פורום מנהלי כספים ראשיים CFO
אננס

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל
גליון

פרטי התקשרות

בר כוכבא 23, בני ברק, 5126002

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

קחו חבר בורסה לדרך

 

הבנקים הם משאב חיוני עבור כל CFO. אבל, זה ממש לא סוד, שעולם הבנקאות עומד על סף שינוי. אלעד בנבג'י, מנכ"ל אקסלנס שירותי בורסה, מציג את משמעות השינוי עבור סמנכ"לי כספים, ואת הייחודיות במענה של אקסלנס שירותי בורסה עבור חברות.

רותם לוי


בישראל, סל השירותים שהלקוח מקבל מהבנק שלו הוא מהרחבים בעולם. סל זה כולל את כל השירותים הפיננסיים, המרות, גידורים, פיקדונות, משכנתאות, כרטיסי אשראי תשלומים ועוד. לצורך ההשוואה בארה"ב זה ממש לא כך, ללקוחות הקמעונאים יש חשבון בבנק לתשלומים ולשכר, יש להם חשבון בברוקר לצורך מסחר ועוד. אחת האינדיקציות להיקף השירותים הרחב מאד הוא הר השקלים בבנקים בישראל. אנשים שבויים בבנק שלהם ולא שוקלים אלטרנטיבות. אינדיקציה נוספת לסל הרחב היא כשלקוח רוצה להעביר שירות אחד מסל השירותים הוא חושש שאם יעביר מוצר אחד, המחירים במוצרים האחרים יעלו. כך למשל לקוח חושש לפתוח חשבון ניירות ערך בחבר בורסה כיוון שהוא סבור שהמחירים של השירותים האחרים שהוא מקבל מהבנק יעלו.

 

 

אך כמו שאמרתי קודם, אנחנו על סף שינוי. בנק ישראל הודיע שב-2020 יפתחו את סטנדרט ה-API – הבנקים יהיו חייבים לפתוח ממשק למתן המידע שלהם לכל ספק פיננסי אחר. כבית השקעות, אתחבר לבנק של הלקוחות שלי ואוכל לממשק את המיידעים שיש ברשות הבנק. גם הפיקוח על הבנקים מבין היום שאין ברירה, חייבים לפתוח ולהיות שקופים ונגישים יותר.

 

מאגר נתוני האשראי הוא הצעד הראשון והמשמעותי שכבר נעשה בכיוון הזה. כשהייתי ברשות ההגבלים העסקיים ניסינו להעביר חוק נתוני אשראי והבנקים התנגדו כי הבינו שצעד שכזה עשוי להרוס את כל היתרון התחרותי שלהם. אבל היום זה כבר לא עובד כי גם הבנקים מבינים שאנחנו חיים בעולם תחרותי.

 

כיום, יש ארבעה חברי בורסה שהם לא בנקאיים – שאחד מהם הוא אקסלנס שירותי בורסה. מטרתנו כחבר בורסה היא לייצר גוף שיעניק לתת את מכלול השירותים הבנקאיים (למעט תשלומים). מעטפת מלאה הכוללת – מסחר בני"ע בארץ ובחו"ל, פקדונות ואשראים.

 

על פי הדוח שכתבו רשות ניירות ערך ורשות התחרות נתח השוק של חברי הבורסה לעומת הבנקים, בתיקי ני"ע הוא רק 2.8%. כל שאר, כ-97% נמצא במערכת הבנקאית. זהו מצב של כשל שוק קלאסי – הבנקים גובים עמלות מסחר גבוהות יותר מאיתנו באופן משמעותי ועדיין מרבית הלקוחות משתמשים בשירותי הבנק במקום שירות של חבר הבורסה. נתון זה נכון גם לגבי פעילות בארץ וגם לגבי פעילות בחו"ל. עמלת המינימום בבנק על פעילות בחו"ל היא פי 5-8 יותר מאשר בחבר בורסה לא בנקאי.

 

אז איך לא כולם נוהרים לחברי הבורסה?

 

הציבור מרגיש שבוי במערכת הבנקאית בגלל היקף השירותים הניתן לו. לפני כמה שנים פעלנו להביא לשינוי רגולטורי שמאפשר פתיחת חשבון קמעונאי בלי להגיע לסניף ואנחנו רואים תחילה של שינוי.

להרבה תאגידים יש חשבון בחבר בורסה, ורואים גם בהקשר הזה התחלה של שינוי. הדיאלוג עם בנקאים שונה מאשר השיח איתנו. אנחנו מבינים יותר בכלל האופציות להשקעה וניהול נזילות כולל ביחס לצרכים של החברה. בחבר הבורסה אתה יכול כלקוח לקבל ייעוץ תאגידי שהוא מקיף ומעודכן יותר.

 

חברות בינוניות שיש להן סכום לא להשקעה, יימצאו מענה מעולה דווקא אצלנו. המרווחים שלנו יותר נמוכים והיקפי הפקדונות שלנו מאד מקיפים, וזאת בתוספת מחלקת מחקר מצוינת שיכולה לקדם ולתמוך בקבלת ההחלטות.

נקודה חשובה נוספת, היא באשראי לניירות ערך. הבנקים רואים באשראי שכזה סיכון גבוה. אנחנו רואים בזה הזדמנות גבוהה כי אנחנו יודעת לנתח ניירות ערך.
על כלCFO  חלה החובה לנסות ולגוון כמה שיותר את סוגי השחקנים איתם הוא עובד וחבר בורסה חייב להיות אחד מהם.

עבור לתוכן העמוד