המיתוסים שמנסים למכור לנו בנושא העלאת שווי רכב. נגה קינן – יו"ר פורום CFO

בדיון סביב העלאת שווי הרכב, המרתק מאות אלפי עובדים הנהנים כיום מרכב צמוד, נזרקים לחלל האוויר סיסמאות ומיתוסים. במאמר זה ננסה לבדוק את המרכזיים שבהם:
10/12/2006

 

1.    שווי הרכב כיום הוא עיוות מס ולכן מחייב תיקון

"עיוות מס" אינו מילה שלילית. "עיוות מס" היא הדרך של הממשלה לכוון את פעילותו הכלכלית של המשק. כדי לתמוך בתעסוקה בפריפריה יצרנו "עיוות מס" לטובת איזורים אלה הקרוי: "החוק לעידוד השקעות הון". כך עשתה המדינה גם במטרה למשוך השקעות זרות, לתמוך בתעשיית ההי-טק, התיירות, החקלאות וכו'. "עיוות מס" לכן אינו אלא – "מדיניות כלכלית באמצעות הטבות מס". שווי רכב הוא "עיוות מס" התומך בחברות הקטנות, בחברות בפריפריה, בחברות ההיי-טק, במועסקים בדרגי הביניים– בדיוק  אלו שהמדינה מעוניינת לקדם – ולכן זהו עיוות מס שיש להשאיר על כנו.

2.  העלאת שווי רכב תקטין את מספר כלי הרכב על הכביש ולכן יהיו פחות תאונות דרכים וזיהום אויר

בדיקת המספרים לאשורם מעלה כי לא תהיה ירידה משמעותית במספר כלי הרכב. נהפוך הוא. 61,880 רכבים ישנים, פחות בטוחים ויותר מזהמים יעלו על הכביש במקום הרכבים החדשים. מה לדעת האוצר יעשה עובד היי-טק, למשל, המתגורר במגדל העמק ועובד במת"מ או אזור התעשייה של יוקנעם, אשר נהנה כיום מרכב קטן צמוד (סוג 2 בד"כ)?  הוא משתכר 12,000 ₪ ברוטו ועובד בשעות גמישות?  החברה לא יכולה להעמיד הסעות בשעות הרלוונטיות לכל אחד מהעובדים. תחבורה ציבורית היא אפשרות לא מעשית בהרבה איזורי תעשיה במרכז ובפריפריה. בגלל השילוב של מיסוי על רכב חדש עם המיסוי הגבוה על הברוטו שלו הוא יקנה אוטו משומש; ישקיע כסף, שעות עובדה ותסכול במוסכים. לעומתו, חברו שעובד בסיליקון-ואלי –  אותם גיל והשכלה, אותה חברה אפילו –  חי שם ברמת חיים מעל ומעבר למה שהוא חי כאן. האם באמת כדאי לאוצר לפגוע באותו עובד ממגדל העמק? באותן חברות צעירות במת"מ? ביוקנעם? בתפן?

3.   העלאת שווי רכב תפגע בקבוצה מיוחסת של מנהלים ותקטין את חוסר השוויוניות בחברה

העלאת השווי תגדיל את הפער בין הבכירים בחברה ובין העובדים בדרגות הנמוכות יותר.  עפ"י סקר פורום ה-CFO, כוונות הגילום של החברות לאחר העלאת שווי רכב עומדות על 18% בממוצע וסביר להניח שאותם נהנים יהיו בדרגים הבכירים בחברות. 82% מהעובדים, רובם בדרגי הביניים הנמוכים, יעמדו מול שוקת שבורה.

4.   העלאת שווי רכב תכניס כסף לאוצר המדינה

למעלה מ-60% מהרכבים החדשים הנקנים כיום בישראל הם רכבים צמודים לעובדים. המעבר למכוניות משומשות יפחית בכ-55% את גביית המסים בגין קניית רכבים חדשים. בנוסף  יירדו ההכנסות מתשלום שווי הרכב מכל העובדים שיקנו רכב משומש. זהו הפסד ברור לאוצר המדינה.

5.   העלאת שווי רכב תפגע בעיקר בעובדי הבנקים והשירותים האחרים

לא לדאוג. העובדים בשכר גבוה, העירוניים, חברות השירותים הפיננסיים וכו' – לא יפגעו. מי שיפגע אלו העובדים בדרגי הביניים הנמוכים. הצעירים. אנשי הפריפריה. חבל לא?

6.   שווי הרכב הנמוך הוא הסיבה העיקרית לאחוז הגבוה של עובדים הנוסעים ברכבי חברה ביחס למקובל בעולם

מיתוס עצוב זה נסתר כבר ע"י רשות המיסים עצמה, כאשר במצגת הרשות נכתב כי מקורה של התופעה במיסוי הגבוה על רכב חדש. מיסוי שאין מקביל לו בעולם. אם רוצה המדינה לפתור את הבעיה, אדרבא – תקטין את המיסוי על רכב חדש למקובל בעולם, ותוריד את המיסוי על היחיד בדרגות הביניים והנמוכות. פשוט לא?

העלאת שווי רכב תגרום להזדקנות הרכב על הכביש, לפגיעה בבטיחות ולזיהום אוויר. היא תפגע בחברות הקטנות, בחברות בפריפריה ובחברות היי-טק; תפגע בעובדים ותגדיל את חוסר השוויוניות. ההעלאה תפגע בצמיחה, בהכנסות המדינה, בכולנו.

 אם המדינה רוצה להשתוות לעולם באחוזי רכב חברה העומד לרשות העובדים שתשווה את המיסוי על רכב חדש ואת המיסוי על המשתכרים בדרגים הנמוכים והביניים למקובל בעולם. השוק יעשה את שלו. עד אז – יש להשאיר את גובה שווי הרכב במתקונתו הנוכחית, לאחר שכבר ממילא עלה לפני כחצי שנה.

גלובס אונליין  גלובס אונליין
עבור לתוכן העמוד