פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

ראיון עם אבינועם לזרוב סמנכ"ל הכספים והתכנון של האוניברסיטה הפתוחה

האו"פ היא אחת משמונה האוניברסיטאות בישראל המוכרות על ידי המועצה להשכלה גבוהה, ולומדים בה כיום כ-40 אלף תלמידים.
19/03/2012

אבינעם לזרוב (42) הוא סמנכ"ל הכספים והתכנון של האוניברסיטה הפתוחה (האו"פ). האו"פ היא אחת משמונה האוניברסיטאות בישראל המוכרות על ידי המועצה להשכלה גבוהה, ולומדים בה כיום כ-40 אלף תלמידים.

ספר מעט על האו"פ

ייחודה של האו"פ בכך שכל אדם יכול להתקבל ללימודי תואר ראשון ללא בחינות קבלה וללא תנאים מוקדמים. ייחוד נוסף הוא שיטת הלמידה מרחוק. שיטה זו, על יתרונותיה הרבים, מאפשרת גמישות מקסימלית לסטודנטים, תוך שמירה על רמה אקדמית גבוהה ביותר. בלימודים לתואר השני דרישות הקבלה דומות למקובל בשאר האוניברסיטאות. כיום לומדים באוניברסיטה כ-40 אלף סטודנטים, ויש לה מעל 30 אלף בוגרים ובוגרות.

האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת לכל אחד ואחת לממש את הפוטנציאל שלו וזו שליחותנו. יש מי שמוצא עניין בלימודים האקדמיים כהשכלה כללית או כמנוף לבניית קריירה (ולראיה, בסקר שפורסם לאחרונה ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי הסטודנטים שלנו הם בעלי משכורות גבוהות בשוק).

מה כוללים תחומי אחריותך?

"באגף פועלות מחלקת כספים, מחלקת תכנון ותקציבים, מחלקת רכש ויחידת ארגון ושיטות. אנחנו אחראים החל משלב תכנון תוכניות העבודה ובניית תקציב שנתי ורב-שנתי, דרך ביצוע רכש עבור האוניברסיטה והסטודנטים וכלה ברישום החשבונאי והדיווח הפיננסי. באחריותנו לשמור על תקציב מאוזן מתוקף היותנו מלכ"ר. בנוסף, אנחנו מבצעים בקרה ותחזיות שוטפות על מנת לאפשר להנהלת האוניברסיטה לממש את יעדיה תוך שימוש מושכל במשאבים העומדים לרשותנו.

תחום נוסף הוא יחידת ארגון ושיטות שבה אנחנו בוחנים את עצמנו בניסיון לשיפור מתמיד בשאיפה למצוינות המייצגת את כלל המחלקות באו"פ. את פירות השיפורים האחרונים שביצענו מרגישים גם הסטודנטים. לדוגמא, השיפורים המתמידים באמצעי ההוראה המקוונת בהם אנחנו משקיעים משאבים רבים ואמצעי הרישום והבקרה האינטרנטיים. כיום, סטודנט יכול לקיים תקשורת מלאה עם האוניברסיטה, אקדמית ומינהלית, באמצעות המחשב או הטלפון הסלולרי שלו. המדיניות של האו"פ היא להיות תמיד הכי מתקדמת וחדשנית באמצעים הטכנולוגיים. יש לזה עלויות, אבל הן אלו שמאפשרות לנו לתת את הכלים הכי טובים ואפקטיביים לסטודנטים, ולאפשר להם את הגמישות המקסימלית.

מה הם האתגרים העומדים בפניכם?

עצם שליחותה של האוניברסיטה: הפצת ההשכלה הגבוהה תוך שמירה על רמה אקדמית גבוהה, טומנת בחובה אתגרים רבים, כגון פיתוח קורסים אקדמיים ברמה גבוהה, הגברת המחקר, שיפור אמצעי ההוראה הטכנולוגיים ועוד. כל זאת, תוך שיפור השירות הניתן לסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה. אנחנו רואים בכל סטודנט עולם ומלואו ועושים כמיטב יכולתנו ללוות אותו לקו הגמר.

התואר של האו"פ איכותי ביותר. בוגרי או"פ הם גם לא רק אנשים שהשיגו תואר אקדמי ממוסד מכובד, אלא גם כאלה שהוכיחו יכולות שלא בהכרח נדרשו מסטודנטים במוסדות אקדמיים אחרים במהלך לימודיהם, כגון משמעת, יכולת לימוד עצמי, ניתוח מעמיק של חומר הלימוד ויישומו. לכן, ראוי שיידע כל מעסיק, כי בוגרי האו"פ מובילים ביכולותיהם בפער ניכר.

