עימות חריף על העלאת שווי הרכב:

קינן: על רשות המיסים לתת גילוי נאות ושקוף לתחשיבים עליהם היא מבססת את טענתה כי העלאת שווי רכב תכניס למדינה 2.5 מיליארד ₪ # רשות המסים מסרבת
7/06/2007

קובי שרון, יו"ר ועדת מיסים בפורום CFO: אין זה מעשה מנהלי ראוי לקבוע נתונים ודרישות לתיקון על בסיס העדר יכולת לקיים דיון ציבורי ולבחון את סבירות השינוי המוצע. גישת השו-שו של רשות המיסים אינה נאותה

בועז סופר, סמנכ"ל בכיר לתכנון ברשות המסים : העסק איבד שליטה.  לא תקבלו את הנתונים. . .

סמדר אלחנני, היועצת הכלכלית  של וועדת הכספים: הקשר בין העלאת שווי הרכב ובין מס הכנסה שלילי לא הגיוני

במפגש מועדון המסים של לה"ב שנערך אמש פרץ עימות חריף סביב דרישת פורום CFOמרשות המיסים להציג את התחשיבים עליהם מתבסס האוצר כאשר הוא טוען שהכנסות המדינה יגדלו בכ-2.5 מיליארד ₪ בעקבות העלאת שווי רכב. בועז סופר, סמנכ"ל בכיר לתכנון ברשות המסים, סופר סירב לחשוף את התחשיבים, גם נוכח הטענה שנשמעה בכנס ולפיה לא יתכן שבזמן שהממשלה דורשת שקיפות מהחברות, היא מסרבת לחשוף נתונים ולאפשר דיון אמיתי המבוסס על נתונים ולא על זריקת ססמאות ומספרים. "רשות המסים חייבת להעביר לשרים, לחברי הכנסת ולציבור את התחשיבים על מנת שיוכלו לקבל החלטה שקולה ועל מנת שיוכלו להתמודד עם נתוני הפורום המראים כי העלאת שווי הרכב תביא דווקא לירידה בהכנסות המדינה" אמרה נגה קינן, יו"ר פורום ה-CFO, הפורום המאגד את סמנכ"לי הכספים של החברות הגדולות במשק והמוביל את המאבק נגד העלאת שווי הרכב. סופר בתגובה טען כי כל נושא השווי רכב איבד שליטה וסירב להעביר את הנתונים.

  בכנס טען סופר "כל נושא הרכב הצמוד הפך לישראבלוף. רשות המסים אינה לשכת הרווחה ולא תפקידה לדאוג שהעובדים יסעו ברכבים חדשים". לדברי סופר המצב שנוצר ובו שני שלישים מהרכבים החדשים מוחזקים ע"י הסקטור העסקי, ובעיקר ע"י חברות הליסינג, הביא למצב בו רוב הציבור מסבסד את חברות הליסינג ואת עלויות הטיפול שלהן ברכבים. "בעלי מוסכים טוענים כי כוחן הצרכני של חברות הליסינג הביא למצב של פגיעה בבטיחות החלפים המורכבים על הרכבים הללו. מדובר בעיוות מס ששלח גרורות לכל תחומי המשק". לגבי הטענות על כך שמרבית הנהנים מרכב צמוד הם בשכבות הביניים הנושאות ברוב נטל המס ובשירות המילואים אמר סופר כי "גם גיסי שכב בלבנון במלחמה האחרונה למרות שאין לו רכב צמוד. אותו שר שדיבר בשם הלוחמים, לא טרח אפילו להגיע לישיבת הקבינט החברתי שדנה, על פי בקשתו, בנושא".

  לדברי קינן  לא מדובר ברפורמה אלא בהעלאת מסים בלבד.  לדבריה המונח "עיוות מס" אינו צריך להפחיד את חברי הכנסת היות ו"עיוות מס" הוא דרכה של המדינה לעודד סקטורים מסויימים בהם היא חפצה. במקרה זה רוב העידוד מכוון לחברות הי-טק, חברות בפריפריה וחברות קטנות. "זוהי מטרה ראויה" אמרה קינן. והוסיפה כי "לא יתכן שנושא בעל השלכות מרחיקות לכת על הפריפרייה, בריחת מוחות, זיהום האוויר, העמקת נטל המס על שכבות הביניים ותאונות דרכים יתקבל ע"י רשות המסים. "לענין זה יש צורך בהקמת צוות עבודה בין משרדי". ובכדי לפתור את הבעיה משורש, יש לטפל בשלושה נושאים במקביל: הסדרת תחבורה ציבורית אלטרנטיבית בפריפריה ובאיזורי התעשיה, הורדת המיסוי על רכבים חדשים לרמה המקובלת בעולם וריווח מדרגות המס לשכבות הביניים.

   היועצת הכלכלית של וועדת הכספים, סמדר אלחנני, שהשתתפה בכנס, חיזקה את התנגדות קינן לתוכניות האוצר וטענה גם היא כי לא מדובר ברפורמה אלא בהעלאת מסים לשמה. "רשות המסים מנסה לכרוך בין העלאת המס על הרכב הצמוד ובין מס הכנסה שלילי ולקשר בין הכספים שיתקבלו מבעלי הרכבים ובין הכספים שינתנו לשכבות הנמוכות" אמרה אלחנני. "מדובר למעשה בהצמדה של משפחה עניה למשפחה שיש לה רכב צמוד . . . מה תעשה אותה משפחה עניה כשיקחו את הרכב הצמוד? שאלה אלחנני בציניות. "הכנסות וההוצאות ממסים אינן הולכות אף פעם ישירות האחד מול השני".

מועדון המסים של לה"ב פועל מטעם אוניבאסיטת תל-אביב, ובראשו עומד עו"ד פרופ' יוסי גרוס. מנהלו האקדמי של המועדון הוא דורון כוכבי, שותף מיסים בארנסט אנד יאנג. במפגש השתתפו כמה עשרות מנהלים, עו"ד ורו"ח.

ביזפורטל   ביזפורטל
גלובס און ליין   גלובס און ליין
דה מרקר און ליין   דה מרקר און ליין
עבור לתוכן העמוד