פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל

פרטי התקשרות

פנחס רוזן, 72 תל אביב 6951294

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

CFO רכבת ישראל: הנפקה מהווה תרומה לאיכות הממשל התאגידי

CFO רכבת ישראל: הנפקה מהווה תרומה לאיכות הממשל התאגידי (הגדל)

קרן אצלאן,CFO רכבת ישראל, השתתפה במושב בנעילה של פורום CFO שהתקיים באילת ועסק בהנפקות מוצלחות והזדמנויות במשברים. בכנס השתתפו עשרות סמנכ"לי כספים מהחברות המובילות במשק.

אחת השאלות עליה ביקשה אצלאן לענות היא מדוע לבחור בהנפקה ציבורית כאשר ניתן להנפיק בקרב המוסדיים? "המהלך הזה הוסיף לנו את רשות ני"ע כרגולטור, וברגע שישנה מעורבות של רגולטור, הממשל התאגידי מקבל חשיבות גדולה", הסבירה אצלאן והוסיפה כי בהסתכלותם כהנהלה ודירקטוריון של חברה ממשלתית, הגיעה רכבת ישראל למסקנה כי זו הזדמנות טובה לכפות ממשל תאגידי על הבעלים - המדינה: "זו היתה ההזדמנות להסדיר את מערכת היחסים עם המדינה, ולעשות הסכם סובסידיה חדש שיאפשר לנו להרוויח. בנוסף, חוב ציבורי מאפשר נגישות לכלל ישראל להשקיע ברכבת".

דבריה של אצלאן נפתחו בסקירת מצב הגיוסים בשוק ההון, טרם הגיוס וההנפקה של רכבת ישראל. "אגרקסקו קרסה והשאירה אחריה קרקע חרוכה בקרב משקיעי שוק ההון. אחריות המדינה בעת גיוס חוב לחברות הממשלתיות שלה - עמדה למבחן, והמדינה, בעיני המשקיעים, נכשלה בגדול. מנגד, הגיוס המוצלח מאד של דואר ישראל הוביל לביקוש יתר. עד אז, רק התעשייה האווירית וחברת החשמל גייסו אג"ח מסחרי ציבורי (בניגוד לממשלתי כמו בדואר). האתגר היה להצליח ליצור עניין וביקושים בקרב המשקיעים הפוטנציאלים בשוק ההון וציבור המשקיעים".

אצלאן הדגישה את תפקידו של ועד העובדים בתהליך הגיוס. היא התייחסה לשאלת הקשר בין הוועד לגיוס חוב שמיועד לתקציבי פיתוח, כאשר ממילא המדינה היא זו שנותנת את התקציבים? לדעתה יש להם מה לומר: "ועדי העובדים מינו עו"ד המתמחה בנושא, גיא גיסין, שטיפל באותו זמן באג"ח בבנק ישראל ואמר כי בדומה לתהליך בדואר – גיוס אג"ח יוביל להתייעלות ופיטורים. גיסין התערב בביטחונות שביקשנו מהמדינה, כדי להתחייב להחזר האג"ח לנושים".

הרכבת מקבלת מענקים מלאים מהמדינה לפיתוח, עבורו נועד החוב. ועדיין, המטרה הראשונה בגיוס, כך הסבירה אצלאן, היתה הבטחת המשכיות ורצף בביצוע פרויקטי הפיתוח, על אף שינויים אפשריים בתקציב המדינה. עבור החברה מדובר בהקטנת התלות בתקציב המדינה, בוודאי בשנה בה נותרה הרכבת עם תקציב השנה הקודמת.

"איך עושים את זה בפועל? נתחיל מכך שהאמנו מאד בחברה, בחוזק שלה ובדרך הנכונה בה היא הולכת, משתפרת ומתקדמת. אז שכנענו את נציגי המדינה לחזק את הביטחונות כלפי המשקיעים, והיה קשה להסביר להם שהשוק לא רואה אותנו בטוב כחברה ממשלתית. יצאנו במספר מהלכים אינטנסיביים מול חברות הדירוג כי היה חשוב לנו לקבל דירוג גבוה משתיהן. בנינו מהלך תקשורתי מול הציבור, תפרנו חבילה שמתאימה לצרכי שוק ההון, וניהלנו מו"מ אינטנסיבי עם ועדי העובדים".

"מבחינתנו, קיבלנו אמון מלא של הציבור בחברה, הצלחנו לשכנע אותו שהרכבת היא אכן שירות חיוני שהמדינה לא תפקיר בשעת צרה, וכי תרומתנו החברתית כלכלית למשק הישראלי - רבה", סיכמה אצלאן את דבריה והוסיפה כי לפני הרכבת עומד "גיוס נוסף של מיליארד שקל בשנת 2016 כפונקציה של התקציב, לקראת פרויקט הדגל של מעבר להנעה חשמלית".לקריאת כתבות וסקירות נוספות של פורום CFO, הקליקו כאן

עבור לתוכן העמוד