בססח

ראיון עם שמואל זיכל CFO ארטיזון

"נטיית הלב היא לחתום על הצ'קים שהשיווק כותב, כי ככה נייצר הזדמנויות – וזה פתח לנזילות."
6/12/2011

מה ההיסטוריה התעסוקתית שלך?

ב- 13 השנים האחרונות מלאתי תפקידים שונים במחלקות פיננסיות, מתוכן כ- 6 בתור סמנכ"ל כספים.

לאחר סיום הלימודים במכללה למנהל (תואר שני במנהל עסקים, התמחות במימון) התחלתי את הקריירה ככלכלן ב"שמירת טכונולוגיות מיגון", משם עברתי לדאסו סיסטמס. לאחר כ- 5 שנים מוניתי לתפקיד סמנכ"ל הכספים של הסניף הישראלי.

עם השינוי האירגוני שבוצע ב- 2009, במסגרתו הסניף הישראלי של דאסו שינה ייעוד והפך לארגון מכירות בלבד, הוקמה חברת ארטיזון על-ידי 5 שותפים שהיו המנהלים של דאסו ישראל, שאני שמח להיות אחד מהם.

Artizone.com הינה אתר קניות בארצות הברית, ומתמקדת כיום בעיקר במוצרי מזון. ארטיזון נוצרה על-מנת לאפשר לבעלי עסקים קטנים (ארטיזנים) לפתוח ערוץ שיווק ומכירות באינטרנט, ולהישאר רלוונטיים גם בעידן רשתות השיווק הגדולות. האתגר הגדול אותו ארטיזון פותרת הן למוכרים והן לקונים הוא שימוש באינטרנט מחד גיסא, אך רמת שירות אישית וגבוהה, כמתבקש מחנויות מתמחות מאידך גיסא.

מהם תחומי האחריות שלך בארגון?

ראשית, אני חבר בצוות שמתווה את האסטרטגיה העסקית של החברה, העוסקת בפיתוח עסקי, בתכנית השיווק, במודלים העסקיים ולא פחות חשוב מכך בתרבות הארגונית.

כמובן, אני אחראי על המערך הפיננסי, המערך המשפטי ועל בניית תשתית הפעילות העסקית בארה"ב.

מהם האתגרים שלך כ- CFO בארגון?

העבודה שלי מעניינת , אך גם מאתגרים בו בעת. מצד אחד, אני מנהל כספים של חברה ללא משקיעים חיצוניים בשלב זה, ומצד שני אנחנו מנסים להרים משהו ענק בשוק תובעני תוך הקפדה תקציבית נוקשה. נטיית הלב היא לחתום על הצ'קים שהשיווק כותב, כי ככה נייצר הזדמנויות – וזה פתח לנזילות.

בנוסף, לקחתי על-עצמי גם אחריות מוצרית בכל הפן הפיננסי והלגאלי, והצוות שלי נדרש לתפקד כצוות ניהול מוצר לכל דבר בנושאים אלו. זה חדש לכולנו, מעניין ומאתגר.

אנחנו מנסים להתקדם תוך שמירה על כל הכללים והחוקים, בישראל ובארה"ב, ומי שמכיר את ההתנהלות הסטרט-אפית הישראלית הטיפוסית יודע שזה לא פשוט.

בעיניך, מהן התכונות החשובות למנהל בארגון?

מנהל בארגון צריך לאהוב את מה שהוא עושה וחייב להאמין בו. כמובן שחשובה ה כריזמה ומקצוענות. הארגון, מצידו, חייב לספק אתגרים יומ-יומיים למנהלים בו, ואני חושב שבזה אנחנו לא רעים...

מהם האתגרים שהחברה שלך מתמודדת איתם?

ארטיזון מובילה שינוי התנהגות צרכנית, וזה תמיד אתגר גדול. כולם מדברים על הרצון לתמוך בעסקים קטנים ומקומיים, אבל כשמגיע רגע האמת, הנוחות של מגרש חניה גדול, חנות שבה כל המוצרים נמצאים באופן מרוכז וחשבון אחד בקופה ,מנצחת.

כיום אנחנו כבר יודעים שהערך שאנחנו מביאים לבעלי העסקים הוא גדול, וזה ניכר באופן שבו אנחנו מצליחים להוסיף עסקים לאתר. בשנה הבאה נתמקד בעיקר בהובלת השינוי בקרב הצרכנים, ונעשה זאת על-ידי שילוב של שירות בלתי מתפשר, ונוכחות מורגשת בשטח.

אתגר נוסף שמונח על שולחננו, הוא להראות שמודל הקניות החדשני שלנו, שמאחד מגוון ספקים תחת קורת גג אחת – באינטרנט, יכול להיות רווחי. השנה נתמקד בבניית המודל, במעקב אחר הפרמטרים השונים שלו, תוך כוונה לייצר "פתרון בית ספר".

ארטיזון היא אבולוציה של סניף תוכנה של חברת ענק. המעבר לחברת סטרט-אפ שמסתכלת לצרכן בלבן של העיניים הוא לא טריוויאלי, ונדרשת התגייסות מיוחדת של כל העובדים לצורך ההצלחה במשימה. גם זה אתגר לא קטן, ואנחנו משקיעים בו לא מעט משאבים, מחשבה ויצירתיות.

כיצד הארגון שלך תורם לקהילה?

התרומה לקהילה אצלנו פועלת בשני דרכים: המודל הבסיסי שבא לידי ביטוי באתר הקניות שלנו מבוסס על ערכי המשפחה ואורך חיים בריא יותר ואם נצליח במשימה שלנו הרי שתרמנו באופן משמעותי לקהילה. תרומה נוספת שלנו היא שיתוף פעולה עם בית איזי שפירא שבמסגרתו אנו רוכשים מהם מתנות לעובדים . אנחנו פעילי גם בתחום איכות הסביבה, אנחנו ממחזרים פלסטיק ונייר באופן שוטף ועוברים לכלים חד פעמיים מתכלים. אנחנו מעודדים את העובדים לחיסכון בדלק כשמה שנחסך על ידם נתרם לארגון ירוק לבחירתם.

מה אתה עושה כשאתה לא עובד?

אני צוללן מושבע, משחק כדורגל כ 4 פעמים בחודש. בנוסף אני נהנה מאד לקרוא ספרים ולבלות עם המשפחה בעיקר בחיק הטבע.

עבור לתוכן העמוד