלת הכספים של המשרד. אחרי שנתיים נרכשנו על-ידי פובליסיס העולמית. אני צמחתי לתוך המיזוג, הרמתי את מערך הדיווח לחברה העולמית. כאן צריך לעמוד בסטנדרטים מאוד מחמירים ומאוד תובעניים של דיווח. מאז שנת 2009 מוניתי ל-CFO של כל הקבוצה בישראל ".

מהם תחומי האחריות שלך בחברה?

"אני אחראית על כל המערכת הכלכלית והפיננסית בארגון. זה כולל את הפעילות של כל החברות בקבוצה, חברת האחזקות וכמובן הקשר עם הבעלים הצרפתים.

מעבר לפונקציה של אחריות על הכספים שהיא פן מאוד חשוב ודומיננטי, אני חברת הנהלה ושותפה למנכ"ל ולהנהלה בצד העיסקי, ממש נכנסת לרמת הביזנס בכל הרמות, כולל הסכמים עם לקוחות, עבודה יום יומית מול לקוחות, עבודה מול ספקים, טיפול בכל נושא הרכש, ניהול תזרים המזומנים, ניהול הסיכונים, הבקרה וניהול כל מערך הדיווחים לחו"ל. בנוסף, אחראית על ה -IT ומאוד דומיננטית בכל מה שקשור למשאבי אנוש, הסכמים עם העובדים, קשר עם העובדים ועוד".

מהם האתגרים שעומדים לפתחך כ-CFO בימים אלה?

"האתגר העיקרי הוא להוביל ולהיות שותפה לשיפור הרווחיות, הובלת תהליך התייעלות וכמובן שיפור התוצאות. להוביל יחד עם ההנהלה כמובן, לשיפור הכנסות, לתרום להבאת לקוחות חדשים. בכל מה שקשור לשיפור הפרפורמנס של החברה, אני יד ימינו של המנכ"ל, היו"ר והבעלים.

"אתגר נוסף שאני רואה לפני הוא תרומה לכל נושא ניהול נשי. ברוב המסגרות בהן אני פועלת אני מוקפת בגברים ובמעט שיצא לי לעבוד עם נשים, אין ספק שזה פספוס מאוד גדול שיש נשים בודדות בדרגים הבכירים. לנשים יש איכויות רבות והן יכולות להקפיץ ארגונים רבים. הן לא מונעות אגו, יש להן אינטליגנציה רגשית גבוהה, נאמנות , טוטאליות . אשמח בעתיד להשתלב בשינוי המגמה".

מהן לדעתך התכונות הדרושות ל-CFO מצליח?

"CFO צריך להיות מאוד מעורב בעסק. הוא צריך שתהייה לו הבנה עסקית בתחום בו פועלת החברה וללוות את המנכ"ל . הוא צריך לדעת לקבל החלטות אד-הוק. לקבל החלטות מהירות גם כשהוא לבד במערכה, לעמוד בלחצים ובלוחות זמנים וכמובן כמנהל בארגון, הוא חייב לנהל צוות עובדים, להוביל, להניע, ולהיות אנושי. הוא צריך לדעת להיות פוליטיקאי כי יש לו כמה חזיתות מולן הוא פועל: ההנהלה, הדירקטוריון, בעלי המניות, הלקוחות. בקיצור, צריך לג'נגל".

כיצד קבוצת פובליסיס ישראל תורמת לקהילה?

"לאורך השנים, בעיקר בגלר נסיס, חרטנו על דגלנו לתרום במתן פרסום חינם לעמותות. הדבקנו בכך גם את החברות האחרות בקבוצה. אנו מסייעים לשתי עמותות עוגן באופן קבוע – 'נגישות ישראל' והאגודה לסוכרת נעורים. במשך שנים רבות אנו מנהלים להם קמפיינים בהתנדבות. בנוסף, אנו מסייעים באופן נקודתי לעמותות נוספות כמו 'תנו לחיות לחיות' ועוד".

בעבודה תובענית כמו שלך, את מצליחה למצוא זמן גם למשפחה, לתחביבים?

"יש לי שני ילדים, הגדולה בת 14 והצעיר בן 10 שגדלים מהר מדי, מעט הזמן הפנוי שיש לי אני מקדישה להם ומשתדלת להיות מעורבת כמה שיותר ביום יום שלהם. חוץ מזה אני רצה בשעות הבוקר המוקדמות מאד לפחות 4 פעמים בשבוע , זה הזמן המוקדש למחשבות ולתכנון היום" .

עבור לתוכן העמוד