פורום מנהלי כספים ראשיים CFO
אננס

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל
גליון

פרטי התקשרות

בר כוכבא 23, בני ברק, 5126002

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

הונאות ומעילות נעשות מתוחכמות יותר והארגונים מוכנים פחות

2/01/2019
הונאות ומעילות נעשות מתוחכמות יותר והארגונים מוכנים פחות (הגדל)

ישבנו לשיחה מעודדת עם ניר טנצר מנכ"ל nsKnox, על הטכנולוגיות החדשות שמסייעות בהגנה מפני Cyber Fraud – אחד הסיכון הפיננסיים והתדמיתיים המשמעותיים ביותר שקיימים היום, ומדרים שינה מכל מקבל החלטות בארגון.

 

 

כנרת בן אשר

 

 

מהו האתגר הגדול ביותר שלך כמנכ"ל סטארט אפ של Fin-Sec?

פינ-סק היא עולם מרתק שמשלב את תחום הפיננסים עם טכנולוגיות וסייבר סקיוריטי. אלה תחומים שונים עם קהלי יעד מגוונים. השאלה היא איך אני יוצר סקרנות והבנה טכנולוגית בקרב אנשי כספים האמונים על ניהול הסיכונים בארגונים. בעבר, אנשי טכנולוגיה עסקו בסייבר ואנשי כספים - בכספים. היום בגלל האיומים המשתנים, מורכבותם ועוצמתם, אנשי כספים חייבים סקרנות טכנולוגית וידע כדי להשפיע על הביזנס ולהקטין סיכונים וחשיפות. משמעות הסיכון היום היא לא רק כספית אלא גם תדמיתית, השילוב הזה הוא נזק עסקי משמעותי. חברה כמונו שמטשטשת את הגבול בין טכנולוגיה וכספים לוקחת על עצמה אתגר מרתק.

מהם האתגרים המרכזיים איתם יתמודד ה-CFO ב-2019?

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בניסיונות ההונאה החיצוניים והמעילה הפנימיים. על ארגונים להיות בטוחים שהם מוגנים מפני ניסיונות אלה שהופכים מורכבים, מתוחכמים ותכופים יותר. הכלים והשיטות שעומדים לרשות חברות היום על מנת להתמודד עם תופעה זו אינם מספקים.

בנוסף, קיים לחץ גובר של הבורד כתוצאה מפרסומים תכופים על רמת הסיכונים וההפסדים בפועל לחברות. המודעות של הדירקטוריונים לבעיה יוצרת לחץ וכובד משקל להיערכות ולפתרונות. אי אפשר יותר להשתיק את מעילות או לקבור הונאות מתחת לשטיח. הרשות לניירות ערך בארה"ב, בפירסומה האחרון, דורשת מחברות ציבוריות לעשות הערכה מחודשת ליכולתן להתמודד מול סיכונים עקב הפגיעה הגדלה במערכות הפיננסיות כתוצאה מההונאות והמעילות. הנחייה זו תגרור אחריה דרישות ברורות מצד דירקטוריונים, שילחצו על CFOs, שעד היום העריכו את הבעיה בחסר.

מה הכלים שהיית מעמיד לרשותו כדי להתמודד עם אתגרים אלה? 

רוב הכלים היום מתמקדים בעיקר בשיפור תהליכים קיימים – כדי לכסות על כשלים אנושיים. הארגונים מנסים לחנך ולהתריע את עובדיהם, אבל לרוב לא משיגים את התוצאות הרצויות. חינוך הוא נדבך בתהליך ההתגוננות אבל הוא לא מספק. עובדים עדיין טועים או פועלים במזיד.

גם בצד הבנקאי יש ניסיונות לעצור עסקאות "מזויפות", אבל ברגע שפקודת התשלום יצאה מכותלי הארגון המשלם, הארגון והבנק כבר איבדו שליטה על ההעברה הכספית. התוקפים פועלים יחד ברמת תחכום המחייבת פתרונות חדשים להתמודדות מול האיום. הכלים הקיימים פשוט לא מספיקים. ישנו צורך בפתרונות טכנולוגיים מתקדמים שיענו על הכשלים בתהליכים אנושיים. התוקפים משתמשים בכלים טכנולוגים מתוחכמים וכן עושים מניפולציות אנושיות. המענה היחיד להגנה ולמניעה הוא כלים טכנולוגיים מתקדמים באותה הסטנדרט, כלים שיגנו מפני הסיכון, ימנעו את ההונאה ויחזקו את הפתרונות התהליכיים שכבר קיימים.

