פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל

פרטי התקשרות

פנחס רוזן, 72 תל אביב 6951294

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

קרן אצלאן - הרכבת עולה על הפסים הנכונים

2/02/2014
קרן אצלאן - הרכבת עולה על הפסים הנכונים (הגדל)

רכבת ישראל נכנסה לעידן חדש, כך סיפרה סמנכ"לית הכספים של החברה, קרן אצלאן, בכנס אילת : "אנחנו בתקופת שיא בפעילות רכבת ישראל וביכולתה של הרכבת לחבר את הפריפריה למרכז. בשבוע שעבר פתחנו את תחנת שדרות שקיצרה את זמן ההגעה לשדרות ב-58 דקות ולכך משמעות קריטית למחירי הדיור".

רכבת ישראל היא המוביל הלאומי עם 45 מיליון נוסעים בשנה. לדברי קרן, תקציב הפיתוח של החברה הוא 55 מיליארד שקלים, היא מפעילה 461 רכבות ביממה ו-54 תחנות בכל הארץ ומעסיקה 4000 עובדים: " 2012-2013 הן שנות הצמיחה של הרכבת וחצינו את רף 40 מיליון הנוסעים, גם כיום החברה בצמיחה. ההכנסות מנוסעים בשנה צמחו יפה בשנים האחרונות ועומדות על 700 מיליון שקלים בשנת 2013. גם פעילות הובלת המטענים עולה אבל היא עדיין לא מספיק מפותחת. המחזור הכללי של החברה הוא 1.8 מיליארד שקלים כאשר כמחצית מהסכום היא סובסידיה של המדינה. אנחנו מאוזנים על הון עצמי אפס אחרי כמה שנים של גירעונות".

הרכבת היא חברת התשתיות המובילה בישראל, המשקיעה לדברי אצלאן כ- 55 מיליארד שקלים בפיתוח תשתיות ובהם: הכפלת המסילה לבאר שבע, תחנת יבנה מערב ושדרות, סיום הכפלת המסילה לכפר סבא, הקו המהיר לירושלים והסבה לרכבות חשמליות. בנוסף, הרכבת משקיעה משאבים רבים ברכש כחלק ממדיניות לשיפור הצפיפות. היא מזכירה את קול הצעקה שעלה כאשר הרכבת החליטה על הסטת החיילים לנסיעות באוטובוסים. "בסופו של דבר, זו הצלחה מסחררת. הרכבות מאד צפופות בשעות הבוקר ביום ראשון והסעת החיילים היתה לא בטיחותית. בנוסף, הגדלנו את הצי הנייד ברכש של קרנות דו קומתיים וקטרים חדשים וכעת החברה עם הפנים להסבה לחשמול כלל התנועה. השקענו בשלוש השנים האחרונות למעלה מ-250 מיליון שקלים לשיפור השירות ושדרוג חווית הנסיעה, לרבות בדיוק הרכבות".

תרבות ארגונית חדשה

קרן אצלאן צופה כי השנה ממוצע הדיוק של הרכבת השנה יגיע ל-94% וזאת אחרי ההישג של 89% דיוק בשנה שעברה. "דיוק הוא איחור של מעל חמש דקות ו-55 שניות. הרכבת השוויצרית מודדת 4.59. הדיוק נעשה על ידי פורום דיוק, מדידת פעולות, הקפדה על תשומת לב ניהולית לנושא וכולי", היא מסבירה.

לדבריה הרכבת עוברת הטמעה של תרבות ארגונית חדשה, של הנהלה מקצועית ושל קידום שינויים מבניים והעצמת מנהלים: "במסגרת השינויים שעוברת החברה מוקמת חברת בת לנדל"ן שתאפשר לרכבת להקים סביבה מסחרית ואזורי משרדים משמעותית מסביב לכל תחנה. משהו נוסף שאולי נראה טריוויאלי בחוץ אבל דרש הרבה תשומת לב וטיפול - אנו מנהיגים, מובילים ומרגילים מחדש את העובדים להתנהלות אחרת שעיקרה: המנהל שלך (ולא הוועד) הוא הפתרון לבעיות שלך. בנוסף, הרכבת נדרשת היום לבנות מסלולי לימוד לאנשי רכבת.
"החדרת גישה ניהולית עסקית לקחה זמן רב אבל היתה חיונית ביותר גם מול הספקים שבעבר, גם כשנחתם מולם הסכם לא תמיד עבדו לפיו".

כחברה ממשלתית מעורבים ברכבת משרדי ממשלה רבים, אצלאן מספרת כי כעת הנהלת הרכבת מקווה שלכל אלה תצטרף רשות ניירות ערך אחרי ההנפקה הקרובה. "גם כשאומרים 'משרד האוצר' צריך לזכור שכל אגף באוצר יש לו אג'נדה משלו" היא אומרת ומוסיפה: "יחסי הגומלין עם השותפים האסטרטגיים שלנו חיוניים בכל הצדדים ממשלה, ספקים ולקוחות".

בהתייחסה לנושא השיבושים בפעילות הרכבת והמתחים עם הוועד, הבטיחה אצלאן כי מקבלי השירות הנוסעים לא ייפגעו: "מערכת יחסי העבודה ברכבת סבוכה מאד. אנחנו מנסים להיות שקופים והתקשורת מעדיפה פרסום שלילי. עובדה היא שמנהגים שליליים רבים לא טופלו במשך שנים כמו, שעות נוכחות וסידורי עבודה, הדממת מנועים בלילה, מחלות מדומות ועוד. לכן החלטת ההנהלה לשנות ולא לתת לדברים להתנהל כמו שהם, יצרה מתחים ושיבושים שונים, אך גם השביתות של היום לא פוגעות בשירות הנוסעים".

 

עבור לתוכן העמוד