פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

אמיר שוורץ: על מצוינות רב לאומית

28/09/2014
אמיר שוורץ: על מצוינות רב לאומית (הגדל)

קורנינג מובייל אקסס היא חברה רב לאומית מורכבת שלה שש חטיבות מוצרים שונות. איך מובילים חברה כזו בהצלחה? אמיר שורץ CFO החברה בישראל, הציג בכנס אילת של פורום CFO התנהלות של מצוינות כתרבות ארגונית.

בפתח דבריו הזכיר שורץ כי מובייל אקסס הוקמה בשנת 1998 ונרכשה ב-2011 ע"י CORNING, חברה בת 160 שנה, נסחרת בניו יורק עם מחזור מכירות של 8 מיליארד דולר, העוסקת בנגזרות של זכוכית וקרמיקה והביאה לעולם את הסיב האופטי. "יש לנו 300 עובדים, מתוכם 150 בישראל (טכנולוגיה ותפעול) ו-150 בעולם, בעיקר בארה"ב (מסחר)", הוא מספר. "רק לחטיבת הטכנולוגיה והטלקום יש נציגויות במזרח, בתל אביב, בברזיל, בארה"ב, עם ייצור בארה"ב, באירופה, באסיה ועוד. מבצעים כ-4000 התקנות בעולם של חיווט מבנים גדולים, הציוד שלנו נמצא בסנאט האמריקאי ובסופר בול. אנחנו חווים צמיחה משמעותית בשנים האחרונות – נגמור את השנה עם 150 מיליון דולר (כשהגעתי היו בקושי 40 מיליון דולר)".

שורץ התייחס לשאלה איך מנהלים מערך רב לאומי: "התהליך האסטרטגי מתחיל כל שנה באפריל-מאי, בקבועת זמן ובבחינה מתמדת של האסטרטגיה. התהליך מתחיל בצלילת עומק בכלל החברה ופירוט התכנית האסטרטגית. בכל תחום נבחנים שינויים אסטרטגיים מול שמירה על הקיים. בסוף היום, יש תכנית אסטרטגית לחמש שנים. שנבחנת כל שנה מחדש. לאחר מכן נכנסים לתהליך התקציב השנתי (אוגוסט – ספטמבר), על בסיס ההנחות האסטרטגיות".

התהליך ממשיך בבניית תכנית פעולה מפורטת - ONE PAGER על ידי כל מנהל בחברה בפרמטרים כמותיים ואיכותיים הניתנים למדידה. כדי להעביר את המוטיבציה בכל החברה, הבונוס לעובדים מותנה בעמידה ב-ONE PAGERs של כלל החברה.

אחד הקשיים בארגונים גלובאליים הוא בתקשורת פנים ארגונית ושמירה על מבנה ארגוני וציות, בחברה שבה אנשים מתרבויות שונות: "אנחנו בעולם גלובלי ויש לנו הרגשה שאנחנו מתקשרים עם כולם אותו הדבר. אבל אנחנו שונים. הישירות הישראלית נתפסת באמריקאית כחוסר טקט. אנחנו יצירתיים, באמריקאית זה אי כבוד לסמכות. וההפך: האמריקאי הוא בלתי ישיר ואנחנו תופסים את זה כזיוף. האמריקאים המחושבים אצלנו נתפסים כקרים. כשאמריקאי אומר לי שהרעיון מעניין, אבל, אני לא שומע את ה"אבל". צריך להקשיב ברגישות. אנחנו מנהלים את הפער באמצעות - CULTURAL NAVIGATOR, כלי שנותן מידע על אנשים ותרבויות, כדי שנוכל להבין עם מי אנחנו עובדים ומדברים".

שורץ מספר כי התקשורת בחברה רב לאומית עוברת בעיקר במייל. "אנחנו קצת מגזימים עם זה ושולחים מייל גם למי שיושב לידנו. שיחות הוועידה – כלי נהדר רק שככל שיש יותר אנשים על השיחה היעילות שלה יורדת, וחלקן ממש נשמעות כמו בדיחה גרועה", הוא אומר. "שיטת התקשורת הכי נכונה היא עדיין לדבר, לפחות בטלפון, באופן ישיר. זה עושה פלאים, חוסך זמן ואי הבנות".

לדבריו, חלק מהבעיות נובעות מהמבנה המטריציוני הרווח בחברות רב לאומיות, המכתיב ניהול צולב בין המקצועי לגיאוגרפי. "זה בסיס לבעיית נאמנות. אם שני המנהלים קבעו לי שיחה באותה שעה, מי הקובע? ה-CFO הוא אחד הגופים עם הכי הרבה קשרים בארגון ולא קל לעבוד מטריציונית אבל זה מאפשר לעבוד בחברה גדולה. מצד שני, היופי בשיטה המטריציונית בא לביטוי בקביעת יעדי מכירות, שנעשה בשילוב כוחות של חלקים שונים בארגון. אנשי המכירות עם מנהלי האזורים הגיאוגרפיים, הכספים שמנתחים מהצד הפיננסי ואנשי האסטרטגיה כמובן. המעגל הגדול והמגוון מאפשר קביעת יעדים חכמה".

שורץ קובע כי הציות חיוני בארגון: "ציות זה הלחם והחמאה שלנו. החברות הרב לאומיות כפופות לרגולציה כבדה מאד. זה גורם לעבודה בשיטה אחידה. החברות החליטו על BEST PRACTICE מסוים ורובן עובדות באותם תהליכים ושיטות לרבות קוד אתי זהה".

בתשובה לשאלה איך הוא מצליח לנהל את הכספים, ענה שורץ: "רובנו עובדים עם אותן מערכות ERP, שמאפשרות שליטה ובקרה בדיווחים השוטפים. אנחנו משתמשים במערכת BLACK LINE וצריכים להעלות את כל ההתאמות החשבונאיות למערכת עד תאריך מסוים. תהליכים חוצי ארגון עוברים לריכוז ב-centers of excellence – כדי לבצע בקרה וכדי להתייעל. זה מקשה מאד על ה-CFO בחלקים מסוימים של התפקיד. ב-CORNING יש 2000 עובדים בפולין שהחזר ההוצאות שלהם מטופל מהונגריה. זה נעשה קצת קיצוני. יש תהליכים שאי אפשר לנתק מארץ המקור כמו שכר ומע"מ".

לסיום, אמר שורץ כי הקיץ האחרון היה קשה במיוחד: "אני גויסתי לחודש וחצי והחשב שלי לשלושה שבועות, לא היתה הנהלה פיננסית בישראל. לכך הצטרף עוצר הטיסות הקצר. מחלקת כח אדם העולמית של קורנינג הוציאה מייל יומי על המצב בישראל. סיבוב משקיעים שהיה אמור להיות כאן בוטל. אם אנחנו בוחנים את ישראל ברמת סיכון סיכוי, מבחוץ אנחנו נראים כסיכון הולך וגדל, אך בחברה שלי קיבלנו תמיכה רחבה מההנהלה ברמה האישית".

עבור לתוכן העמוד