פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

אלרועי תורג'מן: רואים רחוק

17/11/2014
אלרועי תורג'מן: רואים רחוק (הגדל)

רשת אופטיקנה, נוסדה בשנת 1988 על ידי מאיר ושרית רסין. המותג אופטיקנה חולל תפנית תדמיתית כשהציג לראשונה את המשקפיים כאביזר אופנתי הפונה לקהל הרחב וכיום יש לחברה כמאה סניפים בפריסה ארצית ומותג חדש - SEVEN הפונה לקהל הצעיר. בנוסף, הקבוצה מפעילה מכללה ללימודי אופטיקה, מוכרת ומשווקת מכשירי שמיעה בפריסה ארצית, עוסקת ביזמות נדל"ן והשקעות במיזמי סטארט- אפ, ובימים אלו מסיימת להקים מוזיאון למשקפיים שמשתרע על מבנה שלם במתחם שרונה בתל-אביב.

רו"ח אלרועי תורג'מן(34), המחזיק בשני כובעים בחברה: סמנכ"ל החברה ומנהל הכספים שלה, מספר בראיון כיצד הוא מתמודד עם כפל התפקידים.

מהם האתגרים העומדים כיום בפני החברה?

"בתחילת דרכה המקצועית, אופטיקנה התמודדה עם סביבה עסקית לא תחרותית שנשלטה בידי גילדות מקצועיות. החברה חוללה מהפך גדול בענף, הפכה את המשקפיים לאמצעי לביטוי עצמי ומוצר צריכה זמין לכל אחד, אך לא ויתרה על איכות השירות ועל המקצועיות ושמה לעצמה מטרה להמשיך ולהיות המובילה בענף. בשנים האחרונות שוק האופטיקה עבר שינוי משמעותי ואנו פועלים בסביבה תחרותית שונה. השוק הפך להיות נגיש, זול ואופנתי, ומשקפיים הפכו למוצר אקססוריז לכל דבר ועניין. אך להבדיל ממתחרינו, אופטיקנה היא לא רשת של נישה אחת עם אג'נדה אחת. אנו מציעים קשת רחבה של אלטרנטיבות לכל סוגי האוכלוסייה, החל ממוצר ב-49 שקלים ועד למוצר יוקרתי באלפי שקלים. אצלנו הלקוח הוא המרכז ואנחנו תמיד 'עושים עניין ממשקפיים'. כיום האתגר הגדול שלנו זה לשמור על המובילות בענף, לא לחשוש מלבצע שינויים, להיות קשובים לצרכי הלקוחות ולשמר את חוויית הקנייה. אנו פתוחים לאתגרים ולתחומים חדשים ובמסגרת זו השקנו לאחרונה בקמפיין גדול את המותג SEVEN - מותג צעיר שבא לתת מענה לצורך של אופנתיות ומחיר נגיש. בנוסף, כחלק מהאג'נדה שלנו - מקצועיות ומוביליות, אופטיקנה היא רשת האופטיקה היחידה בישראל שבבעלותה מפעל לייצור עדשות, שהוא אחד המפעלים המובילים בארץ העושה שימוש בטכנולוגיות מהמתקדמות ביותר בעולם. 

ספר על הדרך המקצועית שעשית עד לתפקידך הנוכחי.

"אני בוגר לימודי תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות באוניברסיטת בר-אילן ואת ההתמחות שלי עשיתי בפירמה קסלמן וקסלמן - PWC. בתום ארבע שנים נהדרות במשרד, עברתי למטה הגלובלי של דלתא גליל תעשיות. לאחר כשנתיים, הציעו לי להתמנות לתפקיד החשב של דלתא ישראל, מה שפתח עבורי דלת לתחום הקמעונאי שבאותה תקופה מאוד סקרן אותי. כחשב דלתא ישראל התפתחתי ולמדתי רבות על התחום הקמעונאי בארץ ולאחר למעלה משנתיים, הגעתי לתחושה של מיצוי והחלטתי שאני בשל להתקדם והתחלתי את דרכי בקבוצת אופטיקנה. תוך זמן קצר קודמתי לתפקיד CFO וסמנכ"ל הקבוצה, שדורש ממני ראייה רחבה יותר על התחום כולו ונגיעה בנושאים בהם CFO קלאסי לא מעורב בדרך-כלל".

