פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל

פרטי התקשרות

פנחס רוזן, 72 תל אביב 6951294

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

ראיון עם לי-אור אשכנזי CFO קבוצת רנואר

25/12/2012
הגדל

קבוצת רנואר מונה שלוש חברות: "רנואר נשים", "רנואר גברים" ו-" twentyfourseven". הקבוצה נוסדה בשנת 93' על-ידי אלי ברקוביץ' ויוסי ברוש כרשת אופנה לנשים ובשנת 2003 הפכה לקבוצה עם הקמת הרשת רנואר גברים, בשנת 2007 הקימה הקבוצה את רשת החנויות twentyfourseven הפונה לקהל לקוחות צעיר יותר. כיום מחזיקה הקבוצה בכ-150 חנויות שרובן בבעלות החברה, כ-40 אחוזים מן החנויות מופעלות על-ידי זכיינים.

קבוצת רנואר שבראשה עומד המנכ"ל, סרג' דרעי, מעסיקה כאלף עובדים בכל רחבי הארץ, 200 מתוכם הם עובדי מטה והשאר עובדים בחנויות. הקבוצה מעודדת העסקת נשים ולכן כ- 60 אחוזים מכלל עובדי החברה הן נשים.

הקבוצה מפעילה גם גזרנייה שתפוקתה כ- 20 אחוז מתוצרת החברה. הבגדים הנגזרים בארץ נשלחים למתפרות בירדן ובמצרים, שאר התוצרת נגזרת ונתפרת בסין, בה נפתח לפני שנתיים משרד קניינות של החברה.

בשנתיים האחרונות הקבוצה מתרחבת לתחומים עסקיים נוספים כמו נדל"ן, במסגרת זו, תעבור הקבוצה בסוף השנה הבאה לבית רנואר בו ימוקם גם המרכז הלוגיסטי של הקבוצה.

רו"ח לי-אור אשכנזי (39), המשמשת CFO של הקבוצה מזה כעשר שנים, הגיעה לקבוצה כדי להקים מאפס את אגף הכספים ומערכות המידע של הקבוצה. כעת היא מתמקדת בנושא הפיתוח העסקי כחלק ממגמת הצמיחה וההתרחבות של הקבוצה.

מהם האתגרים העומדים בפני הקבוצה בתקופה הקרובה?

"האתגר הגדול ביותר הוא להמשיך להיות קבוצה מובילה בענף הקמעונות. כדי להצליח בכך עלינו להמשיך במגמת הצמיחה וההתרחבות, לכן אנו בודקים את האפשרות לרכוש או להקים מותגים נוספים בתחום שיתנו מענה כולל ללקוחות הקבוצה. המטרה שלנו היא להתרחב לא רק בתחום האופנה כדי לצמוח יותר בענף, ולכן אנו קשובים מאוד לשוק המתפתח. כיום השיווק נעשה לא רק בדרך המסורתית אלא באופן חדשני וגדג'טי יותר, באמצעות רשתות האינטרנט, אפליקציות ועוד. רצפת המכירה משתנה ואנו קוראים את המפה ומבקשים לתת מענה כולל ללקוחות שלנו מכל מקום אפשרי, כולל מהבית.

"אתגר נוסף שהצבנו לעצמנו הוא להתייעל בנושא העלויות הגבוהות בהפעלת רשת החנויות. הרשתות הבינלאומיות שנכנסו לארץ הביאו רמת מחירים אחרת והורידו את הרווחיות בענף. זאת בעוד שהן גם משלמות שכ"ד נמוך ביחס לרשתות המקומיות. אנחנו מנסים לפצח את הנוסחה של – מקסימום שירות ואיכות במחיר אטרקטיבי בקורלציה לעלות המוצר ותפעולו. כיוון שקבוצת רנואר מאז ומתמיד לא התפשרה על טיב האיכות והשירות, המחיר לצרכן נקבע בהתאם. כעת אנו בודקים כיצד אפשר להתחרות ברשתות האחרות, תוך כדי שמירה על האיכויות שלנו".

ספרי על הדרך המקצועית שעשית עד שהגעת לקבוצת רנואר.

"בתקופה בה למדתי לתואר ראשון בחשבונאות ומערכות מידע שימשתי כתבת כלכלה בעיתון בשם Online , אחר-כך עבדתי גם במשרד רואי חשבון ברלב ושות' המתמחה בתחום הביקורת החקירתית. בתום הלימודים התמחיתי במשרד רואי חשבון סומך-חייקין במחלקת ענ"א. נשארתי במשרד כשלוש שנים בהן עסקתי בתחום מערכות מידע ומשם עברתי ל"רפיד", בה שימשתי בתפקיד חשבת החברה.

"בשנת 2003 עברתי לרנואר כ-CFO של החברה. התפקיד היה מאתגר כיוון שהייתי צריכה להקים מחלקה חדשה מהיסוד. עד אז הועסקה בחברה רק מנהלת חשבונות אחת ושירותי ראיית חשבון נתנו על ידי פרילנסר. הרשת מנתה רק 30 חניות של אופנת נשים. כיוון שהבעלים החליטו להתרחב ולהפוך לקבוצה, הם ביקשו להטמיע בחברה מערכת מידע ובחרו בי בשל הידע והניסיון שלי בניהול מערכות מידע. כשהתחלתי את עבודתי בחברה לא היה בה מטה, ולמעשה החברה עברה תפנית ניהולית ומקצועית החל משנת 2003. הקמנו את אגף מערכות המידע והכספים, גייסנו משאבי אנוש, ארגנו את שרשרת האספקה, הלוגיסטיקה והרכש. כיום מונה מחלקת הכספים ומערכות מידע 20 עובדים".

