פורום ה-CFO: מכה קשה לחברות ההיי-טק ולחברות הקטנות במשק:

ושוב העובדים ישלמו את עיקר המחיר: רק 5% מעובדי ההיי-טק ו-9% מעובדי החברות הקטנות יהנו מגילום העלאת המס על שווי רכב

נגה קינן, יו"ר פורום ה-CFO: הסיבה העיקרית לתופעה הרווחת של רכב חברה (בקניה או בליסינג) היא המיסוי הגבוה על רכבים חדשים ומס ההכנסה הגבוה על עובדים בדרגי הביניים והדרגים הנמוכים
31/10/2006


מכה קשה לעובדי ההיי-טק, ועובדי החברות הקטנות. מסקר שערך פורום ה-CFO עולה כי רק 5% מעובדי ההיי-טק ו-9% מעובדי החברות הקטנות יהנו מגילום שווי הרכב ע"י החברה. הגילום משמעותו שהחברה היא זו שתספוג את העלאת המסים, והעובד לא יפגע מכך. 95% מעובדי ההיי-טק ו-91% מעובדי החברות הקטנות במשק יצטרכו לשלם ממשכורתם את העלאת המיסוי המתוכננת ע"י רשות המסים.

מהסקר שנערך בקרב  141 סמנכ"לי כספים של החברות הגדולות במשק, עולה כי בכלל המשק יספגו העובדים את העלאת המיסוי ע"י העלאת שווי הרכב, ובעיקר: 95% מעובדי ההיי-טק, 91% מעובדי החברות הקטנות. על פי הסקר, חברות קטנות נחשבות חברות בעלות מחזור הנמוך מ-40 מליון דולר בשנה. גם העובדים בחברות האחרות ינזקו, אם כי בשיעורים פחותים: 87% מעובדים החברות הבינוניות והגדולות, 81% מעובדי התעשיה המסורתית, 77% מעובדי השירותים והמסחר . 

לדברי נגה קינן, יו"ר פורום ה-CFO העלאת שווי הרכב צפויה להביא לגל של הקמת חברות פרטיות של עובדים, להם חובה להשתמש ברכב לצורך עבודתם. "מהסקר עולה כי בחברות רבות, ובעיקר בתחום השירות, המכירות או הובלות הכוונה היא לאפשר לעובדים, לעיתים בעידוד החברה ולעיתים בחוסר ברירה, לפתוח חברות פרטיות" אומרת קינן.  לדברי קינן, לאלטרנטיבה של הקמת חברה פרטית יתרונות מס לעובד על פני הישארותו במעמד של שכיר. ליתרונות הקיימים כבר ממילא, מצטרפת הכוונה להעלות את שווי הרכב כזרז נוסף. "המצב יהיה דומה למצב שלאחר ביטול התקרה לתשלומי ביטוח לאומי שהביאה לגל של פתיחת חברות ע"י בעלי השכר הגבוהה. פתיחת החברות הביאה בסופו של דבר לאבדן הכנסות למדינה ולשינוי ההחלטה" מעריכה קינן.

בפורום ה-CFO מעריכים כי הנפגעים העיקריים מהעלאת שווי הרכב יהיו בסופו של דבר עובדי ההיי-טק, ובמיוחד בדרגים הזוטרים והבינוניים, שלא יוכלו לפתוח חברות פרטיות. לדברי קינן, חברות ההי-טק מתחרות על כח אדם איכותי מול האופציות המוצעות לכח אדם זה במרכזי ההי-טק בעולם. "מהנדס אלקטרוניקה זוטר, או בדרגי הביניים, בוחן תמידית את איכות החיים של עמיתיו לעבודה בארצות אחרות" אומרת קינן. "במחקר שפורסם לאחרונה עולה כי אחוז הירידה מהארץ בקרב משכילים ומקצועות מבוקשים גבוה משמעותית מהירידה בקרב משכילים פחות. עובדה זו  מחייבת את תעשיית ההי-טק להיטיב עם עובדיה הזוטרים יותר מכל תעשיה אחרת – ומכאן – הפתרון הנפוץ של רכבי חברה בליסינג. אבדן פתרון זה, יקטין את יכולתה של תעשיה זו לשמור על עובדיה בארץ, ויקטין את יכולתה של מדינת ישראל לשמר את אוכלוסית המטרה שלה – כאן".

בכדי להקטין את כמות העובדים להם רכב חברה, על רשות המיסים להקטין את המיסוי על רכב חדש, ולהקטין את מס ההכנסה על דרגי הביניים. גובה המס בישראל גבוה בהרבה מהמקובל ב-OECD– והם היוצרים את הבעיה. "אם המדינה רוצה להמעיט בכמות רכבי החברה הנמצאים בשימוש עובדים – תטפל בשני נושאים אלו – את השאר יסדר השוק בעצמו" אומרת קינן.

BizPortal
walla
עיתון גלובס
ידיעות אחרונות
אתר TheMarker
עיתון TheMarker

עבור לתוכן העמוד