פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

ראיון עם CFO דרור טנא IBI השקעות

23/05/2013
הגדל

בית ההשקעות IBI הוא אחד הוותיקים בשוק ההון וממוקם בשורה הראשונה של חברי הבורסה, חברות החיתום וניהול התיקים בארץ. הוא נוסד בשנת 1971 על ידי צבי לובצקי, דוד ויסברג ועמנואל קוק ונסחר בבורסה בתל-אביב מאז שנת 1984.

IBI הוא חברת אחזקות שלה מספר חברות הפעילות בשוק ההון ומעסיק כ-250 עובדים. בית ההשקעות מנהל נכסים בהיקף של 30 מיליארד שקלים ומספק מגוון שירותים פיננסיים. ל-IBI חדר עסקאות מגוון, המוביל את שוק הברוקראז' המקומי, וכן חברת חיתום מהמובילות בתחומה. בשנתיים האחרונות דורג בית ההשקעות על ידי "גלובס" כ"ברוקר הטוב ביותר בישראל".

רו"ח דרור טנא ( 50 )הגיע לבית ההשקעות מיד עם סיום התמחותו וצמח יחד איתו. בראיון הוא מספר על ההתמודדות עם הרגולציה הבעייתית ועל תחרות קשה עד בלתי סבירה עם הבנקים.

מהם האתגרים העומדים כיום בפני בית ההשקעות?

"כמו כל בתי ההשקעות גם IBI מתמודד עם סביבה רגולטורית מאתגרת (יש שיאמרו אף עוינת). אמר לי לא מזמן מישהו בכיר בבית השקעות אחר שהוא מרגיש שמכיוון שאנו עוסקים בכסף שלנו ושל אנשים אחרים, הנחת העבודה של הרגולציה היא שכולנו גנבים בפוטנציה שרק מחכים להזדמנות. המשמעות היא שחלק גדול מהמשאבים של בתי ההשקעות מושקע ברגולציה במקום בעסקים. אם נקיים בחברה ישיבה עם כל העוסקים ברגולציה, נגלה שמספר המשתתפים בה מתחרה במספר העוסקים בפעילות הליבה של בית ההשקעות. זה בלתי נתפס וחסר פרופורציה בהשוואה לענפי משק אחרים. לא ייתכן שכמעט כל מי שעוסק בניהול כספים בחברה יתעסק גם ברגולציה. לכן, אני חושב שההתמודדות מול הרגולציה היא האתגר הגדול ביותר של IBI.

"הבעיה קשה עוד יותר כשמדובר בבתי השקעות המחזיקים חבר בורסה, כי חברי בורסה נאלצים לפעול בסביבה המאופיינת בתחרות מצד הבנקים ושינויי רגולציה שהביאו לצמצום הגופים המוסדיים שיכולים לעבוד עם חברי בורסה. זו אחת הסיבות שחלק מבתי ההשקעות ויתרו על החזקת חבר בורסה. לדעתי, בתי השקעות יכולים להציע שירותים טובים יותר מאלה שמספקים הבנקים, כפי שמשקף סקר הברוקראז' שעורך גלובס, אך למרות זאת הבנקים עושים עדיין חלק בלתי סביר של העסקאות, בגלל הכוח העצום שלהם. "חבר בורסה" הוא סימן ההיכר של בית ההשקעות IBI ולכן אנחנו רגישים יותר בנושא הזה".

ספר על הדרך המקצועית שעשית עד לתפקידך הנוכחי.

"אני בוגר תואר בכלכלה וחשבונאות באוניברסיטת תל-אביב. את ההתמחות עשיתי בקסלמן וקסלמן ומיד עם תום ההתמחות, לפני 19 שנים, נקלטתי בבית השקעות IBI בתפקיד סגן חשב ומאז אני כאן. מדובר במוסד וותיק שרבים מהעובדים בו צמחו מבפנים. יש בבית ההשקעות אווירה מיוחדת שמשמרים המייסדים בעלי השליטה. הם אנשים מאוד נעימים, כולם עדיין פעילים, מי יותר ומי פחות וכעת בית ההשקעות נמצא בתהליך של העברת השרביט לדור הצעיר יותר.

"האווירה כאן מאוד משפחתית ורבים מהעובדים הוותיקים מעדיפים להישאר ולהתקדם מבפנים. אמנם הדור הצעיר כבר בנוי אחרת ומאופיין בכך שרבים מוכנים לעבור ממקום עבודה אחד לשני בשביל שיפור תנאים, אך עדיין, רוב האנשים פה מועסקים תקופות ארוכות וזה בהחלט מרשים ומעיד לטובה על בית ההשקעות.

"כשהתחלתי לעבוד ב-IBI איישו את החשבות שלושה עובדים, כיום יש בה עשרה. ההתקדמות שלי ב-IBI היתה מהירה יחסית. בתחילת דרכי החברה היתה קטנה עד כדי כך שניהלתי את רשת המחשבים של החברה, בהמשך עסקתי פרט לחשבות גם בניהול תחום תכניות הטבה לעובדים, התחום גדל ובסופו של דבר הוא הפך למחלקה בפני עצמה. רוב שנותיי בחברה אני משמש CFO ".

מהם תחומי האחריות שלך בבית ההשקעות.

