פורום מנהלי כספים ראשיים CFO
ORACLE

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל
גליון

פרטי התקשרות

בר כוכבא 23, בני ברק, 5126002

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

הון אנושי וטכנולוגיה – השפעת האוטומציה על מקומות העבודה


"לדברי המהנדס הראשי של גוגל, ההתפתחות הטכנולוגית במאה השנים הבאות תהיה זהה לזו של 20,000 השנים האחרונות," ציין  שותף מנהל PwC ישראל, בפתח דבריו בכנס אילת 2019. קצב השינויים הגבוהה ישנה את פני החברה, ואת אופיים של מקומות העבודה. סדן טוען כי מקומות העבודה לא יאבדו, אלא ישתנו, ושטכנולוגיה ואנשים יכולים ללכת יד ביד. לשם כך, על החברות להיערך בהתאם ובמהירות.

רותם לוי

"ההשתלטות הטכנולוגית מורגשת בכל מימד בחיינו – מווטסאפ, דרך עליבאבא ואמזון. מעל 300 מיליון איש היום מחפשים את המושג Future of Work, ולא בכדי. ישנם שינויים דמוגרפיים כמו התארכות תוחלת החיים, והיפוך במאזן הכוח הכלכלי בין מדינות מתפתחות ומפותחות. השינויים החברתיים, כלכליים, וטכנולוגיים ביחד מעלים שאלות על המציאות המשתנה, אתגר נוסף בניסיון לצפות את העתיד, היא שלא כל השינויים מתכנסים לאותו הכיוון. למשל, לקוחות מעדיפים חברות נישה עם יחס אישי, אך פייסבוק וגוגל ענקיות וגדולות. באותה המידה, הדור הנוכחי מקדש את ה"אני" מצד אחד, אך מדובר בדור חברתי יותר מהצד השני, שמתייחס לסוגיות אקלים ועוולות חברתיות. לכן יש קושי בלצפות את החברה."

"לאור החשש מההתפתחות הטכנולוגית המואצת, 56% מהאנשים חושבים שממשלות צריכות להתערב כדי למנוע אבדן מקומות עבודה. 72% מהאנשים חושבים שאין להם את הכלים להצליח בכלכלה של המחר, והם מצפים שהארגון שמעסיק אותם יספק להם את ההכשרה הזו, אחרת יעזבו. לכן, ארגונים לא רק צריכים להיות מסוגלים לתת את הכלים לעשות את העבודה, אלא גם לשכנע את העובדים שהם מסוגלים להכשיר אותם להתמודדות עם צרכי ואתגרי העתיד."

"יהיו שינויים מהותיים בעקבות התפתחותה המהירה של הטכנולוגיה ותחומים ספציפיים כגון רובוטיקה ובינה מלאכותית לחלל העבודה. היכולות הטכניות, מקצועות כמו רו"ח, יעברו למישור האוטומטי. זה משנה את עולם העבודה בתוך ארגונים, ולא רק בהייטק. יעלה הביקוש לכישורים אנושיים "רכים", כמו יצירתיות, חדשנות, יכולת יוזמה ופיתוח ועוד. ההון האנושי יישאר במרכז הפוקוס הארגוני."
בסקר האחרון של PwC, אשר סוקרת את המנכ"לים המובילים בעולם, עלה כי כמות העובדים לא תרד, בעקבות השינויים הטכנולוגיים: 52% מהמנכ"לים חושבים שאף יגדילו את כמות ההון האנושי. 60% רוצים לשנות מהותית את האופן בו HR פועל. "יש יתרון בשילוב עבודת טכנולוגיה ואנשים," אומר סדן. "77% מהמנכ"לים מתקשים לגייס את האנשים שיעשו את העבודה של המחר. זאת מכיוון שאי אפשר למצוא אותם, צריך להכשיר אותם. למשל, תחום הבינה המלאכותית משמש כעת רק לתהליכי אוטומציה. הפיתוח מביא לחסכון בזמן, שביעות רצון העובדים במקום העבודה, ייעול, ולקוחות מרוצים. אולם בעתיד, בינה מלאכותית תהיה לא רק מנגנון ייעול, אלא גם חלק מתהליך קבלת ההחלטות. כך, בינה מלאכותית, אוטומציה ורובוטיקה ישפיעו על כל רבדי הארגון. זה ישפיע על איזה עובדים נרצה, ועל דיני העבודה – ניהול הסיכונים ישתנה מאד."
כיצד להיערך לשינויים אלה?

"אל תהיו קודאק! ענקית הפילם והחברה שהובילה את עולם הצילום, פשטה את הרגל בשנת 2012, משום שהתעקשה להמשיך לייצר פילם על חשבון פיתוח מצלמות דיגיטליות מתקדמות יותר ממתחריה. אל תהיו קודאק: תפעלו, עכשיו. אין זה שינוי קוסמטי אלא דרמטי ויסודי. יש להוביל אותו מדרג הנהלה בכיר, וזו לא רק העבודה של ה-CTO."

"כשנכנסתי לתפקיד ב- PwC, הבנתי שאנחנו צריכים להתייעל. פעלתי לחבר את המכלולים של הייעוץ, הביקורת והמסים, ולחבר אותנו כמה שיותר לפירמה הגלובלית לצורך התייעלות. הפעולות התבססו על ההבנה שהכל קשור לטכנולוגיה – צריך CRM, לשלב תהליכים ארוכי טווח של אנשים וטכנולוגיה, להעצים אנשים דרך הכשרה. PwC משקיעה המון בטכנולוגיה, וכך גם ביכולות הטכנולוגיות של האנשים שלנו, כדי להביא למצב של מיצוי והעצמת היכולות של העובדים. אנו מאמינים שזה מגיע מהצורך העסקי וכן מהעובדים עצמם, שיוזמים שינויים ומיכונים מתוך העבודה השוטפת. זה נעשה באמצעות מעבדה דיגיטלית שלנו שהעובדים יכולים לגשת אליה ולהציע פיתוח של כלים. כך למשל, פיתחנו תוכנה לעיבוד קבצי עדכון ללקוחות. בפיתוח של שני ימי עבודה, ייצרנו תהליך אוטומטי לריכוז דו"ח שתפור באופן ספציפי ללקוח הרלוונטי."

"כתוצאה מתהליך זה, העובדים מרוצים יותר, העובדים פנויים יותר למטלות בעלות ערך מוסף ללקוח, האינטראקציה עם הלקוח משתפרת, והמערכת כולה מתייעלת. המסר שלי הוא אחד – עשו שינוי מהותי בתחום הטכנולוגי, כדי שתשרדו."
אתגרים

"הכנת דוח מס בישראל היא תהליך לא הגיוני, ידני, שחייב לעבור להיות אוטומטי. חישוב רווח מניירות ערך של הלקוח בחו"ל גם כן ידני, אך היו אנו יודעים לקרוא ולחשב דו"חות אלה באופן אוטומטי."

"הקושי הכי גדול הוא לגייס את העובדים לעשות את השינוי החשוב הזה, כי ביומיום הדחוף דוחה את החשוב, לכן השינוי חייב להגיע מההנהלה הבכירה."

עבור לתוכן העמוד