העלאת שווי הרכב המתוכננת באוצר תעלה לחברות במשק ולעובדיהן כ - 1.7 מיליארד ₪ בשנה הקרובה. בנוסף, צפויים לחצים להעלאות שכר בגובה של 3.5 מיליארד ₪ בשנה. כך עולה מנתונים שמפרסם היום פורום ה-CFO.
מנתוני הפורום המאגד את סמנכ"לי הכספים של החברות המובילות במשק עולה כי העלות המיידית מהעלאת שווי הרכב תעמוד על כ-1.5 מיליארד ₪ בשנה בגין גילום העלאת שווי הרכב לעובדים. זאת בנוסף לעלות של כ-250 מיליון ₪הנובעת מקנסות שישלמו החברות ועובדיהן בגין החזרה מוקדמת של רכבים לחברות הליסינג. על החברות יופעלו לחצים להעלאות שכר בגובה של 3.5 מיליארד ש"ח לשנה לאותם עובדים שישאירו את רכב החברה ברשותם.
מספר הרכבים הצמודים כיום נאמד בכ-250,000 רכבים, כאשר מתוכם 130,000 רכבים הם רכבי ליסינג ו-120,000 הם ציי רכב בבעלות החברות השונות. על פי נתוני סקר פורום ה-CFO במידה ומשרד האוצר ידבוק בכוונתו להעלות משמעותית את שווי השימוש ברכב צמוד, יהנו מגילום שווי רכב 18% מהעובדים. היתר, יספגו את עליית המיסוי וישאירו את הרכב אצלם או שיחזירו אותו ויקנו רכב משומש. מיעוטם המבוטל יסעו בהסעות החברה או בתחבורה ציבורית.
קובי שרון, CFOלונדבק ויו"ר ועדת המשנה למ"ה בפורום, מציג את התחשיב שנעשה בפורום ולפיו עלות גילום של העלאת שווי הרכב (פי שלוש עפ"י כוונת רשות המיסים) תעמוד על כ- 2,660 ₪ לרכב לחודש. בגין אותם 18% מהעובדים שיהנו מגילום שווי הרכב (45,000 עובדים) ישלמו החברות כ-1.5 מיליארד ₪ בשנה.
בנוסף, אותם 43% מהעובדים שישאירו ברשותם את הרכבים, ולא יזכו לגילום, (כ-107 אלף עובדים) יפעילו לחץ על החברות להעלות את משכורתם בהתאם להעלאת שווי הרכב ובסך הכל מדובר בדרישות לתוספות שכר של כ-3.5 מיליארד ₪ בשנה.
עלות נוספת שתחול על החברות תהיה מתשלום הקנסות עבור החזרת הרכבים לחברות הליסינג לפני תום החוזה. על פי נתוני פורום ה-CFO 39.6% ממקבלי רכבי הליסינג יחזירו את הרכב בעקבות העלאת המיסוי. מדובר בכ-51,000 רכבים שיוחזרו לפני תום החוזה. הקנס הממוצע עבור החזרת רכב הוא תשלום עבור חודשיים השכרה, דהיינו כ-5,000 ₪ (עבור רכב ממוצע מדרגה 2). לפי תחשיב הפורום מדובר בעלות של 255 מליון ₪ כאשר ההערכות הן שמחצית מסכום זה תשולם ע"י העובדים החתומים על הסכם שיפוי החברה במקרה של החזרה מוקדמת ומחציתו תשולם ע"י החברות.
לדברי שרון, סכומים אלה מצטרפים לעלויות נוספות אותן יאלצו החברות במשק לספוג ובכלל זה תשלום עבור הסעות לעובדים והפסדים כבדים בגין עובדים שלא יוכלו להישאר מעבר לשעות הפעילות של התחבורה הציבורית. בנוסף יסבול המשק מאובדן ימי עבודה כתוצאה מכך שהעובדים יאלצו לטפל ברכבים בעצמם, במקום שהדבר יעשה ע"י חברות הליסינג
בעקבות הנתונים הללו קוראת נגה קינן, יו"ר הפורום, לרשות המסים ולשר האוצר להימנע מגרימת נזק כבד לחברות במשק ולעובדיהן ולבצע חשיבה מחודשת על הכוונה להעלות את שווי הרכב. "הכוונה לשלש את שווי הרכב, או אפילו להכפיל אותו, היא משחק מסוכן ומיותר" אומרת קינן.
מעריב
גלובס