פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל

פרטי התקשרות

פנחס רוזן, 72 תל אביב 6951294

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

יעקב קאופמן CFO פריון: "תמיד יש לבקר את המודל הפיננסי"

1/06/2015
יעקב קאופמן CFO פריון: "תמיד יש לבקר את המודל הפיננסי" (הגדל)

סמנכ"ל הכספים של פריון, על האתגרים האסטרטגיים והרגולטוריים בעולם של טכנולוגיה משתנה, הדורשת התאמה תמידית של המודלים להשגת רווחיות.
יעקב קאופמן, סמנכ"ל הכספים של חברת התוכנה הבינלאומית, פריון, הוא בעל תואר ראשון בחשבונאות וכלכלה מהאונברסיטה העברית, ו-MBA

עם התמחות במימון מאוניברסיטת בר אילן. קאופמן ממלא את תפקיד ה-CFO קרוב ל-30 שנים, בחברות ציבוריות שונות, בדגש על כאלה הנסחרות בנסד"ק.

"בשנת 1991 עבדתי בחברת DSSI שם הנפקנו חברת אחזקות אמריקאית על בסיס אחזקתה, והטכנולוגיה של חברת תוכנה ישראלית", מספר קאופמן, "בהמשך, הקמנו את אחת מקרנות הון הסיכון הראשונות עם כספי ההנפקה - מופת, חברת קרנות ציבורית בשותפות עם הבינלאומי ומנורה, מנכ"ל הקרן היה חמי פרס שם הוא החל את דרכו בתחום".

לפריון הגיע קאופמן לפני כעשור, לתחום שחדש לגמרי עבורו: "צמחתי ביחד עם כל ארגון אליו הגעתי, הקמתי מחלקות ויזמתי פעילויות ייחודיות. הייתי במקום הנכון ובזמן הנכון".

מהם תחומי האחריות שלך בחברת תוכנה בינלאומית?

"ייאמר לזכות הנהלת החברה כי אני השותף העסקי לכל דבר ועניין. מעבר לתפקידים הקלאסיים של מחלקת כספים ושוק ההון – אני שותף בהתוויית האסטרטגיה ובחירת כיוון הצמיחה. כ-CFO אני מביא לשולחן את התכונות המאפיינות חשיבה מכוונת מטרה וניתוחים מובנים, שילוב המאפשר לארגון להתקדם בביצוע האסטרטגיה. מחלקת הכספים טרם זמני, היתה לשכת שירות חיצונית".

"כיום תחת אחריותי תחומי החשבות, הבקרה, קשרי משקיעים, גזברות, ניהול הסיכונים ועוד", מספר קאופמן, "מבחינת אופן ניהולי, אני דוגל בהאצלת סמכויות קיצונית - משתדל לבנות צוות עם אנשי מקצוע הטובים ממני בתחומי ההתמחות שלהם, בעלי יכולת להתנהל עצמאית".

"לפני קרוב לשנה עברנו למקום חדש, לחלל 'אופן ספייס' מתוך החלטה להתאים את המבנה לתרבות הארגונית, וליצור סביבה המקדמת השפעה הדדית. המעבר בוצע מתוך כבוד לשני ארגונים שהתחברו במיזוג הפוך, בו רכשנו חברה הגדולה משלנו פי שלוש".

שתף אותנו באסטרטגיה הפיננסית שלכם

"פריון מספקת פלטפורמה לחברות אינטרנט כמענה להפצה (שיווק) באינטרנט, יצירת מודל הכנסות עבור תוכנות שככלל מסופקות חינם, ואופטימיזציה של תהליך ההפצה וההכנסות מהמוצר שלהם. בתחום המובייל, אנו מאפשרים ללקוחותינו לנהל את קמפיין הפרסום שלהם באינטרנט, בצורה ממוקדת ומבוקרת, תוך הפקת מירב המידע והאפשרויות מהקמפיין. הפרסום במובייל הוא עולם סבוך ברמה האדמינסטרטיבית, טכנולוגית ופיננסית כאחד. נדרשת פלטפורמה מתאימה לניהול כל התהליכים על מנת שמצד אחד יגדילו את התפוצה באופן מקסימלי, ומצד שני יעשו זאת תוך מיקסום הרווח".

"הדינמיות של האינטרנט מאפיינת אותנו כחברה - התחלנו כחברה המוכרת תוכנה באינטרנט, עם המעבר לצריכת תוכנות בחינם, ייצרנו הכנסות מעבר למכירת תוכנה, על ידי הכנסות מפרסום בכלל ופרסום במנועי חיפוש בפרט. בהמשך מינפנו את הידע הפנימי לטובת חברות תוכנה אחרות. כיום, שוב המצאנו עצמנו מחדש במעבר מדסק-טופ למובייל, תוך התאמת מודל הכנסותינו לזירה החדשה. בכל השנים הצלחנו להתאים את עצמנו, ליצור רווח ותזרים מזומנים משמעותי".

