הנתונים שחברות הליסינג לא היו שמחות לחשוף:

מבדיקה שערך פורום ה-CFO עולה: פערים של מאות שקלים ועשרות אחוזים במחירים אותם משלמות חברות בעלות ציי רכב דומים עבור רכבי ליסינג

נגה קינן, יו"ר הפורום: מטרת הסקר לשמש כלי עבודה בידי ה-CFO בעת ניהול מו"מ עם חברות הליסינג בכדי להקטין את עלויות הליסינג
10/10/2006

 

אחד הסודות השמורים בתעשיית הליסינג הוא המחיר אותו מעניקות חברות הליסינג לחברות השונות במשק וכן התנאים השונים המוענקים לכל חברה. מבדיקה שערך פורום ה-CFO בקרב כ-50 חברות במשק עולה כי קיימים פערים של מאות שקלים ועשרות אחוזים במחירים אותן משלמות חברות זהות בגודלן עבור רכבי ליסינג וכן הבדלים גדולים מאוד בתנאי החוזים. הפערים עשויים להגיע עד ללמעלה מ-1,500 ₪ עבור רכב זהה. הבדיקה שערך הפורום המאגד את סמנכ"לי הכספים של החברות הגדולות במשק נועדה לאפשר ל-CFOs, חברי הפורום, להיחשף לתנאים השונים אותן מעניקות חברות הליסינג ולקבל את הכלים הטובים ביותר  בבואם להחליט עם איזו חברה להיקשר בכל הנוגע לליסינג. הבדיקה השוותה בין התנאים, והמחירים המוענקים לחברות בעלות ציי רכב בארבעה גדלים שונים: צי של עד 100 רכבים, בין 100-200 רכבים, בין 200-500 רכבים וחברות המחזיקות בציי רכב של למעלה מ-500 רכבים. סה"כ מייצג הסקר כ – 5,000 רכבי ליסינג.

 

את הכנת הסקר ליוותה עו"ד דפנה נחמד-מיתר, ממשרד מיתר, ליקוורניק, גבע & לשם ברנדויין ושות' והוא נשלח בימים האחרונים, ללמעלה מ-550 סמנכ"לי כספים של החברות המובילות במשק (חברי הפורום) המחזיקות במרבית ציי הליסינג.

 

מחירי הליסינג

כך לדוגמא, בקבוצת החברות המחזיקות בציי רכב של עד 100 רכבים, נבדקו רכבים מסוג מזדה 3, טויוטה קורולה, פורד פוקוס, יונדאי גטס, רנו מגאן ויונדאי אקסנט.  

 

מהבדיקה עולה כי בקבוצה זו הרכב הפופולארי ביותר בקבוצת המיסוי 1-3 הוא המאזדה 3 1,600 סמ"ק, 4 דלתות ACTIVE, שם נמצא פער של 910 ₪ בין המחיר הגבוה ביותר, למחיר הנמוך ביותר ששולם. פער גדול עוד יותר נמדד בקרב רכבים מסוג טויוטה קורולה 1,600 4 דלתות  SUNשם נמצא פער של 1175 ₪. במקרה זה,  בחברות המחזיקות צי רכב של 100 רכבים עשוי להגיע הפער לקרוב למיליון  וחצי ₪ לשנה.

סוג המכונית

פער המחירים ש"ח

מזדה 3 (1.6, 4 דלתות, ACTIVE)

910

טויוטה קורולה  (1.6,  4 דלתות SUN)

1175

פורד פוקוס   (1.6   4 דלתות TREND)

993

יונדאי גטס   (1.3 GLFאוט')

720

רנו מגאן   (2, 4 דלתות אוט')

535

יונדאי אקסנט  (1.5  4 דלתות אוט')

325

רנו סניק  (2 1.6 EX MONO)

780

פיז'ו 307  ( 1.6RX LINE)

720

 

במסגרת המכוניות הגדולות, דרגת מיסוי 4 ומעלה, נבדקו רכבים מסוג מזדה 6 , פורד מונדיאו 2.0, מזדה 5, סיטרואן  C5, פיז'ו   307, פיז'ו 407. הפער המקסימלי עמד על 1,590 ₪ למזדה 5 והמינימלי היה 710 ₪ לפיז'ו 407.

 

הבדלים בסדרי גודל דומה נמצאו גם בין חברות המחזיקות ציי רכב גדולים יותר.

 

מהסקר שערך פורום ה-CFO עולה כי פערי המחירים לא נבעו רק מהבדלי המחירים בין חברות הליסינג השונות או מהבדלים בין גודל ציי הרכב. לדברי נגה קינן, יו"ר הפורום, נמצא שלגבי אותם דגמי המכוניות, באותו סדר גודל של צי רכב, אותן חברות ליסינג נתנו לעיתים מחירים שונים. "לפער בין המחירים של אותה חברת ליסינג, לאותו סוג מכונית, לאותו סדר גודל של צי רכב - קראנו פער המו"מ" אומרת קינן. "פער המו"מ הגיע עד לרבע ממחיר הליסינג והוא נובע בעיקר מחוסר הידע לגבי המחירים השונים בשוק" אומרת קינן.

 

התנאים הנלווים

לתנאים הנלווים לחוזה הליסינג השפעה מכרעת על סך כדאיות העסקה. בין התנאים שנבדקו – מס' הקילומטר לרכב בשנה, התשלום על חריגה מהקילומטראז', רכב חלופי, צמיגים והשתתפות עצמית במקרה של תאונה.

 

בכ-70%  מהמקרים שנבדקו  הוגבלו החברות לעד 34,000 ק"מ לשנה לרכב, כאשר בחלק מהמקרים חברות הליסינג מסכימות להתייחס לכל צי הרכב כ-POOLולא לחייב כל רכב בנפרד. במקרים מסויימים נמצא כי אין הגבלה על הקלומטרג' כלל.

 

לגבי רכב חלופי, במקרה של תאונה או תקלה, 47% מהחברות נהנות מרכב אחר באותו יום, כאשר במרבית המקרים ההתחייבות היא על רכב מאותה קבוצת מיסוי, ולא בהכרח רכב זהה.

 

גובה ההשתתפות העצמית נע בין 150 ל-300$, ובמקרים מסויימים חברות הליסינג אינן גובות  השתתפות עצמית כלל.

 

גם בכל הקשור לתנאים הנלווים נמצאו פערים משמעותיים בתוך אותו גודל צי רכב בין החברות השונות.

 

לדברי נגה קינן הפערים הן במחירים והן בתנאים נובעים בראש ובראשונה  מהיקף המידע הקיים בפני ה-CFOבעת שהוא מנהל מו"מ עם חברת הליסינג. מטרתו של הדו"ח שהופץ לחברי הפורום הוא פריסת כל המידע הנדרש שיאפשר לכל אחד מה-CFOs– הקטנת עלויות.

 

TheMarker

 

אתר TheMarker

 

ביזפורטל

 

גלובס אונליין 

 

עבור לתוכן העמוד