פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

ראיון לרגל קבלת אות הוקרה של פורום CFO לשנת 2009 - טלי הובר CFO חברת דואר ישראל

טלי הובר, מספרת בראיון לרגל זכייתה, על האתגרים כ-CFO בחברה ממשלתית, כיצד השפיע המשבר על חברת הדואר ונותנת טיפים ל-CFOs בחברות ממשלתיות.
1/02/2010

חברת דואר ישראל היא חברה ממשלתית. מה ההבל בין CFO בחברה ממשלתית ל-CFO בחברה ציבורית או פרטית, ומהם האתגרים הייחודיים בתפקיד זה?

 

ל-CFO בחברה ממשלתית יש יותר מגבלות מאשר ל-CFO בחברה ציבורית או פרטית, או כמו שאנו קוראים לכך בדואר, "חברה רגילה" (כל חברה שאינה חברה ממשלתית). לנו, כחברה ממשלתית, יש רגולטורים רבים להתמודד איתם, כגון: רשות החברות הממשלתיות, החשב הכללי, אגף תקציבים, משרד התקשורת וכו'. בנוסף, יש לנו מגבלה של חוק חובת מכרזים שלא קיים בחברות שאינן ממשלתיות. נוסף על כך, בחברות הממשלתיות יש צורך בהתנהלות מול ועדי עובדים חזקים. מבחינה ניהולית, מצבת כוח האדם הינה קשיחה ותנאי העובדים מעוגנים בהסכמים קיבוציים כך שאין לנו גמישות בנושא החלפת כוח אדם, ייעול, שינוי מבנה ארגוני וכו'. למרות כל הקשיים הסובייקטיביים הללו, אנו נדרשים להתחרות בשוק חופשי ולעמוד בסטנדרטים של חברות רגילות. לגבי הדוחות הכספיים, אנו מחויבים בדיווח על פי התקנים שנכנסו לאחרונה כמו ה-SOX  וה-IFRS. חשוב לציין שהחברות הממשלתיות נדרשו לכך, ע"י רשות החברות הממשלתיות, עוד בטרם נדרשו לכך החברות הרגילות ע"י הרשויות.

 

האם המשבר השפיע עליכם כחברה ממשלתית?

 

באופן כללי ניתן לומר כי המשבר השפיע עלינו באופן מינורי יחסית. לחברת הדואר שירותים אשר נמצאים בתחרות מלאה, ושם ניכרה הירידה בפעילות, כמו למשל בשירותי השליחים, המרות מט"ח ומשלוחי ה-EMS לחו"ל. בשירותים הללו נפגענו בצורה חזקה יותר. אך בסופו של דבר אפשר להגיד שעד סוף השנה הצלחנו במאמץ רב, שכלל שילוב ושיתוף פעולה בין כל אגפי המטה והמרחבים, לצמצם את הפערים. דרך ההתמודדות שלנו, היתה דרך פעילות שיווקית אגרסיבית על מנת לשמר לקוחות קיימים מחד ולהחזיר לקוחות שעזבו מאידך. הדגשנו את היתרון שלנו מבחינת מקצועיות ומחירים והצלחנו.

 

מהם המהלכים האחרונים החשובים שנעשו בחברה? ומה התרומה שלך לכך?

 

בשלוש וחצי שנים האחרונות, עברה החברה שינוי סטאטוטורי ממעמד של רשות ממשלתית לחברה ממשלתית הפועלת על פי מודלים עסקיים בשוק תחרותי. השינוי הוא לא רק משפטי ומעמדי אלא תודעתי המשליך על כל שכבות הארגון. אני חושבת שהתרומה שלי היא בהטמעת החשיבה הכלכלית והעסקית, כלומר להתחיל לדבר ולחשוב במונחי רווח ועלות מול תועלת במקום על הכנסות כפי שהיה נהוג בעבר. היה צריך להטמיע ששום דבר לא מובן מאליו ושאנו צריכים להתאמץ ולעבוד בסטנדרט וקצב אחר הן בתחום השיווק והמכירות והן בתחום הכספים. אני חושבת שאגף הכספים בדואר היה הקטליזטור להנעת השינוי שעברה החברה.