מהו האתגר הגדול של החברה

"תמיד לבקר את המודל הפיננסי. אנו פועלים בתחום משתנה באופן קבוע ועושים הכל כדי להמשיך ולהתקדם ולהתאים. ברבעון האחרון לדוגמה, ההכנסות נחתכו ב-55%, אך שמרנו על רווח נקי בשיעור 28% תוך יצירת מזומן בהיקף משמעותי. העליות והירידות בתחום דורשות גמישות ויצירתיות, ושיתוף פעולה מתמיד בין כל המחלקות. אותו האתגר קיים בשוק ההון – מציאת מודלים למימון תוך שמירה על גמישות, בשיחה פתוחה עם המשקיעים. להישאר שקוף בשיחה עם העובדים כמו גם מול שוק ההון והמשקיעים, בתקופה שלילית כמו בחיובית".

כיצד אתה מתמודד עם אתגרים רגולטורים

"רשות המסים והרשות לניירות ערך הן זירות של אי וודאות, ועדיין, דורשים מאיתנו לעמוד בתנאי שקיפות ודיווח. אופן הדיווח בארה"ב ובישראל הוא שונה, ואם אצטרך להצביע על שוני לדוגמה, אציין שבארץ ישנן הגדרות רבות כי לא סומכים עליך שתבצע בעצמך - קובעים לך מה לרשום ולמה להתייחס. הדו"ח השנתי הישראלי מאוד מובנה וכולל כותרות, שאלות ותשובות וכן הלאה. לעומת זאת, בגישה האמריקאית מצופה ונדרש ממך לדווח על כל דבר מהותי וחשוב בעצמך. אנחנו חברה יצירתית המקפידה על שיחות ושיתוף מידע עם המשקיעים אשר מחפשים אחר מידע רלוונטי לא רק עלינו, אלא על התחום שלנו וכיצד אנו משתלבים בתוכו. דוגמה נוספת: רמת המסים הנמוכה ביחס לארה"ב היא בהחלט יתרון, אבל במצב של אי וודאות כאשר ברור מה קורה בכניסה לכל עסקה אך לא ברור מה יקרה ביציאה - כיצד אבנה אותה על מנת שלא לאבד נכס כלשהו או אחיזה באחוזים, זו בהחלט דאגה".

"תגמול בכירים הוא עוד נושא בעייתי", ממשיך קאופמן, "בכירים בארה"ב מתבקשים להציג חוזה מפורט, תנאים, הטבות, לחשוף הכל בפני המשקיע ומקסימום להיתקל בסירוב בעלי המניות. ישנם מנהלים שכל תגמולם בצורה של אקוויטי, ובקיצוניות השניה מנהלים שכל תגמולם בשכר קבוע ללא מרכיב הצלחה וברור שישנם כל השילובים באמצע. בארץ ישנם כללים המשתנים תדירות, בנוגע למה מותר ומה אסור מבחינת תגמול בכירים, כאשר המקרים הקיצוניים שתיארתי בלתי אפשריים בארץ. הרגולטורים דורשים איזון בין מרכיב משתנה למרכיב קבוע, בין מזומן להון, קובעים את המותר והאסור - מבנה רגולציה שמפספס את המטרה".

בעיניך, מהן התכונות החשובות ביותר של מנהל בכיר בארגון גדול?

"לדעת להקשיב, לשמור על פתיחות לדעתו של האחר ללא קשר לסיטואציה או מעמד".

מה העצה הטובה ביותר שיש לך עבור CFO ?

"ראשית, לכל מנהל כדאי להתנסות בתחומים חדשים, לראות דרך המשקפיים של איש המכירות או התפעול. בנוסף, לא לשכוח שכדי להשיג את מטרת ההידברות באשר היא, יש לוודא שהקשבת עד הסוף: לדוגמה, הסכמתי בזמנו למודל מכירות שחורג מכל המגבלות. שנה אחר כך, בניגוד לציפיותיי ראיתי שינוי דרמטי וחיובי בתוצאות".

מה אתה צופה למשק הישראלי בתחום השימוש בטכנולוגיה עבור שיווק או מכירות

"על בסיס ביצועי העבר אני אופטימי. בנוגע לאתגרים הטכנולוגיים, לצערי עדיין אין לנו הרבה מובילי תחום כמו טבע למשל או צ'ק פוינט, שתיהן בחוד החנית בתחומן ברמה בינלאומית, לא רק טכנולוגית אלא פיננסית ומסחרית. אין ספק כי נדרשים יותר מובילי תחום במכירות ושיווק, נדרשות עוד טכנולוגיות חדשות, למרות הצמיחה הדרמטית".

"פריון משתמשת בטכנולוגיה כאמצעי ומתפרנסת משיווק", מסכם קאופמן, "בזירת הפעילות שלנו אנו מהמובילים, אך הגענו לתקרת זכוכית מבחינה שיווקית ואותה אנו מבקשים לשבור במעבר לפלטפורמות חדשות".

עבור לתוכן העמוד