זה בדיוק מה שאנחנו עושים ב nsKnox. יש לנו פתרונות טכנולוגיים מהפכניים שלא דורשים עימם שינוי תהליכי מהארגון אלא מגנים על הארגון מהכשלים האנושיים ואיומי הסייבר המכוונים למערכות הכספיות שלו.

ספר לנו על הרקע המקצועי שלך

מזה כמה עשורים שאני מנהל בכיר בארגונים גדולים. אחרי שנים רבות כקצין בכיר בחיל האוויר, הצטרפתי לעולם ההייטק ועבדתי באלביט ובמספר חברות הייטק. לפני 12 שנה הגעתי למיקרוסופט, שם במשך שבע שנים הייתי סמנכ"ל פיתוח עסקי וקידום טכנולוגיות, שאחראי על תחום החדשנות בישראל, כאחת המדינות המשמעותיות בחדשנות במיקרוסופט. אחריותי כללה עבודה עם חברות הייטק וסטארט-אפ והייתי שותף פעיל בהקמת החממה של מיקרוסופט בתל אביב שחוללה שינוי משמעותי בהתייחסות של סצנת הסטארט-אפים ל"דינוזאור" באותה תקופה, מיקרוסופט. משם נסעתי לנהל את פעילותה העסקית של מיקרוסופט בדרא"פ – ניהול שכלל מכירה לקשת הלקוחות, מלקוחות פרטיים ועד ללקוחות ארגוניים גדולים כולל ממשלה, בנקים וחברות מסחריות ותוך כדי כך, להיות מעורב במהפך הדיגיטלי שלהן. זו היתה עבודה מרתקת בסביבה מאתגרת ובתרבות ארגונית ומקומית שונה מזו שאנו מורגלים אליה. לפני כשנתיים פגשתי את אלון כהן, היזם של nsKnox, הבנתי את ההישג הטכנולוגי המשמעותי והצטרפתי כמנכ"ל לחברה שמובילה את מהפכת הסייבר סקיוריטי בעולם הפינטק והתשלומים – פיתוח פתרונות הגנה מפני מעילות, הונאות ותרמיות, המסייעים בצורה ישירה ל CFOs בשמירה על החוסן הפיננסי של הארגון.

מהם תחומי האחריות שלך בארגון?

מבחינתי מנכ"ל אחראי קודם כל הקניית ערך אמיתי ללקוחות ועל שביעות הרצון שלהם, זאת באמצעות שמירת היתרון הטכנולוגי המהפכני שלנו. כמו כן, אני אחראי על האנשים והתרבות הארגונית הבריאה והנכונה בחברה. להיות מנכ"ל זו עבודת שטח יומיומית. לכוון רחוק ולראות קרוב, להשיא ערך ללקוחות, לעובדים ולבעלי המניות.

בעיניך, מהן התכונות החשובות ביותר של מנהל בכיר בארגון גדול?

היכולת להתמודד עם מכלול האתגרים וההזדמנויות – צרכי לקוח, צרכי המשאב האנושי, התוויית תרבות ארגונית, אחריות כלפי כל הגורמים הנוגעים בחברה כולל בעלי המניות ושמירה על האינטרסים של כולם. ולא פחות חשוב, להוות דמות שתוביל את האופרציה המורכבת הזו במכלול ההיבטים

מה העצה הטובה ביותר שיש לך עבור  CFO?

CFO מבחינתי הוא דמות מרכזית ומשמעותית בארגון – יד ימינו של המנכ"ל ושותף עסקי משמעותי. בנוסף לכל האתגרים שעומדים בפניו, מחובתו לשמור על החוסן הפיננסי של הארגון, ולמנוע נזקים כספיים ותדמיתיים. עצתי: להיות שותף עסקי חזק – שמור על העתיד, הגן על ההווה ודאג לשמנת.

מה אתה מאחל לאנשי הכספים לקראת השנה החדשה?

שנת 2018 הסתיימה בטון צורם בבורסה ואני מאחל לכולנו התאוששות מהירה, הצלחה ושגשוג. המשיכו להיות מובילים ומנהיגים משמעותיים בארגונים, וכמובן התפתחות אישית, והרבה הרבה שמנת לשמור עליה.

 

ועוד הערה לסיום – בחצי השנה האחרונה עלתה תדירות מתקפות הסייבר שאני חשוף אליהם והמודעות שנוצרת ע"י גופים רגולטוריים מתחזקת אף היא. אני קורא ל-CFOs לתת את הדעת לנושא לפני שיהיה מאוחר. אין ארגון היום שבשיטות הקיימות חסין בפני מתקפה או חזק דיו להתמודד איתה. ה-Cyber Fraud הוא בליבת ניהול הסיכונים המידי.

 

עבור לתוכן העמוד