מהם תחומי האחריות שלך הקבוצה?

"אני אחראית על אגף הכספים בקבוצה ומתוקף תפקידי האחריות מתפרשת על תחומים רבים ובהם כל הנושא החשבונאי, ניהול הכספים, שכר, תקציבים, רכש, ביטוח, בנקים, פיתוח עסקי ועוד. בכל חודש אנו מוציאים לכל אנשי המטה דוחות של רווחיות, שיפור ביצועים ועמידה ביעדים, אנו אחראים על התייעלות מתמדת בהוצאות המטה ורשת החנויות, והתאמתם למחזור הקבוצה.

"אני מחזיקה בגישה שהידע המקצועי נמצא אצל העובדים, הם נמצאים בשטח ושם הם רואים ושומעים דברים שאנו אנשי המטה לא נחשפים אליהם. לכן הקמתי פורום בהנהלתי שנפגש אחת לרבעון. חברים בו עובדים מדרגים שונים מתחת להנהלה, העוסקים בתחומים מגוונים במטה ורשת החנויות. כך שלמעשה, אנו מביאים את השטח אל ה back office- ומציפים אתגרים מהשטח לתפעול. כגון: פורום בנושא איכות המוצר, הוקם בהשתתפות נציגים מ: המחסן, מהחנויות, מפיתוח המוצר, שרשרת אספקה וכספים.

מהם האתגרים האישיים שהצבת לעצמך כ-CFO של הקבוצה?

"האתגר הגדול ביותר שלי הוא נושא הפיתוח העסקי שאני מובילה בקבוצה. אני בוחנת רכישת מותגים וחברות שיתמזגו בקבוצה במטרה לתת מענה כולל ללקוחות שלנו במגוון תחומי אופנה. באסטרטגיה שמתבססת על גידול וצמיחה בפעילות הקבוצה וברווחיות תוך שימוש במשאבים הקיימים ומקסום התשתיות הקיימות.

"אתגר שני שהצבתי לעצמי הוא להביא לשיפור מתמיד ברווחיות הקבוצה. כיוון שאנו מתמודדים מול רשתות בינלאומיות, שם המשחק הוא המחיר. האתגר שלי הוא לתת מענה למחלקות השיווק והמסחר, בפאן הכספי תוך כדי שיפור הרווחיות ואטרקטיביות המבצעים ללקוחות. רווחיות גולמית מושפעת בין היתר משיעור ההנחות במוצר שמבצעת הקבוצה, האתגר לשלב בין תכנון נכון של רמות המלאי, עלות המוצר ותמחורו לצרכן כך ששיעור ההנחות יהיה סביר ורווחי."

"אתגר שלישי הוא ייעול ושיפור מערכת המחשוב בקבוצה, גם כאן ההתמחות, הידע והניסיון שלי באים לידי ביטוי".

מהן לדעתך התכונות להן זקוק מנהל בכיר בארגון כדי להצליח בתפקידו?

"לדעתי, מעבר למקצועיות, מנהל בכיר בארגון חייב לדעת כיצד לנהל עובדים ולהקשיב להם. בכל עובד יש ידע סמוי שנמצא ברשותו ומנהל טוב צריך לקחת את הידע שלהם ולהציף אותו כלפי מעלה. תכונה נוספת היא לבחור את האנשים הנכונים ולספק להם את ההכשרה הטובה ביותר. גם כשמנהל לא נמצא המחלקה צריכה להתנהל לבד. יצאתי לשתי חופשות לידה ובשתיהן לא לקחתי מחליפה. המחלקה שלי התנהלה מצוין כשאנשי צוות לקחו על עצמם אחריות נוספת עד לחזרתי. כשיש עובדים טובים אפשר להגיע איתם לתוצאות מרביות".

כיצד הקבוצה תורמת לקהילה בארץ?

"אנו תורמים בגדים או כסף לארגונים ועמותות שונות. לדעתי יש מקום להרחיב את אופן התרומה של הקבוצה ועובדיה, אני מקווה שנעשה זאת בעתיד".

בחרת בעיסוק מאוד תובעני ומחייב. את מוצאת זמן גם לתחביבים, למשפחה?

"הגישה שלי היא שמנהל טוב צריך לדעת להפריד בין הזמן הפרטי לעבודה, לכן, יש לי זמן פנוי. אני בניתי את סדר היום שלי כך שיהיה לי זמן למשפחה ולעצמי. העיסוק בספורט חשוב לי מאוד ואני מקפידה על פעילות ספורטיבית קבועה, במסגרת זו השתתפתי לפני שלושה חודשים במסע מלכת המדבר.

"אני חושבת שאנחנו לא צריכים לתת לעבודה להשתלט על חיינו. לדעתי עובד שנשאר בעבודה שעות רבות הוא לא יעיל. צריך להאציל סמכויות כלפי מטה, לנהל את הזמן נכון ולנתב אותו בצורה היעילה ביותר. זו גם הגישה של בעלי החברה. לכן יום עבודה שגרתי במטה מסתיים בשעה סבירה".

עבור לתוכן העמוד