פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל

פרטי התקשרות

פנחס רוזן, 72 תל אביב 6951294

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

שפר: מחברה משפחתית לחברה ציבורית

23/03/2014
שפר: מחברה משפחתית לחברה ציבורית (הגדל)

חברת קרסו, חברה משפחתית ותיקה ומבוססת, הונפקה לפני שנתיים וחצי. רונן שפר, CFO של החברה, הציג בכנס אילת את התהליך המורכב במעבר מחברה משפחתית לציבורית: "לקראת הנפקת החברה ערכנו מצגות לשוק המקומי. היה לנו הון של 800 מיליון שקלים, בשוק תחרותי מאד וללא תכנית השקעות. נשאלנו מדוע החברה מעוניינת לצאת להנפקה והסברנו שהסיבה היא לא הגדלת ההכנסות, הצעד הזה נבע מהרצון לדאוג להמשכיות החברה גם בדורות הבאים וזאת בעקבות מחקר שווקים שהחברה ביצעה ממנו עלה כי רק 4% מהחברות המשפחתיות שורדות את הדור השלישי. עוד קודם לכן, כדי למנוע סכסוכים בהנהלה המשפחתית של החברה, מונתה הנהלה מקצועית שעם כניסתה לתפקיד פרשו בני המשפחה מעמדות הניהול. מונו שלושה דירקטורים חיצונים, מונתה ועדות ביקורת ומונו מבקר פנימי ויועץ משפטי פנימי בתוך החברה. גם דירקטוריון החברה הופרד פיסית מההנהלה שעברה למטה בצומת ראם. הוטלו מגבלות גם על הדירקטוריון ובעלי השליטה, והחברה התחילה להתנהל כחברה ציבורית לכל דבר.

"הקמנו זרועות פעילות נוספות כמו ליסינג ובוצעה הפרדה של הפעילויות השונות זרוע נדל"ן, קרסו מוטורס וקרסו השקעות. בנוסף, נעשו מהלכים שחיזקו אותנו גם מול היצרנים. כהנהלה מקצועית אנו פועלים בגישה פיננסית שמרנית אך מאידך מקפידים על ניהול חדשני, איכותי ודינמי בפעילות התפעולית. אנו מקיימים שקיפות מלאה לבעלי המניות השותפים במה שקורה בחברה, ללא מעורבות ניהולית".

לדבריו, בשנת 2009 הוכנה לראשונה תכנית אסטרטגית מתוך צורך שעלה מההנהלה המקצועית שביקשה לקבוע יעדים ומטרות לחמש השנים הבאות. היעדים המרכזיים של התכנית האסטרטגית היו להפוך את חברת קרסו לאחת משלוש החברות הגדולות בענף, להיכנס לכל התחומים הנלווים(דו גלגלי, ליסינג, מרכז שירות בבעלות החברה וסוכנות ביטוח) והנפקת החברה.

"הנפקה היא ההסדר היחיד האפשרי שבו בעל מניות אחד יכול לצאת במחיר שבו כולם ירגישו נוח ומחיר השוק של המניה בבורסה מאפשר לעסקאות בין בעלי המניות להחליף ידיים. הנפקנו את החברה ב-2011 וזה היה אחד הצעדים האחרונים בדרך למימוש היעדים בתכנית האסטרטגית". מעבר מהפסד לרווח

כיום חברת קרסו היא חברה ציבורית פעילה, שפר מספר כי דירקטוריון החברה פעיל מאד ובו שני דח"צים ושני בלתי תלויים ותשעה בני משפחה מתשע משפחות קרסו. "הבנו שככל שבעלי המניות יהיו יותר מעורבים וידעו מה קורה, וככל שתהיה שקיפות גבוהה יותר, כך ייטב.

"כיום רק בתוך החברה העוסקת ביבוא הרכב, אנו מקיימים 12 פורומים ניהוליים פנימיים העוסקים בנושאי התוכן השונים ומה שעולה שם עובר בערוץ תקשורת לבעלי המניות ולדירקטוריון. גם במקרים בהם אנחנו לא חושבים שיש צורך בהחלטת חברי הדירקטוריון אנחנו בוחרים לשתף אותם. בנוסף לישיבות המנדטוריות יש לנו ישיבות וועדה מייעצת למנכ"ל ואחת לרבעון אנחנו מבקרים אצל היצרנים או בכנסי רכב, ובכל פעם מצטרף לנסיעה אחד מבעלי המניות".

לסיום המצגת, ניתח שפר את השפעת ההנפקה על החברה: "בשנת 2006 קרסו מוטורס עסקה ביבוא ומכירת כלי רכב של רנו וניסאן וסיפקה שירות וחלקי חילוף ופעילותה הפיננסית הסתכמה בהפסד. היום, החברה היא מובילה בתחום הרכב לאחר שהוסיפה גם מכירת מותגי יוקרה, צמ"ה, תחבורה ציבורית, דו גלגלי, ליסינג, טרייד אין ועוד.

"אנחנו אחד היבואנים הגדולים בארץ ונמצאים במקום אחר. אנו מממנים את עצמנו באופן מלא. בפעילות הליבה, יבוא הרכב, אנו מחזיקים כיום ב-10% נתח שוק (לעומת 6% בשנת 2006) ולכך מתווסף שיפור משמעותי ברווחיות. אנחנו, אפרופו, עדיין מאמינים שהמכונית החשמלית היא העתיד. אנו לא פוסחים על תרומה לחברה כאשר3-4% מהרווח של החברה מושקע בפילנתרופיה.

"בסופו של דבר, משפחת קרסו לא היתה מתקדמת בתהליך ההנפקה אם לא היתה בטוחה כי החברה תגיע למצב שיאפשר לילדי המשפחה לצאת מהחברה".

 

עבור לתוכן העמוד