פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

ראיון עם ענת רופא סלינס, משנה למנכ"ל ו- CFO אלקטל-לוסנט ישראל

2/04/2013
הגדל

אלקטל-לוסנט ישראל היא השלוחה המקומית של אלקטל-לוסנט העולמית (ALU), יצרנית ציוד תקשורת גלובאלית הנסחרת בבורסת פריס ובבורסת ניו יורק.

החברה הוקמה בשנת 1999 תחת השם אלקטל-ישראל, ובשנת 2006 לאחר תהליך המיזוג בין אלקטל הצרפתית ללוסנט האמריקאית שונה שמה לאלקטל-לוסנט ישראל. כיום עומדת החברה בחזית הטכנולוגיה בתחום התקשורת בישראל ומספקת פתרונות תקשורת מתקדמים הכוללים ציוד, כבלים, התקנות, אינטגרציה ועוד.

הפעילות הישראלית מונה כ-250 עובדים והמטה שלה שוכן בכפר-סבא וכולל את מחלקות הניהול, תכנון, ביצוע ומכירות. בישראל פועלות שתי חטיבות נוספות של אלקטל-לוסנט העולמית - חטיבת פיתוח תשתיות ענן וחטיבת פיתוח בתחום המולטימדיה ומערכות בקרה הממוקמת בחיפה.

אלקטל-לוסנט ישראל הינה ספק מורשה של משרד הביטחון ולכן יש לה נוכחות חזקה במגזר הביטחוני בתכנון, ביצוע, ניהול וליווי פרויקטים מורכבים ביותר הכוללים מערכות תקשורת, בקרה, מתח נמוך ועוד.

במגזר הציבורי אלקטל לוסנט פועלת כאינטגרטור ומשלבת יכולות רבות המאפשרות תכנון ביצוע מיזמי turn key ללקוח הסופי.

אלקטל-לוסנט העולמית היא אחד מכוחות המחקר והפיתוח הגדולים בעולם התקשורת, עם השקעה של כ-2.3 מיליארד אירו בשנת 2012 ומעל 29,100 פטנטים פעילים בכל תחומי הטכנולוגיה, כולל זכייה בשבעה פרסי נובל.

רו"ח ענת רופא סלינס (41),CFO ומשנה למנכ"ל החברה, מספרת בראיון על האתגרים בעבודה בחברה גלובלית.

מהם האתגרים העומדים בפני החברה בתקופה הקרובה?

"שוק התקשורת הוא שוק מאוד תחרותי. מצד אחד, חברות גלובליות רבות פועלות בו ויש תחרות רבה. מצד שני, אנו מתמודדים עם שינויי רגולציה רבים המשפיעים על לקוחותינו, וכנגזר מכך גם עלינו כספקיהם. כך, בשנת 2012 הפחתת התעריפים של חברות הסלולר גרמה לחברות התקשורת לצמצמם את ההשקעות בתחום. לחברה שהיא חלק מארגון גדול ובירוקרטי קשה להיות תחרותית. השוק הישראלי אינו גדול יחסית לשוק העולמי ולכן עסקאות אסטרטגיות גדולות בישראל לא תמיד נתפסות כך בעיני הנהלת החברה הגלובלית. אחד האתגרים הוא לשווק את הפרויקטים שאנו יוזמים להנהלה העולמית, להסביר את החשיבות שלהם ולזכות בתמיכתה.

"השוק הישראלי הינו שוק קטן, ונוצר מצב בו כל תחום נשלט בידי מספר חברות קטן. אמנם יש לנו טריטוריה בה אנו שולטים, אבל האתגר הגדול שלנו הוא למנף את היכולת העולמית בישראל ולחדור לתחומים חדשים".

ספרי על הדרך המקצועית שעשית עד לתפקידך הנוכחי

"אני בוגרת תואר ראשון בחשבונאות ותואר שני במשפטים. עוד בתחילת הדרך הבנתי שחשוב לי להבין תהליכים מהתחלה ועד הסוף, לכן התחלתי התמחות במשרד בינוני קטן על מנת שאוכל לחוות תיקי ביקורת מקצה לקצה והמשכתי את ההתמחות באחד מהמשרדים המובילים- סומך חייקין KPMG. בתום ההתמחות נשארתי במשרד לשנה וחצי נוספות ואז עברתי לחברת EDS ישראל כחשבת החברה. עבדתי בחברה שבע שנים במהלכן החברה צמחה פי 4, הן במצבת כוח האדם והן במחזור המכירות. התפקיד היה מגוון והלך וגדל במקביל לצמיחתה של החברה. בתום שבע שנים לקחתי פסק זמן של שנה, לצורך גידול ילדיי ולאחריה מוניתי למנהלת כספים בחברת דסנר. כחלק מתפקידי בניתי את מחלקת הכספים, הכנסתי מערכות מחשוב שתומכות בעסק כגון: מערכת שכר מתקדמת, מערכת נוכחות, מערכות IT תומכות בנושא הבקרה הפנימית ועוד. כשהחברה החליטה לצאת להנפקה הובלתי אותה בכל הקשור לפאן החשבונאי. ב-2008, לאחר כשלוש שנים בדסנר פנה אלי מנכ"ל אלקטל-לוסנט, לשעבר מנכ"ל EDS איתו עבדתי בעבר, והציע לי את תפקיד סמנכ"ל הכספים. זו היתה עבורי קפיצת מדרגה משמעותית ומאז אני פה. בתחילת 2012 מוניתי למשנה למנכ"ל".