"כמובן שכל תחומי האחריות הקלאסיים של CFO, כולל דוחות כספיים רגילים של חברה ציבורית. פרט לכך, התפקיד ב-IBI מתאפיין גם בבקרה ואחריות על כל ההעברות של נכסי הלקוחות. זו אחריות גדולה מאוד – לדעת שאנשים רבים בוטחים בך ומפקידים אצלך את מיטב כספם. גם כשמרכזים הנפקות, כל התנועות עוברות דרך החשבות ובדרך כלל דרכי באופן אישי.

בבית השקעות החשבות לא עוסקת בנושאי כספים כמו בחברה רגילה כיוון שהמנהלים בחברה הם אנשי כספים בעצמם. למשל, אני לא מתעסק בלהכין כסף לתשלום לבעלי אג"ח, מנהלי החברה מטפלים בכך.

"בגלל שאין לנו זרוע חזקה של ניהול כסף לזמן ארוך, לא מצאנו עד היום לנכון להקים יחידות חשבות עצמאיות בקבוצה. המטה מספק שירותים לכלל הקבוצה כך שאני ה-CFO של כל החברות הבנות.

מהם האתגרים האישיים שלך כ-CFO בבית השקעות גדול?

IBI הוא בית השקעת גדול, כבר בן 40 פלוס, שמנהל נכסי ציבור בהיקף של 30 מיליארד שקל, ולנהל טוב בית השקעות גדול זה הרבה עבודה...

בתור התחלה, IBI מורכב מחברות בנות שעוסקות בתחומים שונים בשוק ההון והן בעלות רגולציה שונה, דרישות הון שונות, חוקי מיסוי שונים ולכן הניהול השוטף והאופטימיזציה של הפעילות מורכבים ודורשים התמחות. רובד נוסף הדורש רמת התמחות גבוהה הינו התרגום של פעילות מסחר בני"ע שונים ומשונים והרישום של הפעילות בספרים. ניהול המערך האחורי של חבר בורסה הינו פעילות מורכבת הדורשת גישור בין תהליכים ידניים לממוחשבים, תקנות הבורסה בתל אביב, הרשות לני"ע, משרד האוצר ורשויות מקבילות בחו"ל....

"אתגר נוסף ודי משמעותי קשור לעובדה שבית ההשקעות מחזיק חבר בורסה. זהו עוגן יחסי שבזכותו בית ההשקעות מוביל בנושא של פיתוח פעילות המסחר והסליקה. כיוון שהפעילות מרכזת ניירות ערך שונים ומשונים, בית ההשקעות זקוק למערך אחורי שמטפל באירועים מסוגים שונים כולל: ריביות, דיבידנדים, הצעות רכש וכדומה. מתפקידי ליצור מערכת שתופרת ביחד תהליכים ידניים וממוחשבים כדי שהלקוחות יזכו בשירות הטוב ביותר".

מהי לדעתך תכונה חשובה להצלחתו של מנהל בכיר בארגון?

בראש וראשונה מקצועיות, הבנת תהליכים וגמישות מחשבתית המאפשרת מציאת הפתרון הטוב ביותר בכל מצב, מתוך ראיה מערכתית כוללת. כמנהל בכיר אני צריך לבדוק שפעולות שעושים בחלק אחד של החברה לא יתנגשו עם פעולות שנעשות בחלק אחר, וגם לוודא שמפעולות פיתוח שנעשות בחברה אחת ייהנו כל חברות הקבוצה. מנהל בכיר בקבוצה צריך לראות את הדברים מלמעלה.

כיצד הארגון שלך תורם לקהילה?

הארגון הקים ועדה של עובדים הבוחרת בכל שנה את הארגונים בהם נשקיע. הקריטריון העיקרי שאנחנו מחפשים הינה מעורבות והיכרות אישית של אחד העובדים את ארגון המטרה. יש ארגונים בהם אנחנו משתתפים באופן פעיל ומשמשים בתפקידים שונים וחברים בוועדות של הארגונים עצמם. אנחנו מעדיפים להשקיע בארגונים המנסים לבסס את עצמם או את קהל המטרה שלהם כלכלית באמצעות פעילות נלוות כי שם אנחנו יכולים לעזור יותר מעבר לצ'ק. אנחנו תומכים אבל גם בארגונים כגון מיח"א או עמיחי שאין וכנראה שגם לא תהיה להם פעילות עסקית. בנוסף הקמנו פורום הקרוי "תשקיעי בעצמך" הפועל לשילוב נשים בשיח הפיננסי כלכלי.

בעבודה כה תובענית אתה מוצא זמן לתחביבים, למשפחה?

"אני פותח כל בוקר באימון גופני של ריצה או שחייה. הסלוגן של בית ההשקעות הוא "רצים איתך מ-1971" ואני מיישם את המוטו. אם מתחילים את הבוקר באימון גופני מגיעים דווקא רעננים לעבודה וזה גם משפר את היכולת המנטאלית. הילדים שלי כבר גדולים, אז אין לי מטלות של טיפול בילדים קטנים וזמן למשפחה תמיד יש. ב-IBI האנשים לא משתקעים בעבודה, ושעות העבודה סבירות. התפיסה הארגונית היא שחשוב שאנשים שעובדים עשר שנים ויותר באותו מקום, לא יישארו במשרד אחרי חמש כדי לא ליצור שחיקה מוגזמת. איכות חיים וחיי משפחה תקינים חשובים מאוד להצלחה בעבודה".

עבור לתוכן העמוד