כמובן חשוב לציין כי אגף הכספים לא פועל בוואקום. מנכ"ל חברת הדואר דואר ישראל, אבי הוכמן, הוא זה שהוביל הוביל את המהלך לסגירת רשות הדואר שעמדה על סף קריסה כלכלית והקמתה של חברת דואר ישראל שמרוויחה שנה אחר שנה. אבי מינה הנהלת חברה מקצועית שפועלת על פי יעדים עם הרבה חשיבה, אנרגיה ורצון לשנות. סגנון הניהול שלו פתוח ומאציל סמכויות מה שמאפשר לצמוח קדימה, בלי זה לא היינו מצליחים במהפך.

בנוסף, אגף הכספים בראשותי ובשיתוף פעולה הדוק עם אגף מערכות המידע, מטמיע בחברת הדואר בשנתיים האחרונות את מערכת ה- SAP. המערכת מאפשרת למנהלים שלנו בשטח לדעת און ליין מדי בוקר את נתוני העמידה שלהם ביעדי המכירות והיכן הם עומדים ביחס לאחרים. אנו מוציאים דו"ח רווחיות מדי חודש, שמאפשר לנו לאמוד את מצבינו ביחס לתקציב וביחס לתוכנית העבודה השנתית. זוהי מערכת מורכבת בשל מערך התמחיר של הדואר שהוא אחד המורכבים שיש במשק הישראלי. כל סניף, מתוך 700 הסניפים הפרושים ברחבי הארץ, מתנהל כיחידת רווח בפני עצמה ונמדד בהתאם. המיישם של המודול ב-ERP שלנו, הצהיר שזו המערכת המורכבת ביותר שהוא יישם בארץ. אנו ארגון מבוזר, והרבה מאד נתונים מגיעים למערכת מהשטח ולא דרך המטה, וזה מחייב אותנו לעמוד בסטנדרט מסוים ולוודא שכולם עומדים בו. מלבד הטמעת מערכת SAP בארגון, ערכנו סקר סיכונים כבסיס ל-SOX המורכב משלושה חלקים TOP DOWN כולל בנק הדואר שהוא חברת בת של דואר ישראל, סקר סיכונים של ה-SAP שמדבר על הפרדת תפקידים וסקר נוסף של BOTTOM UP בבנק הדואר, כרגע אנו נמצאים בעיצומו של פרויקט ה-SOX.

 

מה המהלכים המרכזיים שאת מתכננת לשנה הבאה?

 

אנו נמצאים כרגע במהלך של דירוג  על מנת להנפיק אג"ח פרטית למוסדיים ואף נערכים להנפקת אג"ח לציבור. מלבד זאת, לאחרונה מוניתי למנהלת הסיכונים של החברה ושל חברת הבת (בנק הדואר). ומכאן שהשנה אנו נטמיע תהליך של ניהול סיכונים בחברה.

 

איך את מתמודדת עם וועד העובדים החזק של חברת דואר ישראל?

 

לעובדים ולהנהלה אין בהכרח אינטרסים שונים. בסך הכל ניתן לומר כי ההנהלה והעובדים רואים חשיבות רבה בהצלחתה של החברה ונרתמים לכך. ועד העובדים של דואר ישראל בראשותו של שמעון פרג'ון שנבחר לאחרונה, הוא וועד אחראי שדואג לעובדים בחברה כמו גם לעתידה של החברה. המטרה המשותפת היא לחזק את החברה ואת האיתנות הכלכלית שלה. בשנה של מיתון דרישות העובדים צריכות להיות צנועות על מנת לא לפגוע ביציבות החברה ולשמחתנו הרבה העובדים הבינו זאת. אנו שמחים על שיתוף הפעולה שיש לנו ועל הבגרות ביחסים שבין ההנהלה לארגון העובדים. אנו כהנהלה דואגים לעתידם ורווחתם של העובדים, כיסינו את כל הגירעון האקטוארי שהיה בפנסיות העובדים ואני חושבת שוועד העובדים מעריך אותנו על זה כמו גם בשל העובדה שאנו עובדים בשקיפות.

 

איזה עצה את יכולה לתת ל-CFO בחברה ממשלתית?

 

הרבה אורך רוח, נחישות ודבקות במטרה. אני יודעת שזה נשמע בנאלי, אבל תהליכים בחברות מהסוג הזה ארוכים מאוד ומייגעים ולפעמים נתקעים על רקע לא ענייני וצריך לדעת לא לוותר ולחתור להצלחה.

 

עוד בנושא זה

עבור לתוכן העמוד