באספקט המקצועי אנחנו מתמודדים עם החלוקה הלא מאוזנת שבין פיתוח לבין שוטף, בין הדחוף לחשוב. הבעיות השגרתיות אך החשובות הן שמירה על תקציב מאוזן, טיוב תהליך קבלת הההחלטות הכלכליות תוך שילוב השיקולים האקדמיים, בניית תוכניות עבודה ותקציב רב שנתי הנגזר מיעדי ההנהלה וכיו"ב.

אתגר נוסף וחשוב הוא ההתמודדות שבניגוד התפיסות בין הקבלה הפתוחה למצוינות האקדמית ולדרישות הגבוהות. כאמור, למרות הקבלה הפתוחה, האו"פ לא מוותרת על הרמה האקדמית הגבוהה ומפעילה מנגנוני בקרה אקדמית מהגבוהים ביותר.

איך הגעת לתפקיד?

התחלתי באוניברסיטה הפתוחה בשנת 1998. התפקיד הראשון שלי היה ראש מחלקת ארגון ושיטות. במסגרת התפקיד התחלנו להטמיע תהליכי תקצוב ובקרה, והכנסנו מערכות מתקדמות כמו ERP ומערכת לתכנון תוכניות עבודה ותקציב. נשארתי באו"פ כדי לנהל את המערכות האלה, והתקדמתי עד שהגעתי לתפקיד הנוכחי.

מהו האתגר הגדול ביותר שלך כ-CFO של האוניברסיטה הפתוחה בפרט וכמנהל בכלל?

אני רואה את האגף שבראשו אני עומד ככזה שמאפשר להנהלה להגשים את החזון והייעוד שלנו ולממש את הפוטנציאל של כל אחד ואחת מהסטודנטים. אחת המטרות שלנו היא להקצות משאבים בצורה נכונה, על מנת לאפשר להנהלה לממש את יעדיה ולמחלקות לעמוד במשימות העומדות בפניהן. כלומר, אם בסוף השנה מימשנו את כל תוכנית העבודה ואף מעבר למתוכנן – אשרינו. וכל זאת תוך שמירה על תקציב מאוזן, בלעדיו לא נוכל להמשיך בעשייה החשובה והייחודית של האו"פ.

כמנהל, אני מאמין גדול ביצירת אווירת עבודה תומכת ומפרגנת. בחירת מנהלים ועובדים טובים היא הבסיס ליצירת ארגון מצוין, תוך הקפדה על העצמת העובדים, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית. רבים וטובים אמרו זאת לפניי, ואני מזדהה עם האמירה לפיה העובדים הם המשאב החשוב ביותר שיש לארגון. הדברים נכונים שבעתיים בארגון כמו האוניברסיטה הפתוחה, שמהותו היא הידע והיכולות האישיות של כל עובד ועובד.

ספר על אתגרי ההשכלה הגבוהה בכלל.

בשנים האחרונות היו קיצוצים משמעותיים במערכת ההשכלה הגבוהה. כל האוניברסיטאות מתוקצבות על ידי הות"ת – הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה. אנחנו מתמודדים עם הקיצוצים הללו ביומיום מזה כמה שנים. הקיצוצים האלה מכריחים אותנו להתייעל בצורה שוטפת, אבל קיים חשש שבסופו של דבר הם גם פוגעים ברמת ההוראה והשירות שניתן לסטודנטים. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי למנוע פגיעה שכזו.

עם זאת, לפחות בשנתיים האחרונות, הות"ת מתחילה להזרים תקציבים לפרויקטים ייחודיים ברמה הלאומית, כמו פרויקט להנגשת הההשכלה לפריפריה. לות"ת יש כמה רעיונות איך מגשימים את הפרויקט, ואנחנו באו"פ מתאימים לכך במיוחד, ורואים בנושא חלק מהשליחות הלאומית שלנו.

איך משלבים קריירה ומשפחה?

אכן משימה קשה. קשה להקדיש זמן גם לקריירה וגם למשפחה. עם זאת, אני משתדל להיות אבא מעורה בחיי בנותיי ולהקדיש כל דקה פנויה למשפחה ולבית. ואם נשאר זמן פנוי, תמיד נחמד לעשות קצת ספורט.
עבור לתוכן העמוד