מהם תחומי האחריות שלך בחברה?

"במהותי אני אדם מאוד דומיננטי וככזה, אני מעורב בכלל הנושאים בחברה, משמש יד ימינם של הבעלים בהובלת הנושאים האסטרטגיים המשמעותיים בקבוצה. תחת כובע סמנכ"ל הקבוצה, אני אחראי על ניהול אנשי המטה בכפוף לבעלים, הפיתוח העסקי וחשיבה אסטרטגית, ניהול עסקים והשקעות הבעלים במגוון תחומים. כ-CFO אני אחראי על כל תחומי הכספים, בין היתר על תזרים המזומנים של הקבוצה, הצגת התוצאות העסקיות וניהול הנכסים של החברה, הן כשוכרת והן כמשכירה, מול כל האורגנים בקניונים ובמרכזים המסחריים השונים. אני אחראי גם על גם ריכוז ואכיפת הבקרות בארגון ועל התחום המשפטי ".

מהו האתגר הגדול שלך כ-CFO של החברה?

כמי שנושא בשני תפקידים משמעותיים- CFO מצד אחד וסמנכ"ל החברה מצד שני, האתגר הגדול ביותר שלי זה לחשוב ולפעול בעת ובעונה אחת תחת הכובע של שתי הפונקציות אותן אני ממלא. שילוב כזה עלול להוות מכשול ל-CFO שנוהג לבחון סיטואציות מנקודת מבט פיננסית בלבד. לכן, אני משתדל לבחון כל סיטואציה בחברה בראייה רחבה ככל הניתן ובאותה נשימה, לא לשכוח את האחריות המוטלת עלי כ-CFO.

"אתגר שני עמו אני מתמודד נגזר מעולם האופטיקה בו אנו פועלים, אשר עובר בשנים האחרונות מהפכה של ממש. זה מאלץ אותי בכול בוקר לחשוב איך אני ממציא את החברה מחדש, איך לשפר ולהגיע לייעול מקסימלי של משאבי הקבוצה לאור עליית התקורות המתמשכת אל מול ירידת המחירים בשוק והמתחרים".

מהן לדעתך התכונות הנדרשות להצלחת מנהל בכיר בארגון?

"מנהל בארגון גדול חייב להיות בן-אדם של אנשים, לסחוף את המנהלים תחתיו, לתת להם את האמונה הנדרשת בצדקת דרכו, ושיחד ילכו אחריו לא ממקום של 'עדר', אלא מתוך חשיבה משותפת, פתוחה וכנה".

מהו הטיפ שלך למי שמתחיל את דרכו כ-CFO בחברה?

"אני ממליץ להגיע לתפקיד בראש פתוח, רחב אופקים ככל האפשר ולנסות ללמוד ולהבין את כל האורגנים בחברה ולא רק את תחום הכספים, רק כך תרומתכם תספק לחברה את ה- Ad Value האמיתי".

יש לך תפקיד מאוד תובעני. אתה מצליח למצוא זמן למשפחה, לתחביבים?

"את הזמן הפנוי שיש לי, בעיקר בסופי שבוע, אני מקדיש לרעייתי ולשני ילדי הקטנים שאני בקושי רואה במהלך השבוע. לצערי הרב אני לא איש רב תחביבים, יש לי במשרד מקלות גוף מקצועיים שקיבלתי במתנה, אך אני מודה שעוד לא מצאתי זמן לעשות בהם שימוש".
עבור לתוכן העמוד