מהם תחומי האחריות שלך בחברה?

"כ- CFO יש לי ראייה מערכתית רחבה מקצה לקצה. אני אחראית על כל התהליכים, משלב המכרז ועד לקבלת המזומן. האחריות שלי כוללת את כל ניתוחי הסיכונים, ההזדמנויות והרווחיות, לפני קבלת החלטות. אני מספקת תמיכה ונמצאת בקשר ישיר ושוטף עם כל המחלקות השונות בארגון, בין השאר על מנת לוודא עמידה ביעדי החברה כגון: מכירות, הזמנות ורווחיות. כמובן שכל הנושא החשבונאי הוא תחת אחריותי, כולל בניית תקציבים, תחזיות של תזרימי מזומנים מערך הדיווח לחו"ל והדיווח הסטטוטורי. כמשנה למנכ"ל, תפקידי הוא לאפשר למנכ"ל להתמקד בתחום המכירות כאשר אני מרכזת את כל הטיפול בנושאים כמו אדמיניסטרציה, רכש, נדלן ועוד".

מהו האתגר העומד לפניך כ-CFO של החברה?

"אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בחברה גלובלית הינו הנאמנות הדואלית. נאמנות לחברה הגלובלית ולארגון הכספים אליו אני כפופה וגם נאמנות לחברה הישראלית. במהלך עבודתי עלי לייצר שקיפות ואמון מול ארגון הכספים מחו"ל ומצד שני לקדם ולשמור על האינטרסים של החברה הישראלית. כדי לעשות זאת בהצלחה צריך להיות יצירתיים ולמצוא את הדרך לקדם עסקאות בארץ במסגרת הגבולות שמוכתבים על ידי החברה האם".

מהן התכונות החשובות לדעתך להצלחת מנהל בכיר בארגון?

"לדעתי חשוב מאוד שמנהל יכיר את הסביבה בה הוא פועל ולא יהיה מנותק. עליו לשדר אמינות ולהוות דוגמה אשית. מנהל בכיר צריך להיות מקצוען, בעל ראייה רחבה, יצירתי עם ראש פתוח. להניע את העובדים, ו ליצור סביבת עבודה שלווה ומנותקת מזירת הפעילות של המנהל מול החברה העולמית".

כיצד הארגון שלך תורם לקהילה?

"בשנים האחרונות עובדי החברה פעלו בהתנדבות במסגרת עמותת "ילדים בסיכוי" ואימצו את פנימיית אלונים. העובדים הגיעו לפנימייה, עזרו בשיעורים, ארגנו טיולים ומסיבות בחגים, כדי לתת לבני הנוער תחושה שיש מישהו שדואג להם. השנה החלנו תכנית התנדבותית חדשה בשם 'שיעור אחר'. בתכנית הזו אנו מגיעים לבית הספר אורט בכפר סבא בו לומדים תלמידים שנפלטו ממסגרות אחרות ומעבירים להם שיעורים חווייתיים, מספרים להם את הסיפורים האישיים שלנו ומעודדים אותם שצריך לחלום, יש על מה לחלום ואפשר להגשים חלומות. באופן אישי אני מתנדבת בעמותת 'קרן שמש' שנותנת שירותי מנטורינג ליזמים צעירים. אני שמחה לתרום מהניסיון העסקי שלי לחבר'ה הצעירים שיש להם את האומץ לפתוח עסק משלהם. ההתנדבות ממש בתחילתה, אני מצפה לבאות ומאמינה שזו בהחלט עתידה להיות חוויה מעניינת".

בתפקיד כה מחייב שדורש ממך שעות רבות מחוץ לבית, את מוצאת זמן לתחביבים, למשפחה?

"סופי שבוע הם קודש למשפחה. אנחנו מאוד אוהבים לטייל בארץ ומשתדלים בכל שבת לצאת למסלול טיול מאתגר. באמצע השבוע אני מנסה להגיע לפחות שלוש פעמים לחדר כושר כדי לשמור על החיוניות וגם להעניק קצת זמן לעצמי".

עבור לתוכן העמוד